سهم اندک اشتغال زایی در یزد از محل مشاغل فرهنگی و فناوری/صنعتی، دردی از بیکاری زنان یزد را دوا نمی کند.


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905494

در سال گذشته بیش از 50 درصد مشاغل استان یزد توسط سازمان سومات ایجاد شد و سهم اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزد و پارک علم و فناوری از سبد اشتغال عملا صفر بود که به نظر می رسد که این روند ایجاد اشتغال هیچ یک از مشکلات استان یزد را حل نخواهد کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، نرخ بیکاری استان یزد در فصل بهار به 7.7 درصد کاهش یافته است که کمترین رقم در سال های اخیر و رقم بسیار امیدوار کننده ای برای استان یزد است، اما به نظر می رسد با این کاهش نرخ بیکاری، مشاغل صنعتی و معدنی عملا دیگر برای استان مناسب نیست و هر شغلی که در این راستا ایجاد شود سهم مهاجرانی است که به امید کار و در صورت کارمندی به استان کویری یزد رفته اند. و مدیری مدعی دلسوزی به فرهنگ و آداب و رسوم و حتی امنیت استان دارالعباده است، برای تغییر مسیر توسعه استان به سمت مشاغل دانش بنیان و شرایط داخلی حتی لحظه ای درنگ نکند. نقص در این مسیر عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

برای درک دقیق تر این موضوع به آمار بیکاری استان با جزئیات بیشتری نگاه می کنیم.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری مردان در استان یزد در فصل بهار به 5.7 درصد رسید که عددی عجیب و قابل تامل است زیرا به گفته رحمانی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، این میزان بیکاری عملاً ثابت می کند که دیگر مردی سوار نیست، هرکس کار می خواهد بیکار نیست.


Unt%D8%AEitled 1 7 خبر خاکستری


در یزد یک مرد هم بیکار نیست

در نقطه مقابل نرخ بیکاری بسیار خوب و پایین برای مردان، نرخ بیکاری زنان است که 26.5 درصد است که عدد بسیار بالایی است و استان یزد را به یکی از رتبه های اول در حوزه تبدیل می کند. بیشتر زنان بیکار و نکته جالب در مورد نرخ بیکاری زنان این است که به نظر می رسد مشاغل ایجاد شده در سطح استان نیز برای این قشر مناسب نیست، نسبت زنان تحصیل کرده در بین زنان بیکار استان 70 درصد است.

به زبان ساده می توان گفت در استان یزد مرد بیکار وجود ندارد و زنان بیکار اکثرا تحصیلکرده هستند و نمی خواهند در بسیاری از مشاغل موجود در استان مشغول به کار شوند.

حال سوال اصلی و مهم این است که اولاً سالانه چند شغل خالص در استان ایجاد می شود و دوم اینکه چند درصد از آن مشاغل ایجاد شده پاسخگوی نیاز اشتغال استان است.


%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C 2 خبر خاکستری


فعلا نمی توان کارخانه های فعلی یزد را تعطیل کرد/ صنعتی شدن را تحمل کرد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا تعهد استان را برای ایجاد 18 هزار شغل در سال 1401 عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری حدود 9000 شغل در استان ایجاد شد.

وی با اشاره به نرخ بیکاری در استان و نیازهای شغلی در استان یزد گفت: به ازای هر 3 هزار شغل، نرخ بیکاری زنان 3 درصد و نرخ بیکاری مردان یک درصد کاهش می یابد.

رحمانی با تاکید بر اینکه سند توسعه اقتصادی و حمل و نقل ریلی استان در حال تغییر است، تصریح کرد: برنامه یزد نوین و یزد مولد در این راستا آماده شده است تا به سمت مشاغل دانش بنیان و پاک حرکت کنیم، اما یک شبه محقق نمی شود.

وی ادامه داد: و در این میان کارخانه ها و بنگاه های تاسیس شده را نمی توان بدون دسترسی به آن رها کرد.

اهمیت این سخنان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را از میزان اشتغال ایجاد شده در استان در سال 1400 کاملاً می توان دریافت.


نیمی از اشتغال استان سهم صنعت و معدن است/ سهم اداره کل ارشاد و پارک علم و فناوری «سفر»

بر اساس سامانه نظارت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان یزد، در 1400 سازمان مختلف برای 12 هزار و 969 شغل ایجاد شده است.

اما نکته مهم در مورد این مشاغل، ایجاد سهم سازمان ایمنی استان است، به گونه ای که حدود 50 درصد از مشاغل ایجاد شده توسط این سازمان را تامین می کند که نشان می دهد سهم صنایع و معادن در مشاغل استان همچنان بسیار قابل توجه و بالاست.

نکته قابل توجه دیگری که از این سامانه استخراج شده است، سهم بسیار ناچیز پارک علم و فناوری استان است که حتی نتوانسته به تعهد خود عمل کند و حتی آمار پایین اشتغال ایجاد شده توسط فرهنگ و گرایش را نیز می توان در نظر گرفت.

آمار قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کرد، نسبت بسیار بالای بیمه شدگان خارجی در استان است که مجید درویشی، مدیرکل تامین اجتماعی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه 30 درصد بیمه شدگان استان بومی نیستند، گفت: ساکنان: تعداد کل بیمه شدگان اصلی استان یزد 233 هزار و 921 مرد و 48 هزار و 829 زن است که 70 درصد بیمه شدگان نیز ساکن بومی هستند.

این آمار نشان می دهد که استان یزد در چند سال گذشته به دلیل احداث راه آهن توسط پیشینیان با هجوم مهاجران زیادی مواجه بوده است و احتمالا این روند حداقل تا دو تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت که یک امر فرهنگی است. نگرانی اقتصادی و امنیتی و… برای استان ایجاد خواهد کرد.


در این راستا به نظر می رسد استاندار جوان و مدیران اقتصادی و سیاسی استان باید هر چه زودتر به فکر مسیر توسعه استان باشند و با ایجاد انگیزه راهی را فراهم کنند تا خانوار، فناوری و فن آوری بالا اشتغال در استان سریعتر رشد می کند تا امیدی باشد در سالهای بعد استان یزد همچنان زیارتگاهی بود و فرهنگ آن به دلایل مختلف تغییر نکرد.


اگر به روستا و فرهنگ مردم اهمیت می دهید، حتی یک ثانیه کوتاه در این مسیر جایز نیست، زیرا عواقب آن جبران ناپذیر است.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید