بازگشایی بدون محدودیت خطرناک است

ساعت: 18:02
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779275

یکی از اعضای کمیته علمی تاج ملی با تاکید بر بررسی وضعیت شهرهای سرخ رنگ کشور، گفت: اگرچه آمار تاج در کشور رو به کاهش است، اما هنوز جا برای موج ششم وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی تاج کشور در حاشیه نشست کمیته علمی کووید 19 در جمع خبرنگاران گفت: آمارهای کشور گویای وضعیت تاج و تخت است و خوشبختانه آمار در بیشتر مناطق رو به کاهش است. در هفته جاری افزایش یافته است که نیازمند توجه بیشتر به موارد قرمز شهرها و علت و وضعیت آنها است.

وی با بیان اینکه البته آمار کلی در مورد تاج و مرگ و میر رو به کاهش است، افزود: اما این موضوع ما را از دادن هشدارها باز نمی دارد. چون متاسفانه هنوز احتمال موج ششم وجود دارد.

طبرسی گفت: در جلسه امروز روش های تست و اینکه چه کسانی باید تست شوند نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین برای نیازهای هوش که یکی از آنها آزمون مناسب است که پس از جمع بندی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار مبتلایان در نیمه شرقی کشور رو به افزایش است، گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، آمارها به طور کلی رو به کاهش است، اما در برخی شهرها شاهد افزایش آمار هستیم، اما باید هشدارها داده شود. در نظر گرفته شده است.چون الان تقریبا هیچ مرزی نداریم و همه چیز انجام شده است.حالا مدارسی که می خواهند باز شوند باید با احتیاط انجام شود.چون وقتی بیماری ناگهان شروع به اوج گرفتن می کند، خیلی سخت می شود پس باید این کار را انجام دهیم. بهترین کار ما این است که دیگر موجی ایجاد نکنیم.

طبرسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر خطر بازگشایی همزمان گفت: الزامات علمی را مطرح می کنیم اما الزامات اجرایی نداریم. طبق الزامات علمی، تا زمانی که بیش از 80 درصد واکسن تزریق نشود و 80 درصد واکسن در عرض دو هفته تزریق نشود، اتفاق خاصی نمی افتد و همه مستعد هستند و چرخه بیماری می تواند وجود داشته باشد. حتی پس از 80 درصد واکسیناسیون، در نمونه هایی مانند بریتانیایی ها می بینید که هنوز 40000 عفونت و 160 مرگ در روز دارید. بنابراین، همه این اقدامات به معنای حذف کووید نیست. بنابراین در داخل و در جامعه نیازمند الزامات بهداشتی هستیم.

رئیس کمیته علمی کشور تاکید کرد: یکی از الزامات بهداشتی عدم سفر است. متاسفانه در این زمینه موفق نشدیم. افرادی که به خارج از کشور می روند. در این مدت تعداد زیادی از مردم به مراسم اربعین رفتند، تعداد زیادی هم به ترکیه رفتند و… وقتی این افراد برگشتند باز هم غربالگری مناسبی نداشتیم. بر این اساس، احتمال ورود بیماری به مرزها را افزایش می دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که بیماری در نیمه شرقی و غربی و در امتداد مرزها کمی افزایش یافته است. مهمترین گام تقویت سیستم آزمایش و افزایش واکسیناسیون است. صحبت در مورد بازگشایی بدون محدودیت می تواند بسیار خطرناک باشد تا زمانی که میزان واکسیناسیون بیش از 80٪ نباشد.

وی گفت: خوشبختانه جهش جدیدی در جهان وجود نداشته است که بتوان به آن توجه کرد. تنها جهش عمده در حال حاضر ویروس دلتا است و برخی کشورها گونه های جهش یافته را در دلتا گزارش کرده اند، اما هیچ ویروس جدید دیگری در معرض خطر نداریم. البته اگر بخواهیم بدون محدودیت بازگشایی کنیم خطرناک است.

طبرسی گفت: در حوزه پیشگیری هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است، به عنوان مثال ظرفیت هواپیماها 100 درصد می شود یا سفرها و به ویژه سفرهای خارج از کشور باز است. بسیاری از مردم قبلاً سفرهای خارجی را آغاز کرده اند که خطرناک است. مثلا جایی مثل ترکیه در میان بیماری است و بیشتر مسافرانی که رفت و آمد می کنند مریض می شوند و ناقل بیماری می شوند. اکنون نمی دانیم که آیا جهش جدیدی در آنجا وجود دارد یا خیر و شناسایی جهش زمان می برد. بنابراین اینها مواردی است که باید تا زمانی که واکسیناسیون 85 درصدی دریافت کنیم، در نظر داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید