سروصدای بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی ها!

سروصدای بازگشت بنزین آلوده پتروشیمی ها!

روز جدید : پس از تحریم نفتی ایران توسط آمریکا و اروپا در سال 90، دولت احمدی نژاد برای سرپیچی از تحریم با جان مردم بازی کرد و شروع به تولید بنزین در پتروشیمی ها کرد. سپس متخصصان و متخصصان هشدار دادند که این بنزین به دلیل محتوای بالای سرب برای سلامتی انسان خطرناک است. با این وجود، دولت پوپولیستی احمدی نژاد بنزین آلاینده پتروشیمی تولید می کند و به «ریه» مردم تزریق می کند. پس از روی کار آمدن دولت روحانی و در دست گرفتن سکان وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه، روند تولید پتروشیمی ها متوقف شد و بنزین یورو 4 و 5 تولید شد که در نتیجه هوای شهرها بهتر شد. همچنین در دولت قبل علاوه بر تامین بنزین خالص، مازاد بنزین نیز صادر می شد. مدتی است که به دلیل نبود بنزین استاندارد زمزمه هایی مبنی بر تولید بنزین از پتروشیمی ها به گوش می رسد. اگر این اتفاق بیفتد آلودگی هوا افزایش می یابد و سلامت ایرانیان دوباره به خطر می افتد. طبق آمار وزارت بهداشت سالانه حدود 27 هزار ایرانی بر اثر هوای کثیف جان خود را از دست می دهند. در صورت تولید بنزین پتروشیمی جان شهروندان به خطر می افتد. گزارش اصلی به این موضوع می پردازد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه این سازمان برنامه ای برای واردات بنزین ندارد و بنزین پتروشیمی بدون آلایندگی و مناسب مصرف داخلی را معرفی کرده است، گفت: این بنزین در سال 2018 به بازار عرضه شد. با توجه به کاهش ذخایر استراتژیک، افزایش عدم تعادل و اظهارات مسئولان، این نگرانی وجود دارد که بنزین پتروشیمی ها یا وارد چرخه مصرف شود یا در آینده به مصرف کنندگان داخلی عرضه شود.

تولید بنزین نیاز کشور را تامین می کند

داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ایران در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب نیوز مبنی بر اینکه آیا بنزین پتروشیمی مورد قبول و تایید شماست، گفت: خیر! البته در حال حاضر تولید در کشور پاسخگوی نیاز کشور است، حدود 100 میلیون لیتر بنزین تولید می شود که 2 تا 3 درصد آن مطابق با استاندارد یورو 5 است که در پایتخت ها توزیع می شود.

وی افزود: برنامه ای 5 ساله تهیه شده تا تا سال 1404 تمامی سوخت های مصرفی کشور با استاندارد مطابقت داشته باشد. همچنین قصد داریم تا حد زیادی استفاده از گازوئیل را حذف کنیم و مقدار باقیمانده به اصطلاح گازوئیل کم سولفور باشد. در حال حاضر بنزین پتروشیمی توزیع نمی شود و بنزین پالایشگاه نیز توسط همکاران ما تست و آنالیز می شود.

گل علیزاده همچنین گفت: بدیهی است که تولید و مصرف بنزین در کشور باید مدیریت شود و در صورت ادامه تقاضا بیش از عرضه و تولید، بنزینی که استاندارد را داشته باشد باید وارد شود.

100 میلیون لیتر بنزین کسری داریم

مدیرعامل شرکت پالایش و صدا و سیما گفت: هم اکنون 100 میلیون لیتر بنزین در کشور کسری وجود دارد. اگرچه ظرفیت اسمی تولید بنزین کشور 112 میلیون لیتر اعلام شده است، اما به دلیل عدم تعمیرات اساسی، مسائل تحریمی، فرسودگی پالایشگاه ها و رشد مصرف، تولید عملیاتی 98.5 میلیون لیتر اعلام شده است. برخی از فعالان صنعت پتروشیمی این عدد را بسیار خوش بینانه می دانند و میزان تولید واقعی را کمتر از این میزان می دانند. در حال حاضر بر اساس آمار ارائه شده بین 5 تا 7 میلیون لیتر عدم تعادل در تولید بنزین در کشور وجود دارد.

بازگشت بنزین احمدی نژادی

پس از تشدید تحریم ها، دولت محمود احمدی نژاد طرحی را به نام افزایش تهاجمی و جهادی بنزین در کشور آغاز کرد. جلیل سالاری رئیس فعلی شرکت پالایش و پخش که از مدافعان سرسخت عرضه بنزین پتروشیمی است، مسئول افزایش تولید بنزین و ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت کشور در دهه 90 است.

بنزین پتروشیمی سرطان زا و آلوده است

اصغر جلالیان، عضو وقت کمیسیون انرژی مجلس نیز اذعان داشت: بنزینی که به صورت غیراستاندارد در پالایشگاه ها تولید می شود سرطان زا است و اگر این بنزین سرطان زا در اختیار مردم قرار گیرد، مردم را تحت تأثیر شدیدتری قرار می دهد. این نماینده مجلس گفت: دلیل روی آوردن دولت وقت به بنزین سرطان زا ترس از کمبود بنزین و نارضایتی مردم بود.
مسعود زندی، رئیس اداره هوا و اقلیم سازمان محیط زیست گفت: این نوع بنزین دارای ترکیبات معطر و بنزن سرطان زا است و عرضه آن برای همیشه متوقف شده است.

لزوم احداث پالایشگاه

در حال حاضر ساخت هر پالایشگاه 10 میلیارد دلار هزینه دارد. با توجه به کسری بودجه 500 هزار میلیارد تومانی دولت و کاهش 23 هزار بشکه ای فروش نفت در اسفند ماه که فروش را به زیر یک میلیون بشکه رساند، به نظر نمی رسد دولت بودجه آنچنانی داشته باشد. کارشناسان به سیاستمداران توصیه کرده اند که بودجه لازم برای واردات بنزین را تامین کنند و در هزینه های غیرضروری داخلی و منطقه ای صرفه جویی کنند.

عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت پالایش و صدا و سیما با اشاره به اینکه بنزین پتروشیمی دارای آروماتیک بالایی است، گفت: اساساً پتروشیمی ها برای تولید بنزین طراحی نشده اند و بنزینی که قبلاً در آنجا تولید می شد مشکلات زیادی داشت و من بودم. امیدوارم به بنزین پتروشیمی ها نرسیدیم.»

دیدگاهتان را بنویسید