مستندات اتهامات خبرنگاران بازداشت شده به مراجع قضایی و قضایی ارائه شود/ کار در فضای امنیتی برای رسانه ها آسان نیست.

مستندات اتهامات خبرنگاران بازداشت شده به مراجع قضایی و قضایی ارائه شود/ کار در فضای امنیتی برای رسانه ها آسان نیست.

روز جدید مدیر مسئول روزنامه هممهن گفت: تا جایی که از خبرنگار بازداشتی پرسیدیم به ما گفتند که ربطی به روزنامه نگاری و مسائل روزنامه نگاری ندارد. اما آنچه در این پیام آمده مربوط به همین فعالیت خبرنگاری و تهیه گزارش از حادثه اخیر است. اکنون منتظریم ببینیم مراجع قضایی چه احکام و مستنداتی دارند.

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی و مدیرمسئول روزنامه همامیهن در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت خبرنگاران بازداشتی و اطلاعیه روز گذشته نهادهای امنیتی و در پاسخ به این سوال که اقدامات و اتهامات محدودکننده چه ضرری دارد. ممکن است در مورد فعالان رسانه ای باشد، گفت: من اطلاعات خاصی ندارم، تا جایی که پرسیدیم به ما گفته شد که ربطی به خبرنگاری و گزارشگری ندارد. اما آنچه در این پیام آمده مربوط به همین فعالیت خبرنگاری و تهیه گزارش از حادثه اخیر است. اکنون منتظریم ببینیم مراجع قضایی چه احکام و مستنداتی دارند.

وی افزود: تا جایی که ما پرسیدیم چیزی به ما ابلاغ نشد و کاری که خانم الهه محمدی کردند این بود که رفتند و گزارشی را برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن در فارس و خبرگزاری ها با جزئیات بیشتر تهیه شد. ه- از نظر کاری آنچه دیدیم تهیه گزارش بود. اما در ضمن اگر موضوع دیگری باشد باید مدارک وی به دادگاه و مراجع قضایی ارائه شود. پس از آن باید منتظر ماند و دید نتیجه این ادعاها چه خواهد بود.

کرباسکی در پاسخ به این سوال که فضای ایجاد شده امروز در رسانه ها باعث انفعال و محدود شدن فضای کاری خبرنگاران و رسانه ها نمی شود، گفت: خبرنگاران از تحرک و فعالیت کاری خود دست برنمی دارند و کار خود را انجام می دهند. اما نگاه رسانه ها و خبرنگاران مثبت نیست. چرا که این گونه در نظر گرفتن کار خبرنگاران به نفع جریان رسانه ای در کشور نیست. با این حال امیدواریم مراجع قضایی که به این موارد رسیدگی می کنند و نظر نهایی را می دهند صحت موضوع را درک کرده و حکم کنند و نتیجه درست را اعلام کنند.

وی افزود: هنوز هم این نظرات و گزارشات ادعایی است، حالا باید دلیل آورد و سنجید. خبرنگار کاری جز این ندارد. به این معنی که هر خبرنگاری که برای تهیه گزارش به محل می رود، آموزش دیده است. همه خبرنگاران در دانشگاه ها و مدارس رسانه آموزش دیده اند و هر روزنامه نگاری سعی می کند اولین خبر را گزارش کند. زیرا انتشار اخبار مرحله رقابت با رسانه های دیگر است. به همین دلیل ما هیچ خبر دیگری نداریم و نمی دانیم این ادعاها چیست، اما باید دید نظر دادگاه چیست.

کرباسکی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد فضای امنیتی در این شرایط تاثیری بر کار اصلی رسانه ها خواهد داشت یا خیر، گفت: البته که این اتفاق خواهد افتاد. کار در محیط امنیتی برای خبرنگاران آسان نیست. اما باید فضای آرام و سالمی وجود داشته باشد تا جریان اطلاعات در کشور رشد کند و شکل بگیرد. اخبار و اتفاقات دنیای امروز پنهان نمی مانند، هر آنچه در هر گوشه و کناری اتفاق می افتد با چند دقیقه یا حتی ثانیه تاخیر در سراسر جهان پخش می شود. اگر فضای رسانه ای در داخل کشور به گونه ای باشد که خبرنگاران بتوانند اخبار منصفانه و صحیح را منتشر کنند، برای امنیت کشور مفیدتر از ایجاد فضایی در کشور است که خبرنگاران نتوانند اخبار خود را سریع و مطمئن منتشر کنند.

وی تصریح کرد: اگر مرجع خبری با رنگ و بوی سیاسی در داخل کشور باشد بیشتر به نفع کشور است تا اینکه منبع و مرجع اخبار خارج از کشور باشد. باید تلاش کنیم تا فضای سالمی را برای اطلاع رسانی درست به مردم کشور ایجاد کنیم. در این زمینه تلاش همه خبرنگاران شاغل در کشور است. این بستگی به دیدگاه مسئولان و نحوه درک آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید