واکنش صادق زیباکلام به موضع علی لاریجانی: سیاست های گذشته قابل ادامه نیست

واکنش صادق زیباکلام به موضع علی لاریجانی: سیاست های گذشته قابل ادامه نیست

زیباکلام گفت: لاریجانی برای اینکه متهم به پیوستن به معترضان، ضدانقلاب و مخالفان نشود، اصطلاح تطهیر را ابداع کرد.

سده زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه چرایی، استفاده از جریان تطهیر در اطلاعیه لاریجانی را نوعی اعتراض به سیاست های قبلی نظام سیاسی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار هم میهن، وی گفت: این اصطلاحات و الفاظ گاهی توسط شخصیت های سیاسی برای جلوگیری از مخالفت دولت به کار می رود. در واقع این شرایط مانند جریان تطهیر پیشنهادی علی لاریجانی راهی برای دوری از مقاومت و واکنش شدید دولت است. معنای این اصطلاحات این است که سیستم قادر به ادامه سیاست‌های 44 سال گذشته نیست و نیاز به بازنگری دارد. منظور لاریجانی این است که آیا سیاست‌هایی که تا کنون به‌ویژه در دهه اخیر به‌کار برده‌ایم، جواب می‌دهد یا چاره‌ای جز بازنگری در شیوه حکمرانی نداریم.

وی افزود: دولت باید به ساده ترین شکل ممکن از خود بپرسد که آیا مشکلات اقتصادی است یا سیاسی اجتماعی؟ چه چیزی باعث خشم نسل های بعد از انقلاب شده است و چرا این میزان نارضایتی و ناامیدی در جامعه ایجاد شده است؟ لاریجانی در واقع برای اینکه متهم به پیوستن به معترضان، ضدانقلاب و مخالفان نشود، اصطلاح «تصفیه» را ابداع کرد.

این تحلیلگر سیاسی در خصوص استفاده از واژه رقابت مصنوعی در بیانیه لاریجانی و تاثیر موضع لاریجانی بر انتخابات آینده و تحولات سیاسی گفت: حقیقت این است که اعتراضات سال گذشته بسیاری از مسئولان را شوکه کرد. لاریجانی و بسیاری دیگر متوجه شدند که سیاست ها اشتباه بوده و این سیاست ها کشور را به بن بست رسانده است. ایشان در واقع خواستند آب زلالی به دست آقایان بریزد که اگر این سیاست ها ادامه پیدا کند، حتی برای افرادی مانند لاریجانی، اساساً انتخابات بی معنا خواهد بود. همچنین مهمتر از انتخابات، آشفتگی است که کشور در آن افتاده است.

زیباکلام درباره تغییرات لازم برای حضور نیروهای سیاسی در انتخابات گفت: در گام اول جریان های سیاسی واقع بین، معتدل و معتدل باید به این نقطه برسند که در شرایط فعلی صحبت از انتخابات به چه معناست؟ تنها کسی نیست که باید به نقطه ای برسد که انتخابات بی معنا باشد. افرادی مانند بهنار، احمد توکلی و بسیاری از رهبران اصولگرا نیز باید به این نکته برسند که اهمیت انتخابات چیست و آنها تنها جبهه باثبات و یک سری گروه های تندرو هستند که هنوز به صندوق رای امیدوارند و آن صندوق را جدی می گیرند. .

وی تصریح کرد: در حال حاضر بزرگان اصولگرا حتی اگر تا اینجا هم پیش رفته باشند، فعلا محافظه کار خواهند بود و نمی پذیرند که انتخابات بی ارزش است و آب از پای صندوق های رای وزارت کشور گرم نمی شود. اما اگر با همین شرایط پیش برویم، قطعاً تعداد امثال لاریجانی به مرور زمان بیشتر می‌شود و در آن زمان باید فکر سیاسی کنند که تا امروز می‌گفتیم به صندوق‌ها امید است، اما امروز در تمرینی که امیدمان را از صندوق های رای از دست دادیم، انجام دادیم، چگونه سعی کنیم سیاست های نظام را تغییر دهیم.

با توجه به عدم موفقیت دولت رئیس جمهور به ویژه در حوزه اقتصادی، فکر می کنم روز به روز بر تعداد افرادی مانند لاریجانی افزوده می شود. زیرا این سوال مطرح می شود که اتحاد حاکمیت و قوای سه گانه که اتفاق افتاد تا کجا پیش رفت؟ در این شرایط نه تنها پیشرفت نکرده ایم، بلکه در نتیجه کار دولت رئیس جمهور یک گام به عقب برداشته ایم.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید