بازگشت بنزین و پتروشیمی؟ | روز جدید

بازگشت بنزین و پتروشیمی؟  |  روز جدید

یک چهره جدید «هوا دوباره سرد شد و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ افزایش یافت، هرچند تابستان هم خوب نبود. گزارش ها حاکی از کاهش روزهای سالم، توقف نوسازی خودروهای فرسوده، عدم توجه به معاینه فنی و سایر محورهای برنامه کاهش آلودگی هوا و همچنین خبر بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی است. به چرخه توزیع این توییت روز گذشته معصومه ابتکار است. وی در دولت های هفتم، هشتم و یازدهم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان او اس بود و اکنون در دولت سیزدهم هیچ سمتی ندارد. به گفته برخی رسانه‌های با تجربه در حوزه انرژی، خبر بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی به چرخه توزیع ممکن است تامل برانگیز باشد. چه پایانی منتشر شده است کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به تاریخچه و مضرات این نوع بنزین هشدار داده اند. در زیر نمونه ای از این نظرات را می خوانیم; بنزین پتروشیمی اولین بار در سال 88 وارد بازار شد و در سال 1368 در دولت محمود احمدی نژاد عرضه شد. در آن زمان به دلیل کمبود بنزین و فشار تحریم ها اعلام کردند که بنزین پتروشیمی تولید نمی شود اما دو محصول پتروشیمی را با هم ترکیب کرده بودند تا بنزین تولید کنند و این بنزین باعث آلودگی هوای زیادی شد. اگر آمار کنترل کیفیت هوا در سال های 89 و 90 را بررسی کنید، شاهد افزایش چشمگیر آلودگی هوا بودیم که سرطان زا محسوب می شد. همزمان سازمان بهشت ​​زهرا(س) گزارشی منتشر کرد که میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و مغزی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ چندین برابر سال‌های مشابه بوده است. اما هیچ مطالعه ای در این زمینه صورت نگرفت. به عنوان مثال در دهه 70 که اوج آلودگی هوا را در کشور داشتیم و کارگروهی برای کاهش آلودگی هوا وجود نداشت، مطالعه ای توسط دانشگاه تهران انجام شد که در آن تأثیر آلودگی هوا بر وزن هنگام تولد دختران و زنان در هنگام تولد بررسی شد. نشان داد که آلودگی هوا چقدر می تواند بر تعادل جنسیتی تأثیر بگذارد و نتایج به وزارت کشور ارسال شد. بدیهی است که تحقیق فوق مربوط به ایران است اما با یک جستجوی ساده خواهید دید که هر جا آلودگی هوا بیشتر باشد می تواند تعادل جمعیتی را به هم بزند. در مورد بنزین پتروشیمی هم این اتفاق افتاد و تا پایان دولت احمدی نژاد شاهد تکثیر بنزین پتروشیمی ها بودیم و در دولت روحانی این بنزین از چرخه خارج شد و شروع به واردات بنزین کردند و بعد دیدیم چه شد. اتفاق افتاد امسال هم بحث افزایش تولید بنزین پتروشیمی را شنیدیم، اما با توجه به مشکلات کشور ناشی از تحریم ها و اقتصاد، شفافیت محیط زیست بسیار پایین بود. کسانی که سال ها در حوزه محیط زیست تجربه دارند معتقدند که اطلاعات این حوزه ضعیف و ضعیف تر می شود و چون اطلاعات کمتری منتشر می شود به همین دلیل ابعاد مختلف بنزین پتروشیمی مشخص نیست. (منبع: نفت خبر)

وزارت نفت: بنزین آلوده نیست، انگیزه شما سیاسی است

اما با عنایت به تمام آنچه از دیدگاه کارشناسان در خصوص بنزین آلوده گفته شد، پس از انتشار مطلب معصومه ابتکار و ادعای آلوده بودن بنزین برخی پتروشیمی ها، وزارت نفت توضیحاتی را در اختیار جماران قرار داد. یک نامه در نامه روابط عمومی وزارت نفت به جماران آمده است: در پی انتشار مطلبی به استناد خانم معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی به چرخه توزیع در روزهای با هوای آلوده. “وزارت نفت اطلاعاتی را تشریح می کند. مخاطبان سایت جماران نیوز موارد زیر را ارسال می کنند.

1- پتروشیمی محصولی به نام بنزین تولید نمی کند. در برخی پتروشیمی ها یا پالایشگاه ها، واحدهای تولید ریفرمیت مانند پالایشگاه وجود دارند که همان ریفرمیت و با کیفیت ریفرمیت پالایشگاه ها تولید می کنند که در دولت های مختلف از جمله دولت یازدهم به عنوان یکی از مواد اولیه مورد استفاده قرار گرفته است. در فرمولاسیون یا سایر اجزای تولید بنزین در مقادیر محدود.

2- بر اساس گزارش تفصیلی کمیسیون 90 مجلس در دوره ریاست آقای لاریجانی که مستند به گزارش سازمان بازرسی کل کشور و وزارت بهداشت دولت آقای روحانی و سایر نهادهای مسئول است، بیانیه آقای معصومه ابتکار در مورد آلودگی پالایشگاه پتروشیمی آشکارا کذب است و ایشان صریحا تکذیب کردند و هیچ مدرکی از ایشان ارائه نداده اند، لطفا مستندات خود را در مورد آلودگی بنزین پتروشیمی که می گویید ارائه دهید. بدیهی است طرح ادعاهای غیرمستند با اغراض سیاسی بر خلاف گزارش های رسمی و مستند نهادهای مسئول مستندسازی مورد توجه قرار نمی گیرد. اما این داستانی است که ادامه دارد و سوء ظن در مورد بنزین آلوده متوجه خود خانم ابتکار شده است. معصومه ابتکار اواخر مهر ماه گذشته در توئیتی در واکنش به اتهامات رئیس کمیسیون نود مجلس گفت: آماده پاسخگویی و شفاف سازی این اتهامی هستم که عده ای را در هر قوه ای هیجان زده کرده است. بنزین، می گویم که به عنوان یک ایمونولوژیست و رئیس یک سازمان محیط زیست در سال های 92 و 93 برای حق سلامت مردم بحث کرده بودم. سرطان زا بودن این بنزین آشکار بود، بنابراین دریغ نکردم. آقای زنگنه هم برای برکناری ایشان اقدام درستی انجام داد.» لازم به توضیح است که هزاریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 روز گذشته گفته بود «آقای زنگنه و خانم ابتکار برخلاف تعهدات شرعی و قانونی خود، نه فقط باعث سردرگمی عمومی، اشتباه محاسباتی و خسارت میلیاردی شد، اما حقوق عمومی را نیز تضییع کرد.» با قرائت گزارش کمیسیون نود مجلس درباره تخلفات وزارت نفت و محیط زیست در دولت قبل در ارائه گزارش کذب بنزین تولیدی از پتروشیمی ها، مقرر شد این تخلفات در قوه قضائیه بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید