جشن فیلم کوتاه و عکس برگ زرینی در عرصه فرهنگی استان البرز است/ مسئولان از جوانان محمداشهر حمایت کنند.


زمان: 20:13
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840967

محمدمهدی هدبنده: این رویداد بزرگ استانی را می توان برگ زرینی در عرصه فرهنگی استان البرز دانست. جوانانی مثل من در این سال ها حمایت لازم را دریافت نکرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از « تیتریک » ; نخستین جشنواره فیلم کوتاه و عکس استان البرز دیروز (یکشنبه 10 خرداد) به کار خود پایان داد.

این رویداد مهم فرهنگی از 27 اردیبهشت ماه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، انجمن سینمای جوانان استان و خانه هنرمندان کرج همزمان با چهاردهمین هفته فیلم و عکاسی آغاز شد. طرفداران این رویداد هنری

مستند «میم مثل مادر» ساخته هنرمند جوان محمد شهری یکی از فیلم های کوتاه برگزیده جشنواره بود که در پردیس سینما «اکو مال» به نمایش درآمد.

گفتگوی ما با سازنده فیلم کوتاه «میم مثل مادر» را در زیر می خوانید:


“لطفا خودتان را معرفی کنید.”

محمدمهدی خدابنده متولد 1358 اهل محمدشهر کرج و عضو انجمن فیلم جوان البرز هستم. در حال حاضر ترم آخر رشته مکانیک خودرو را در دانشگاه فنی و حرفه ای شهید بهشتی می گذرانم و در سال 1400 موفق به کسب عنوان جوان موفق استان البرز در زمینه های فرهنگی و اجتماعی شدم.


– موضوع مستند شما چیست و ساخت آن چقدر طول کشید؟

محمدمهدی هدبنده: موضوع مستند کوتاه «میم مثل مادر» صبر و ایثار است و تولید آن از ایده تا اجرا دو ماه به طول انجامید.


چه شد که این موضوع را برای مستند خود انتخاب کردید؟

محمدمهدی هدبنده: تمایل من به نمایش زندگی شخصیت های گمنامی که در اطرافمان زندگی می کنند و همچنین به تصویر کشیدن صبر و از خودگذشتگی مادری که همیشه داستانی باشکوه و دیدنی است باعث شد این موضوع را انتخاب کنم.


– به نظر شما دلیل و معیار انتخاب هیئت داوران برای پروژه «میم مثل مادر» چه بود؟

محمدمهدی خدابنده: هیئت داوران برای انتخاب هر فیلم مقیاس های متفاوتی دارد و فیلم ها اغلب از دید افراد مختلفی انتخاب می شوند که طبیعتاً در یک یا چند مورد سلیقه ای دارند. اما اگر بخواهم از نگاه خودم به دلیل انتخاب «میم مثل مادر» اشاره کنم، سادگی آن و اینکه علاوه بر فرم ساختاری و فنی، زندگی واقعی شخصیت های فیلم را نشان می دهد، می تواند انتخاب قدرت آن باشد.


– این اولین فیلم تولیدی شما بود؟

محمدمهدی هدبنده: بله. البته من در قالب‌های بصری مختلف محتوا تولید می‌کردم و از عکاسی گرفته تا ساخت ویدیو و موزیک ویدیو را در کارنامه هنری‌ام دارم، اما ساخت فیلم کوتاه «میم مثل مادر» که در واقع یک مستند است، کار من است. اولین فیلم کوتاه مهم است


– به نظر شما سخت ترین قسمت تولید یک فیلم کوتاه مستند چیست؟

محمدمهدی هدبنده: راستش را بخواهید ساخت مستند سختی‌های خودش را هم دارد زیرا مستندها واقعی هستند و ما در آن شخصیت نمی‌سازیم. این سختی تولید را چند برابر می کند. به نظر من اما انتخاب موضوع و داستان مهم ترین و سخت ترین مرحله در ساخت یک مستند است.


– استقبال مردم از جشنواره فیلم کوتاه استانی و فیلم اکران شده خود را چگونه دیدید؟

محمدمهدی هدبنده: در مجموع برای پاسخ به این سوال باید بگویم که تبلیغات و فرهنگ سازی در حوزه فیلم کوتاه و تولیدات کارگردانان جوان در سال های اخیر بسیار کمتر از فیلم های بلند بوده است و اکثر مردم می توانند در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند. من منطقه را ندارم اما با توجه به اینکه فیلم من در اولین فرصت (صبح) اکران شد و بسیاری از علاقه مندان به این حوزه نتوانستند در آن زمان حضور پیدا کنند. خدا را شکر از «میم مثل مادر» استقبال خوبی شد.


برای آینده هنری خود چه برنامه ای دارید؟

محمدمهدی هدبنده: برنامه من برای آینده نزدیک ایجاد یک مؤسسه فرهنگی هنری چند منظوره است که در زمینه های مختلف رسانه ای مانند قصه گویی، نویسندگی و روزنامه نگاری و… شاگردانی تربیت کند و بتواند آثار افتخاری را همراهی کند. اعضای گروه ایجاد کنید البته در عرصه سینما سعی می کنم در برنامه هنری خود در جشنواره های ملی و بین المللی از جشنواره فجر و تهران گرفته تا جشنواره کن و اسکار جایگاهی کسب کنم.


– لطفاً به نظر شما نقاط قوت و ضعف اولین جشنواره فیلم کوتاه البرز چه بود؟

محمدمهدی هدبنده: شیوع بیماری عروق کرونر در این سال ها رویدادهای فرهنگی و هنری سراسر کشور و به تبع آن استان البرز را تحت الشعاع قرار داد. بیا و ناخواسته در عرصه هنر، این رویداد بزرگ استانی را می توان برگ زرینی در عرصه فرهنگی استان البرز دانست و بسیار دلچسب است. اما اگر بخواهم به نقاط ضعف جشنواره اشاره کنم، باید بگویم که مهمترین نقطه ضعف آن زمان اکران فیلم ها و اطلاع رسانی اندک درباره برگزاری چنین رویداد هنری خوبی در روستا بود.

البته بدینوسیله از تمامی کسانی که برای پیشرفت این رویداد ارزشمند زحمت کشیدند صمیمانه تشکر می کنم و از آنجایی که امکان نام بردن از تمامی شرکت کنندگان در جشنواره در اینجا وجود ندارد، جا دارد از همه تشکر و قدردانی کنم. امید است با وجود ترس مقامات بلندپایه ای مانند آنها در روستا، این گونه رویدادهای فرهنگی و هنری آبرومندانه ادامه یابد. امیدوارم امسال همه سازمان ها و نهادهای فرهنگی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی انجمن فیلم جوانان و حتی شوراها و شهرداری های مناطق مختلف و … . از جامعه فرهنگی و هنرمندان شاهد این برنامه باشیم. در این عرصه در استان البرز خوب و باوقار باشید.


– به عدم حمایت کافی از سوی سازمان ها و نهادهای فرهنگی اشاره کردید، اما وضعیت فرهنگی و هنری استان البرز و به طور مشخص محمدشهر را چگونه می بینید؟

محمدمهدی هدبنده: متاسفانه مشکلات و عدم حمایت کافی از سوی مسئولین در عرصه فرهنگ و هنر همواره وجود داشته و دارد، اما در این میان کار هنرمندان متعهد با وجود این کاستی ها و البته استفاده حائز اهمیت است. از این دارایی های ارزشمند دستیابی به اهداف فرهنگی که اغلب نادیده گرفته می شوند به نفع جامعه است. شهر محمدشهر نیز از این مقوله مستثنی نیست و در این سال ها می توان گفت از جوانانی مثل من حمایت لازم صورت نگرفته است. در واقع در مورد بنده هر موفقیتی با حمایت یک گروه مستقل فرهنگی هنری و با حمایت خانواده عزیز و همراهان عزیزم که به من لطف داشتند و در کنارم بودند به دست آمد. از تک تک آنها صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.


– به عنوان آخرین کلمه؛ لطفا بگید داستان توله سگ های بزرگشون چیه…

به نظر من جوانی دوران طلایی زندگی همه است و جوانانی که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می کنند باید مراقب باشند که به اصطلاح گدار نزنند! آنها باید با دریافت آموزش های لازم و استفاده از تجربیات موفق در این زمینه مهارت های حرفه ای کسب کنند تا در این مسیر پر فراز و نشیب ثابت قدم بمانند و به موفقیت برسند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید