ایجاد بارقه امید در دل کولبران جنوب شرقی با بازگشایی مرز گمشاد / گره های معیشتی مرزنشینان؟

ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779069

پس از توافق با افغانستان، سرانجام مرز گمشاد به روی کولبران ایرانی باز شد، اتفاق مهمی که بارقه امید به گشایش معیشت را در دل مردم زنده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، عدم پایبندی افغانستان به توافقنامه حقوق آب هیرمند و ایران که در سال 1351 و دوران پهلوی دوم بین ایران و افغانستان امضا شد، از ترس افزایش نفوذ کمونیسم در آن کشور و ضعف دیپلماسی قبلی. دولت ها خشونت در طبیعت در منطقه هامون منجر به خشکسالی شده است.

تالابی که معیشت بسیاری از مردم این منطقه به آن وابسته بود و با کشاورزی، دامداری، ماهیگیری و صنایع دستی زندگی می کردند که در آن زمان رونق داشت، اما به مرور زمان معیشت آنها تحت تاثیر خشک شدن این دریاچه بزرگ قرار گرفت. و آنها را تبدیل به مهاجر کرد، خیلی ها رفتند و به شهرهای دیگر ایران رفتند.

این اتفاق در حالی رخ داد که دیگر امکانات بی نظیر این منطقه که نیازی به آب نداشت، مورد بی توجهی و بی توجهی قرار گرفت.

پس از مدت ها جستجوی این فرصت ها اندیشیده شد و به گفته مسئولان بازارچه مرزی گمشاد به روی کولبران بازگشایی شد و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا معیشت مرزنشینان منطقه باز می شود یا خیر.

مرز گمشاد به روی کولبران باز شد

ماندانا زنگنه معاون اقتصادی استاندار گفت: کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان اغلب کالاهای خود را از ایران تامین می کنند و تجار استان باید در حفظ این بازارها فعالتر باشند.

وی گفت: با توجه به فعال شدن رویه کولبری بعد از میلک و میرجاوه، با موافقت کابل، این رویه فعال می شود و در مرز گمشاد و کولبران هم اکنون می توانند با گاری و پس از فعال شدن، اقدام به مبادله کالا از طریق این مرز کنند. . گمرکات افغانستان قادر خواهند بود کالاها را با موتر حمل کنند، بنابراین مرزنشینان باید از این فرصت برای بهبود وضعیت معیشتی خود استفاده کنند.

زنگنه افزود: سال گذشته نشست مشترکی در کویته برای افزایش مبادلات مرزی ایران و پاکستان برگزار شد که رضایت دو طرف را به همراه داشت و تعهدات امضا شد، بنابراین به گفته طرف پاکستانی دور جدید این نشست در سال جاری برگزار خواهد شد. اواخر آبان یا اوایل آذرماه امسال میزبان سیستان و بلوچستان خواهد بود و امیدواریم تعهدات خوبی به تصویب و امضای طرفین برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید