بازار نفت برای یک قرارداد جدید در وین شمارش معکوس می کند

بازار نفت برای یک قرارداد جدید در وین شمارش معکوس می کند

روز جدید : در ژانویه 2022، چین اولین خریدار رسمی نفت ایران بود. همچنین مذاکراتی بین ایران و پالایشگاه های نفت هند، کره جنوبی و ژاپن در حال انجام است. در صورت دستیابی به توافق هسته ای، 2 تا 3 ماه طول می کشد تا پالایشگاه نفت انئوس ژاپن خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

در 17 فوریه قیمت نفت تحت فشار بود. موج دیگری از تنش های ژئوپلیتیکی در اطراف اوکراین بر قیمت نفت تأثیر گذاشته است. بازار بر اخبار مهم تری متمرکز شده است که تهدید واقعی تری را به همراه دارد – امکان نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای بین ایالات متحده و ایران.

به گفته وزارت امور خارجه، این کشورها در مراحل پایانی مذاکرات هسته ای هستند. علی باقری کنی نیز به نوبه خود گفت که بر اساس نتایج مذاکرات فشرده چند هفته پیش، ایران و آمریکا بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده اند.

همزمان، گزارش هایی مبنی بر مذاکرات اولیه ایران و پالایشگاه های آسیایی درباره از سرگیری عرضه نفت منتشر شده است. لازم به ذکر است که قبل از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران، پالایشگاه های نفت آسیایی از بزرگترین واردکنندگان طلای سیاه ایران بودند.

در ژانویه 2022، چین اولین خریدار رسمی نفت ایران شد. همچنین مذاکراتی بین ایران و پالایشگاه های نفت هند، کره جنوبی و ژاپن در حال انجام است. در صورت دستیابی به توافق هسته ای، 2 تا 3 ماه طول می کشد تا پالایشگاه نفت انئوس ژاپن خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

لازم به ذکر است که امضای توافق هسته ای به معنای لغو تحریم ها علیه نفت ایران و افزایش تولید نفت از ایران خواهد بود. در حال حاضر در مقایسه با سطح تولید نفت قبل از تحریم 2018، تولید ایران 1.3 میلیون بشکه در روز کمتر است.

بر اساس برآوردهای کارشناسان، در صورت پایان مثبت مذاکرات، بیشتر این حجم می تواند تا پایان سال 2022 به بازار بازگردد. ایران تا دسامبر می تواند تولید نفت خود را به 0.9 میلیون بشکه در روز برساند.

نفت برنت در 17 فوریه به 93 دلار در هر بشکه کاهش یافت و در 18 فوریه به نزدیک به 117 دلار در هر بشکه کاهش یافت. در این میان باید توجه داشت که روند افزایشی قیمت نفت ادامه دارد و در صورت عدم انتشار اخبار دیگری از توافق هسته ای، نرخ ها فرصت بازگشت موقت به نرخ قبلی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید