حضور روزافزون زنان و کودکان در بین کولبران بر تعداد کولبران افزوده است

حضور روزافزون زنان و کودکان در بین کولبران بر تعداد کولبران افزوده است

روز جدید نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس با تاکید بر اینکه تشدید تورم در سال های اخیر منجر به افزایش کولبران شده است، گفت: باید با ایجاد اشتغال به ویژه مشاغل کوچک یا خانگی در شهرهای کوچک و کولبران زحمات کولبری را از جامعه ایرانی حذف کنیم. روستاهای غرب کشور

علیرغم اینکه سال هاست کارکنان دستگاه های اجرایی از ضرورت ساماندهی پدیده کولبران صحبت می کنند، در سال های اخیر شاهد اقدامات ناکارآمدی از جمله ایجاد بازارچه های مرزی برای ساماندهی کولبران بوده ایم. در عین حال به نظر می رسد مهم ترین راه حل برای مقابله با کولبری راه اندازی مشاغل کوچک و خانگی در شهرهای کوچک و روستاهای غربی باشد تا این پدیده به طور کامل از جامعه ایران حذف شود.

با توجه به اینکه از ابتدای سال 97 فعالیت کشاورزان می بایست با ایجاد بازارچه های مرزی ساماندهی می شد و به تدریج با ایجاد مشاغل مناسب در مناطق مرزی غرب کشور، اقشار کم درآمد این مناطق دست از خودگردانی خواهند برد. تزکیه کرده و شاهد رفع این رنج مضاعف خواهیم بود. جزئی از هموطنانمان باشید، اما همچنان برخی از ساکنان شهرها و روستاهای مرزی استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و ایلام مجبورند امرار معاش خود را از طریق کشت و زرع تامین کنند.

یکی از مهم ترین پیامدهای ادامه روند کولبری در مرزهای غربی کشورمان در چند سال اخیر، تکرار اتفاقات مختلفی است که هر از چند گاهی برای کولبری های ایرانی رخ می دهد. اخیراً جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس از کشته و زخمی شدن 170 کره کره در سال 1400 خبر داده است که در این میان مهمترین عامل در تکرار حوادث کولبری در کشورمان عدم برنامه ریزی صحیح دستگاه های اجرایی است. دستگاه ها به ویژه در دولت قبل برای رفع این پدیده اقدام کنند. بنابراین دولت سیزدهم باید هر چه زودتر به وعده های دولت قبل عمل کند و با ایجاد مشاغل کوچک در غرب کشور زحمات کولبری را از جامعه ایران دور کند.

هیچ ارتباط مستقیمی بین کار و پرورش زغال اخته وجود نداشت

این نکته ای است که سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنگر کلیایی در مجلس در گفت وگو با رکنا به آن اشاره کرد و گفت: مهم ترین موضوعی که باعث می شود برخی از مردم استان های غربی به کولبری این استان ها روی بیاورند زیاد است. به عبارت دیگر، از آنجایی که نتوانسته ایم کمبود شغل در بسیاری از شهرها و روستاهای حاشیه غرب کشور را برطرف کنیم، اکنون باید با مشکلات اجتماعی ناشی از ادامه کشت در غرب ایران مواجه شویم.

وی افزود: ساماندهی بازارچه های مرزی که دولت قبل قصد اجرای آن را داشت، تنها یک راه حل موقتی برای حل معضل کولبری است و به هیچ وجه راه حل دائمی برای رفع این پدیده نیست. هرگز نباید کولبری را شغلی بدانیم که با راهکارهای مختلف می خواهیم آن را ساماندهی کنیم، بلکه باید با ایجاد اشتغال به ویژه مشاغل کوچک و خانگی در شهرهای کوچک و روستاهای غرب کشور پدیده کولبری را از بین ببریم.

زنان و کودکان؛ اولویت اول ساماندهی کولبران غرب کشور است

حسینی کیا با تاکید بر لزوم کنار گذاشتن اعتبارات ویژه برای راه اندازی مشاغل کوچک در مرزهای غربی ایران، گفت: اشتغال زایی در هر منطقه از کشور باید بر اساس مزیت های نسبی آن منطقه باشد. در استان های غربی کشورمان ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری، کشاورزی، دامپروری، طبیعت گردی، صنایع دستی، توسعه صنایع کوچک، گسترش شرکت های کشت و صنعت، ایجاد تولیدات اضافی و غیره وجود دارد که دولت این ظرفیت ها را افزایش می دهد. می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد و البته از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال در جهت حذف پدیده کولبری استفاده کرد.

نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه آمار دقیقی از تعداد کولبران فعال در استان های غربی کشور در دست نیست، اما بدون شک مشکلات معیشتی در سال های اخیر بر تعداد کولبران افزوده است. علاوه بر این، زمانی که قیمت رسمی کالاها افزایش می یابد، مردم بیشتر به سمت خرید کالاهای قاچاق و ارزان قیمت می روند. در چنین شرایطی البته جذابیت واردات کالاهای غیرقانونی از مسیر کولبری به ایران افزایش می یابد و این امر بر تعداد کولبرها افزوده می شود.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس تاکید کرد: به طور کلی هر چه مشکلات زندگی بیشتر باشد و اقشار فقیر جامعه برای تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات جدی تری مواجه شوند، اعضای خانواده مجبور به انجام کارهای ساختگی می شوند. از جمله کولبری. “برگرد. به همین دلیل است که در سال های اخیر شاهد افزایش حضور زنان و کودکان در بین کولبران بوده ایم. این پدیده، اما اگر قصد داریم کولبری را در کوتاه مدت سازماندهی کنیم، قبل از هر چیز باید سازماندهی کنیم. زنان و کودکان کولبر فکر می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه کولبران را قاچاقچی نمی دانیم، اما پر واضح است که تداوم این پدیده ممکن است آمار قاچاق و ناامنی مرزها را افزایش دهد. در عین حال کولبری یک شغل قلابی بسیار سخت کوش است که در تضاد کامل با حیثیت و حقوق انسانی افراد است. همچنین از آنجایی که کار در کولبری هیچ مزیتی ندارد، افرادی که این کار را انجام می دهند در واقع جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل بهتر است با ایجاد اشتغال مناسب در مناطق مرزی غرب کشور هر چه سریعتر پدیده کولبری را از بین ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید