بازوی کوتاه فعالان تولید زیرساخت/مسئولان صرفا شعارهایی در حمایت از تولید سر دادند

ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782889

گزارش ابزار مخالفان برای افزایش تولید؛

در منطقه شهرستان گاین بیش از 60 خانوار به دامپروری و کشاورزی اشتغال دارند که متاسفانه این منطقه از زیرساخت ها محروم است و پرسنل با بی دقتی آن را تامین می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قاسم قائم پناه به نمایندگی از فعالان جهاد کشاورزی منطقه قاین در گفت و گو با خبرنگار شرق، بیانیه: در منطقه ای مجاور خدمات محدود طرح کلی شهر قاین؛ در مجاورت شهر اصناف حدود 400 هکتار ساخت و ساز وجود دارد که قدمت برخی از آنها به 40 سال می رسد. فعالیت های زیرمجموعه جهاد کشاورزی اعم از طیور، ماهی، دام سبک و سنگین در این منطقه انجام می شود و این منطقه در زمینه شیر، گوشت و محصولات کشاورزی فعالیت های قابل قبولی دارد. بیش از 60 خانوار در این منطقه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

وی افزود: این منطقه که در طرح توسعه شهر قاین قرار دارد کمتر از 100 متر با محدوده خدماتی این شهر فاصله دارد اما فاقد زیرساخت های آب، برق و گاز است.

این فعال حوزه کشاورزی و دامپروری با اشاره به اینکه درخواست فعالان عرصه کشاورزی و دامپروری در این حوزه داشتن زیرساخت ها به ویژه برق و گاز است، گفت: متقاضیان و خود مردم در حال تردد هستند. در این منطقه.

قائم پناه ادامه داد: به گفته مسئولان؛ یکی از راه هایی که این منطقه زیرساختی دارد، تعریف این منطقه به عنوان منطقه دامداری توسط جهاد کشاورزی یا الحاق منطقه به شهر است که بستگی به واگذاری 70 درصد زمین به دولت و خود مالکان دارد. از 30 درصد زمین استفاده خواهد کرد.در این راستا مالکان تمایلی به عضویت در منطقه ندارند و در صورت پیوستن درخواست آنها کاهش سهم دولت و افزایش سهم مردم است.

وی گفت: در حالی که دولت به دنبال الحاق 70 درصدی زمین به منطقه است، در سایر مناطقی که به عنوان مثال در اختیار دانشگاه آزاد است و اراضی با رایزنی های پشت صحنه و … به این منطقه می پیوندند.»

وی با اشاره به تمرکز مقام معظم رهبری بر افزایش تولید و اشتغال گفت: فعالیت مردم این منطقه نیز بر تولید متمرکز است و علاوه بر محصولات کشاورزی دام، بز، طیور و ماهی نیز پرورش می یابد.

قائم پناه گفت: پروژه ای معادل بیش از سه هکتار باغ زرشک را در این منطقه با مجوز و هماهنگی جهاد کشاورزی، پروژه آبیاری تحت فشار، استخر دو منظوره، اتاقک پمپاژ و ذخیره آب به اتمام رسانده ام. پروژه پرورش طیور و ماهی اینجانب نیز در حال بهره برداری است که به همین دلیل نیاز به درخواست زیرساخت در منطقه است.

این فعال کشاورزی و دامپروری گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، حمایت و برچیده شدن یعنی چه؟ متأسفانه آنقدر موازی کاری و کج کاری در این موارد وجود دارد که تهیه کننده از هر نوع فعالیتی بیزار است.

وی افزود: طبق قانون اساسی روستاهای بالای 20 خانوار باید از خدمات دولتی رایگان بهره مند شوند و دولت نیز این خدمات را به آنها ارائه دهد. در این منطقه بیش از 60 خانوار خواهان ایجاد زیرساخت ها برای تسهیل فعالیت های دامداری و کشاورزی هستند و البته در صورت آماده شدن این زیرساخت ها بسیاری از آنها نیز در این منطقه ساکن خواهند شد.

قائم پناه گفت: متأسفانه در حال حاضر این منطقه هیچ زیرساختی ندارد و این امر انجام کار را با مشکل مواجه می کند، از جمله مشکل استفاده از شیردوش برقی برای شیردوشی گاو، کمبود اکسیژن در دریاچه ها در فصل زمستان و … در قاین کار با موتور دیزلی سخت است و علاوه بر آن تولید گازوئیل فرآیندی طولانی و دشوار است، در حالی که اگر زیرساخت های برق آماده باشد، همه این مشکلات حل می شود.

وی گفت: در حالی که این منطقه از نعمت و زیرساخت های برق محروم است و باید در تاریکی مطلق باشیم در فاصله یک دو کیلومتری پست 400 قاین همه جا در نور است.

مقامات صرفاً شعارهایی در حمایت از این روند سر می دهند

قائم پناه یادآور شد: در سفر فرماندار سابق (معتمدیان) به قاین برای جشن شکرگزاری زرشک و زعفران، مشکلات مردم این منطقه را مبنی بر نداشتن زیرساخت ها مطرح کردم که فرماندار در پاسخ گفت این افراد هستند. متخلفین و من مجوز ندارم آقای استاندار گفت و گفت در حالی که پروانه استخر ماهیگیری دو منظوره و دفترچه تحقیقات آبیاری تحت فشار و پروانه پمپاژ مجدد دارم یعنی چه غیرقانونی و غیرقانونی هستند؟

او گفت: این فقط مشکل من نیست، مشکل بیش از 60 خانواده دیگر است. برخی بیش از 40 سال است که در این منطقه به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند، اما متأسفانه مسئولان فقط در حمایت از تولید شعار می دهند و حرف و عملشان یکی نیست.

من بیش از 15 کیلوگرم نامه نوشته ام

این فعال عرصه کشاورزی و دامپروری افزود: از محل استان قاین تا این منطقه حداکثر دو کیلومتر فاصله است. درخواست ما از استاندار این است که در سفر به قاین از این منطقه دیدن کرده و مشکلاتمان را حل کنند.» در حالی که یک بار در فرمانداری قاین با استاندار دیدار کردم و موضوع را مطرح کردم، ایشان قول بررسی، پیگیری و گزارش دادند اما متأسفانه این موضوع مطرح شد. بازم خبری نیست

قائم پناه تاکید کرد: چرا کارمندان شعار می دهند؟ چرا این مشکلات حل نشده و نادیده گرفته می شوند؟ تاکنون بیش از 15 کیلوگرم نامه برای حل مشکلات این منطقه نوشته ام.

ایجاد زیرساخت ها برای حمایت از تولید و اشتغال

وی خاطرنشان کرد: کارکنان می گویند؛ وی گفت: به دلیل اینکه پروژه را خودتان به پایان رساندید، زیرساخت های لازم برای تامین آن را نیز دارید. و حمایت و اعتبار اشتغال را برای ما فراهم کند.

قائم پناه گفت: اگر نظر قانون این است که دولت نمی تواند برای حمایت از اشتغال مردم اعتبار قائل شود، ظلم به کشاورز، کشاورز، تولیدکننده و شهروند است. اما اگر منع قانونی در این زمینه وجود دارد، باید از انعطاف قانون به نفع مردم استفاده کرد.

حلوا دهان مردم را شیرین نمی کند

این فعال حوزه کشاورزی و دامپروری با اشاره به اینکه طرح های اشتغال در این حوزه هم اکنون در حال انجام است و مردم در این زمینه تکمیل و هزینه کرده اند، گفت: اما با وجود هزینه های انجام شده، مسئولان پاسخگوی ما هستند. «می گویند اگر می خواهید دامپروری کنید، به منطقه دامداری بروید که زیرساخت های آن فراهم شده است. در حالی که افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، تلفیقی از کشاورزی و دامپروری و پرورش پرندگان و ماهی در کنار هم انجام می دهند، اما این امکان برای آنها وجود ندارد.

قائم پناه افزود: اگر حمایتی از فعالان اشتغال در منطقه نمی شد، مسئولان از ابتدا نباید حمایت می کردند و یک بار مجوز آبیاری تحت فشار و استخرهای دو منظوره را نمی دادند. کار نکن

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی های موجود باید برای مردم انگیزه ایجاد کند تا جمعیت در منطقه بمانند و مهاجرت نکنند، گفت: این نگرش است.

یک پیکان و دو نشان بهره وری سرمایه

این فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری گفت: برای راه اندازی دستگاه خشک کن زرشک در این منطقه نیز اقدام کردم که در کارگروه مسائل زیربنایی استان مورد توجه و تصویب قرار گرفت. در این خصوص مقرر شد تبصره ماده 4 (1 فعالیت تولیدی) ارائه و مجوز به طور قطعی صادر شود. متاسفانه این درخواست مجددا به طور کامل محقق نشد و گفته شد با توجه به طرح توسعه شهر قاین امکان صدور مجوز برای زرشک بار وجود ندارد.

وی افزود: اگر این منطقه در توسعه شهر قاین قرار دارد چرا جهاد کشاورزی مجوز درختکاری می دهد؟ حال اگر مجوز داده است باید همکاری و اعتبار خدمات را تامین کند.

قائم پناه گفت: قصد دارم باغ زرشک را به روش سنتی ایجاد کنم تا در فصل برداشت زعفران، زرشک چینی و پس از آن خشک‌کردن محصول، به‌عنوان کلبه‌ای برای گردشگری کشاورزی از آن استفاده کنم. در واقع از دو نوع فضا و سازه استفاده می کنم و شغل ایجاد می کنم. متاسفانه کارگروه زیرساخت همکاری لازم را ندارد.

وی گفت: اما اگر بهره وری چندگانه از یک فضا انجام شود چه اشکالی دارد؟ چرا باید تبصره ماده 1 باغ زرشک را بگیرم تا در زمان نبود زرشک به عنوان کلبه بوم گردی استفاده شود و 80 درصد قیمت روز زمین برای صدور مجوز پرداخت شود؟

قائم پناه تاکید کرد: اگر امکان راه اندازی مزرعه زرشک در این منطقه وجود ندارد چرا از ابتدا اعلام نمی شود؟ با وجود اینکه به دلیل این مشکل پیگیری های زیادی داشتم اما برای سفر به مرکز استان چندین بار در جاده مرگ قاین بیرجند حرکت کردم.

وی افزود: انتظار داریم مسئولان برای حمایت از رونق تولید و اشتغال تعهد بیشتری داشته باشند و کشاورزان و دامدارانی که دستشان همه جا کوتاه است و حرف و عملشان یکی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید