بارقه های امید برای صنعت نیمه جان لرستان / رونق سامان کاشی

زمان: 09:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799886

شمارش معکوس برای بازسازی کاشی بروجرد پس از سال ها تعطیلی و بازگشت کارگران بیکار کارخانه به سر کار آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است که ظرفیت های متفاوتی دارد اما وجود صنایع مختلف در این شهرستان باعث شده است که قطب صنایع استان، دارویی، نساجی، خودروسازی، کاشی و بسیاری دیگر به شمار آید. صنایعی که هر کدام از نظر کیفیت و تولید منحصر به فرد هستند.

در حالی که در هر یک از این واحدها صدها کارگر مشغول به کار بودند و نبض این صنعت تند می زد، اما در دهه 90 روزهای سختی به صنایع ضربه زد، مشکلات مختلفی که منجر به تعطیلی برخی از صنایع و بیکار شدن صدها کارگر شد.

نبود بازار فروش، کمبود مواد اولیه، کمبود سرمایه در گردش و هزاران مشکل دیگر منجر به تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شد، سرنوشتی که در انتظار واحدهایی بود که هرگز تصور تعطیلی آن را نداشتیم.

c21daeb4 c7c7 4878 87d9 00da6983da49 خبر خاکستری

شمارش معکوس برای احیای ترتیب کاشی ها

کارخانه خودروسازی و صنعت کاشی از جمله صنایعی بودند که در بورو تعطیل شدند. امید کمتری به بازگشایی آنها وجود داشت.

یکی از واحدهای تولیدی بروجرد که در اوایل دهه 90 تعطیل شد، کارخانه کاشی سامان بروجرد بود، کارخانه ای که روزگاری کاشی های مارک دار را نه تنها در کشور تولید می کرد بلکه محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می کرد، اما این واحد تولیدی در مشکل و در نهایت بسته شد.

در این واحد تولیدی حدود 400 کارگر مشغول به کار بودند که همگی بیکار بودند. حالا کارخانه ای درباره بدهی و معوقات کارگران سکوت کرده بود اما کارگران این واحد تولیدی در همان روزها به مجلس رفتند و برای مشکلات این دستگاه جویا شدند و مجبور شدند دوباره چرخ این دستگاه را بچرخانند.

متأسفانه در دولت قبل عزم جدی برای احیای واحدهای تولیدی وجود نداشت و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل دومینو بودند اما در دولت جدید پشت بسته است تا واحدهای تولیدی تعطیل شده به چرخه تولید بازگردند.

بر اساس آمار بیکاری یکی از واحدهای تولیدی که همواره مورد توجه بوده سامان کاشی است که صدها کارگر را احیا می کند و نقش مهمی در تولید دارد.

اختصاص 50 میلیارد فولاد برای نوسازی ماشین آلات سامان کاشی

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در سفر رئیس جمهور به استان لرستان به منظور آشنایی با مشکلات و مشکلات واحدهای تولیدی به بروجرد سفر کرد. وی در این بازدید از سامان کاشی بروجرد بازدید کرد و گفت: اما با پیگیری های انجام شده این شرکت نسبت به بازسازی این واحد تولیدی اقدام کرده است.

وی افزود: روال خوبی در حال انجام است که با توجه به تعطیلی این واحد و نیاز به تعمیر برخی تجهیزات، 50 میلیارد تن فولاد برای نوسازی و بازسازی این واحد مصوب شده است.

a7f471a1 6e30 48c6 a952 bda3f496543d خبر خاکستری

وزیر صمت تصریح کرد: بانک صنعت و معدن وام اعطا می کند و طبق وعده داده شده این واحد تا پایان سال به بهره برداری می رسد که با احیای این واحد تولیدی زمینه اشتغال 400 نفر فراهم می شود.

سامان کاشی 90 درصد آماده ورود به چرخه تولید است

حسین دالوند رئیس صمت بروجرد در گفت و گو با سفیرافلاک گفت: سامان کاشی بروجرد در اوایل دهه 90 به دلیل مشکلاتی به زندان افتاد و پیگیری های زیادی در این مدت برای احیای این یگان انجام شد اما به دلیل عزم دولت. برای احیای بلوک ها این موضوع در دستور کار قرار دارد و روند بازیابی به خوبی پیش می رود.

وی افزود: در حال حاضر این واحد تولیدی با توجه به اینکه نیاز به نوسازی برخی تجهیزات و ماشین آلات وجود دارد تا 90 درصد آمادگی ورود به چرخه تولید را دارد و از سوی دیگر نیاز به سرمایه در گردش این واحد تولیدی است. . مبلغی در حدود 100 میلیارد تومان باید به این واحد اختصاص یابد تا راه اندازی مجدد شود.

رئیس صمت بروجرد گفت: پیگیری های لازم برای جذب این میزان اعتبار برای نوسازی تجهیزات و سرمایه در گردش در حال انجام است تا با تخصیص این میزان هزینه و اعتبار وارد چرخه تولید شود.

دالوند با بیان اینکه با راه اندازی این واحد تولیدی پیش بینی می شود بیش از 400 نفر استخدام شوند، گفت: در حال حاضر 35 نفر برای راه اندازی کارخانه و اقدامات اولیه در این واحد مشغول به کار هستند.

وی گفت: نه تنها می توان این واحد را احیا کرد، بلکه ظرفیت توسعه در این واحد تولیدی را دارد که امیدواریم پس از احیا و رونق شاهد توسعه آن باشیم.

97817539 ab5e 4ba6 92b4 06192041da0a خبر خاکستری

احیای 11 واحد تولیدی بروجرد

رئیس صمت بروجرد خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی پس از دو دهه فعالیت تعطیل شد و تلاش زیادی برای احیای این واحد پس از سال ها تعطیلی در حال انجام است که سالانه 300 هزار متر مربع در این واحد صنعتی تولید می شود.

دالوند با بیان اینکه 412 واحد تولیدی در بروجرد فعال است، گفت: از این تعداد 12 واحد بخشی از محصولات خود را صادر می کنند که 6 واحد آن نمونه کشوری بوده و در تولید بسیار عالی و نمونه هستند.

وی گفت: در حال حاضر 12 پروژه عمرانی در بروجرد در دست ساخت است همچنین 32 پروانه از ابتدای سال جاری با اشتغال 160 نفر صادر شده است.

رئیس صمت بروجرد افزود: امسال احیای 11 واحد تولیدی بروجرد در دستور کار قرار گرفت. برخی از این واحدها احیا شده و برخی دیگر تا پایان سال احیا می شوند و بیش از 600 نفر استخدام خواهند شد.»

دالوند گفت: 38 درصد پروانه های استان مربوط به بروجرد است که 33 درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

این روزها بارقه امیدی را در واحدهای تولیدی شاهد هستیم که با احیای آنها علاوه بر افزایش تولید، شاهد اشتغال جوانان جویای کار نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید