بازداشت خبرنگاران برای یک روز جدید ادامه دارد

بازداشت خبرنگاران برای یک روز جدید ادامه دارد

با وجود آرامش بیشتر در برخی شهرهای کشور، بازداشت خبرنگاران همچنان ادامه دارد. اگرچه اخیراً چندین روزنامه نگار بازداشت شده در حوادث اخیر آزاد شده اند، اما روند برخورد قانونی با اصحاب رسانه متوقف نشده است. از اوایل ماه اکتبر که کشور درگیر ناآرامی های زیادی بود، روزنامه نگاران زیادی به زندان رفتند و هنوز در زندان هستند. روزنامه نگاران مختلفی هم در تهران و هم در شهرهای مختلف بازداشت شده اند. مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری هفته گذشته آزاد شد، اما در 48 ساعت گذشته حداقل دو خبرنگار دیگر بازداشت شده‌اند. میلاد علوی خبرنگار روزنامه شرق و مهدی قعدی روزنامه نگاران مستقل از جمله این افراد هستند.

یکی از اعضای خانواده «مهدی پیر» در گفت و گو با «اعتماد آنلاین» گفت: صبح روز یکشنبه حدود 10 نفر از ماموران امنیتی به خانه رفتند و اتاق و خودروی شخصی مهدی و تلفن همراه و لپ تاپ او را تفتیش کردند. به گفته این عضو قدیمی خانواده مهدی، دوربین مداربسته محل سکونت آنها نیز توسط ماموران امنیتی ضبط شده است. وی همچنین گفت: مدتی پس از دستگیری مهدی، از آنجایی که مقاماتی از تهران وکالت او را بر عهده داشتند، این روزنامه نگار را به تهران منتقل کردند.

وی با بیان اینکه شعبه رسیدگی کننده به پرونده قدیمی مهدی شعبه دوم دادسرای اوین است، گفت: امروز (دوشنبه) سند وثیقه به دادسرای اوین منتقل شد و گفتند تاریخی برای ضمانت نامه تعیین نشده است. وی همچنین گفت: مهدی تا کنون با خانواده اش ارتباطی نداشته و اطلاعی از محل اختفای او نداریم.مهدی بزرگ روزنامه نگار سابقه همکاری با روزنامه های اعتماد، شرق، روزگار و … را دارد. در حرفه شما

پیش از وی، میلاد علوی که به دادسرای اوین احضار شده بود، پس از حضور در آن موسسه بازداشت شد. اعضای خانواده وی گزارش دادند که در 22 دسامبر، ماموران امنیتی وسایل شخصی علوی را ضبط کردند. این در حالی است که خبرنگاران مختلف همچنان در زندان هستند. نیلوفر حامدی و الهه محمدی از جمله افرادی هستند که همچنان در زندان به سر می برند. اتهامات مختلفی علیه آنها مطرح شده است. نازیلا مروبیان، دانشجو و روزنامه نگار دانشگاه علامه همچنان در زندان به سر می برد. ماندانا صادقی، خبرنگار خوزستانی و حسین یزدی، خبرنگار اصفهانی از دیگر خبرنگارانی هستند که همچنان در زندان هستند.
در این میان به نظر می رسد برخی از صاحبان قدرت تلاش می کنند فضای اطلاع رسانی را برای اهالی رسانه تنگ کنند. اخیرا دو طرح از سوی نمایندگان مردم مغایر با رویه فعالیت آزادانه رسانه ها بوده است.

یکی از این طرح‌ها «افزایش مجازات همدستان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» است. این طرح دو سال پیش در آذرماه در مجلس اعلام شد. رسانه ها گزارش دادند که در هفته جاری کلیات این طرح در دادگاه مطرح می شود. این طرح در هفت ماده تنظیم شده است، اما به نظر می رسد یکی از بندهای آن در پاسخ به شبکه های مجازی و پخش گسترده ویدئوها در آنها ایجاد شده است.

ماده هفتم و پایانی این طرح به پدیده ای می پردازد که این روزها زیاد دیده می شود. پدیده «شهروند خبرنگار» که در سال های اخیر و در جریان اعتراضات اخیر رواج یافته، موارد زیادی از اتفاقات خیابانی و جامعه را به معرض دید عموم گذاشته است. در این ماده از طرح مذکور تاکید شده است که «هر گونه فیلمبرداری یا ضبط صحنه های جنایت منجر به تلفات جانی، حبس ابد یا جرایمی که موجب قطع عضو یا جرایم عمدی علیه تمامیت جسمانی یا حوادث و حوادث منجر به فوت یا جراحت جسمانی یا اقدامات تروریستی شود. به استثنای موارد مقرر در قانون از جمله ماده 131 قانون آیین دادرسی کیفری جرم شناخته و مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می شود.

اما ماده 131 قانون آیین دادرسی کیفری چیست و چه می گوید؟ بر اساس این ماده، «بازپرس برای حفظ جسد، احراز هویت متوفی و ​​نحوه فوت وی، اقدامات و دستورات لازم را به عمل می‌آورد تا نقاشی، عکسبرداری و در صورت امکان فیلمبرداری از جسد و… «به عبارت دیگر، فیلم یا عکس در صحنه جرم تنها با دستور بازپرس قابل تهیه است و به بیان واضح تر، شهروندان حق ندارند از جرایم ارتکابی در جامعه عکس یا فیلم بگیرند. آیا محرومیت از آزادی از درجه پنج در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مقرر شده است؟این ماده مجازات های کیفری را طبقه بندی کرده و در قسمت «پنجم» حبس از «بیش از 2 تا 5 سال» پیش بینی کرده است.

ماده 7 طرح «تقویت مجازات شرکای اقدامات متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» نیز انتشار و انتشار مجدد این تصاویر را جرم دانسته است. این قسمت از طرح دارای جریمه ای معادل فیلمبرداری یا عکسبرداری است: «انتشار یا بازنشر فیلم فوق یا تصاویر ضبط شده که به طور غیرقانونی تهیه یا ضبط شده و توسط دوربین های مداربسته به صورت قانونی تهیه شده یا به هر نحو قانونی تهیه شده باشد، مشمول مجازات مذکور خواهد بود.» ‘. در ادامه این طرح تاکید شده است که «در صورت ارسال فیلم یا تصاویر فوق به شبکه های متخاصم یا بیگانه، مرتکب به حداکثر مجازات محکوم می شود».

همانطور که گفته شد حداکثر مجازات حبس تعزیری درجه پنج طبق ماده 19 قانون مجازات اسلامی 5 سال است.

در تبصره این ماده آمده است: «انتشار فیلم یا تصاویر موضوع این مقاله که به هر نحوی اعم از مجاز یا غیرمجاز تهیه شده است، باید به دلایلی از قبیل برافروختن شعور جمعی یا حفظ عموم مردم ضروری باشد. دستور به درخواست دادستان کل کشور و تایید رئیس قوه قضائیه امکان پذیر است.» و این بدان معناست که انتشار فیلم از وقایع تنها با تشخیص رئیس قوه امکان پذیر است. آن هم اگر دادستان کل کشور درخواست کرده باشد. به عبارت دیگر، انتشار فیلم از یک حادثه باید مراحل اداری را طی کند.

دیدگاهتان را بنویسید