بازگشت علی، حواشی جواد، حضور صادق

بازگشت علی، حواشی جواد، حضور صادق

مطهره شفیعی: «برادران لاریجانی» را باید به عنوان نامی مستقل در عرصه سیاست ایران تعریف کرد. برادران هر کدام در کشور جایگاه مهمی داشتند و در تصمیم گیری های مهم نقش داشتند. جواد، صادق، علی، بکر و فاضل فرزندان آیات… میرزاهاشم لاریجانی هستند.

جواد لاریجانی مخالف تایید مسئولان

هر لحظه اقدامات و اظهارات یکی از برادران خبرساز می شود، مثل این روزها که ادعاهای جواد لاریجانی جسورانه و البته قابل نقد است. وی گفت: در انتخابات بعدی احتمالاً کسانی که می خواهند از جناح اصلاحات وارد میدان شوند بگویند بهترین فرصت ها را از دست دادید و اگر ما بودیم برجام را از بین می بردیم. ! اما سند نهایی مایه ننگ جبهه اصلاحات است.» ظاهراً اظهارات برادر دیگرش علی در 30 اردیبهشت 1400 مبنی بر «تصویب برنامه جامع اقدام مشترک یک تصمیم رژیم بود» را نادیده گرفت.

واکنش به ادعای جواد

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر محمدجواد لاریجانی معتقد است که برجام سندی مفتضح از جبهه اصلاحات است، باید حمایت هایی را که از تیم مذاکره کننده داشت و تلاش های رایضی برای احیا و اجرای برجام را توجیه کند. برجام.” محمدجواد لاریجانی در مورد عملکرد مجلس در برابر برجام چه می گوید؟ برجام در مجلسی به ریاست برادرش علی لاریجانی تصویب شد تا جایی که با مخالفت بسیاری روبرو شد. علاوه بر این، مقام معظم رهبری بارها از برجام دفاع کردند. تیم مذاکره کننده و بسیاری از اظهارات بالای اعتماد این تیم را به کار بردند و به همین دلیل بسیار عجیب است که محمدجواد لاریجانی که نه سر پیاز است و نه ته پیاز و ربطی به موضوع ندارد. چنین ادعاهایی در مورد این سند بین المللی، چنین اظهاراتی در مورد برجام بسیار سبک است.

زمزمه های بازگشت علی به قدرت

علی لاریجانی برادر دیگری است که این روزها بیش از گذشته نامش شنیده می شود. وی پس از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مدتی را در سکوت سپری کرد و مجری قرارداد 25 ساله ایران و چین با روی کار آمدن دولت سیزدهم از سمت خود در مدیریت آن قرارداد استعفا داد. آنها می دانستند زمانی ذکر شد که او در فکر ایجاد یک حزب برای کار در آن است. دلیل این گمانه زنی به اظهارات لاریجانی برمی گردد که گفته بود: باید نظرات مطرح شود تا نقد شود. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، انشعاب می کند و… و نتیجه ای حاصل نمی شود. حزب نیاز به انسجام ایدئولوژیک و فکری دارد که باید مورد قبول مردم باشد وگرنه از بین می رود. در غیر این صورت مانند بسیاری از کوپن های ما تبدیل به دوره می شود. افراد سیاسی که دور من جمع می شوند باید بگویند که ما این نظر سیاسی را داریم. اما تا به امروز هیچ حزبی از او تشکیل نشده است و گاه شنیده می شود که جلسات مشورتی برگزار می کند، اما آیا باز هم حاضر است روی صندلی بنشیند و در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کند؟ عده ای این حضور را به دلیل رد صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری بعید می دانند و عده ای نیز مدعی هستند وی با حضور چهره های سرشناسی همچون سورنا ستاری یا عبدالناصر همتی برنامه ویژه ای را برای مجلس تدارک دیده است. از سوی دیگر بحث هایی درباره حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 مطرح است.«اخبار اقتصادی» نوشته بود: «لاریجانی با تشدید اعتراضات در ایران اظهارنظرهای متعددی کرد و به انتقاد از نظام حکومتی اشاره کرد. وی از نحوه اداره کشور در شبکه یک شبکه یک با موضوع شهادت حاج قاسم سلیمانی انتقاد کرد که تردیدها را در مورد بازگشت وی به عرصه رقابت های انتخاباتی دامن زد.

لاریجانی موثرتر از قبل است

صادق لاریحانی که در جریان رد صلاحیت برادرش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از شورای نگهبان استعفا داد، قرار است ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده بگیرد. وی در این مدت چندین سخنرانی و البته انتقاداتی از جمله فروردین سالاری را مطرح کرد که با اشاره به موج هجمه ها علیه مجلس و هیات عالی نظارت در خصوص مصوبه مربوط به واردات خودرو، خاطرنشان کرد: در این بحث نظارت بر شورا بر اساس مصلحت و برخی افراد با ایرادات نامناسب تحت تعقیب قرار گرفتند. وی در جریان اعتراضات اخیر سکوت نکرد و گفت: درگذشت خانم امینی حادثه تلخی بود و مسئولان قوای سه گانه قول پیگیری این موضوع را دادند و مردم معمولا مطالباتی دارند و مسئولان وظیفه دارند به مطالبات آنها گوش فرا دهند. اما موضوع شورش ها، ویرانی ها، قتل ها و به ویژه حملات عجیب به نیروها هیچ منطقی را دنبال نمی کند.

برادران از حاشیه

فاضل و بکر لاریجانی بر خلاف سه برادر دیگر راه دیگری را در پیش گرفتند و از سیاست و حواشی آن دور ماندند. بکر لاریجانی بسیار حاشیه ساز است و تنها یک مرز مهم برای او دارد که به دولت احمدی نژاد برمی گردد. در پی برکناری مرضیه وحید دستجردی و انتصاب محمد حسن طریقت به عنوان سرپرست وزارت بهداشت، لاریجانی در نامه ای به همکارانش از ریاست دانشگاه استعفا داد. فاضل اگرچه یک چهره سیاسی نیست و چهره ای کمتر شناخته شده است، اما در سال 91 به شکلی بی سابقه در حاشیه قرار گرفت. روز هجدهم بهمن ماه که به یکشنبه سیاه معروف شد، با حضور محمود احمدی نژاد در جلسه استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار و رفاه اجتماعی، فیلمی منتشر کرد که حاوی ادعایی بزرگ علیه لاریجانی و خانواده فاضل لاریجانی بود. که البته به این بیانیه پاسخ داده است.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید