بازیکنانم باعث اخراج من شدند!


ساعت: 09:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905208

آنها من را اخراج کردند زیرا نتوانستند بر من مسلط شوند.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: با ملی پوشان در مواردی که خارج از اختیار آنها بود مشورت شد که در نهایت باعث شد بازیکنان احساس کنند برایشان ارزش قائل هستند و آنها را مجبور به مداخله بیشتر و بیشتر کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات سابق تیم ملی فوتبال کشورمان طی مصاحبه ای جنجالی با یکی از روزنامه های کرواسی از اتفاقاتی که منجر به اخراجش از فدراسیون فوتبال شد و نقش ملی پوشان در این ماجرا را فاش کرد.


* حدود یک ماه و نیم است که سرمربیگری تیم ملی ایران را ترک کردی، الان چه حسی داری؟

احساس خوبی دارم. بعد از رفتار ظالمانه ای که برای من و همکارانم رخ داد، کم کم دارم به زندگی عادی روزمره خود باز می گردم. جام جهانی را از ما دزدیدند اما نمی توانند این واقعیت را از ما بگیرند که توانستیم با بیشترین برد و بیشترین امتیاز به سریع ترین راهیابی تاریخ جام جهانی در قاره آسیا دست پیدا کنیم. ایران را از رتبه 33 رنکینگ جهانی فیفا به 22 رساندیم و توانستیم تیم اول رنکینگ فیفا در آسیا شویم. با توجه به اینکه ما از صفر شروع نکردیم، بلکه از زیر صفر شروع کردیم، درک همه اتفاقاتی که برایمان افتاده سخت تر می شود، اما زندگی همین است و ادامه خواهد داشت.


*می‌توانید برایمان توضیح دهید که چگونه به شما اطلاع دادند که دیگر مدیریت تیم ملی ایران را نخواهید داشت؟

بعد از انتخاب آقای مهدی تاج به عنوان سرپرست فدراسیون به من اطلاع دادند که ایشان روی من حسابی ندارند. رئیس فدراسیون فوتبال که پیش از این با آقای کارلوس کی روش همکاری می کرد، قبل از انتخابات اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، دوباره با همین مربی همکاری خواهد کرد. در ایران وقتی رئیس جمهور جدید روی کار می آید، مربی ای را که نگرفته بیرون می اندازد و این در آنجا کاملاً طبیعی است.


*یعنی آقای تاج در زمان کیروش هم رئیس فدراسیون بود؟

نکته جالب اینجاست که ایشان رئیس فدراسیون است که قبل از حضور من در تیم ملی به دلیل عقد قرارداد میلیونی با مارک ویلموتس بلژیکی تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفت و در نهایت استعفا داد. در دوران ریاست و مدیریت او بر فوتبال ایران، تیم ملی به آستانه حذف از مرحله اول مقدماتی جام جهانی رسید و تیم ملی ایران را به جایگاهی که شایسته آن بود رساندیم. آنها سپس تاج فدراسیون را به عنوان قهرمان پس دادند و با صعود ایران به جام جهانی پاداش گرفتند. چه کسی می تواند این دلیل و منطق را بفهمد؟


از آقای تاج که شما را اخراج کردند کینه ای دارید؟

از نظر حرفه ای نمی توانم او را به خاطر کاری که انجام داده سرزنش کنم. چون از قدرت هایی که داشت استفاده کرد. او به من قولی نداد، اما اگر من جای او بودم، مربی ای را که در همان قدم اول برای صعود به جام جهانی مرا از کنار گذاشتن نجات داد، حفظ می کردم.


نظر شما در مورد کارلوس کی روش چیست؟

در زندگی و یا در حرفه خود تقریباً هر روز افرادی را می بینیم که در زمینه فعالیت خود به موقعیت های قابل توجهی می رسند. وقتی در مورد مربیان صحبت می کنیم، آنها بزرگ ترین باشگاه ها را هدایت می کنند یا تیم های ملی را در جام جهانی هدایت می کنند. اما در بین این همه مربی، تنها چند نمونه را می توان مثال زد که می توان آنها را «بزرگ» نامید. “برای آنها انتخاب کنید. مربیانی که عالی هستند به هیچ وجه به هدف خود نمی رسند. آنها با تیمی که مربی دارد مذاکره نمی کنند یا با ارسال پیام در شبکه های اجتماعی برای بازیکنانی که با مربی دیگری کار می کنند خودنمایی نمی کنند.”


* آیا از قبل می دانستید که تغییری در راه است یا از آن شگفت زده شدید؟

من خودم تعجب کردم.طبق نتایج همه اتفاقات غیرمنطقی بود.اما در طول اقامتم بارها و بارها از سوی افراد علاقه مند بدون دلیل مورد انتقاد قرار گرفتم، بنابراین برای همه احتمالات آماده بودم. ابتدا نادیده گرفته شدم چون همه فکر می کردند در همان مرحله مقدماتی که در بحرین برگزار شد، حذف می شویم. ما توسط همه نادیده گرفته شدیم. ما حق نداشتیم در آنجا امتیاز از دست بدهیم. بعد از آن 4 برد متوالی به دست آوردیم و در مرحله مقدماتی بعدی نیز با همین روند ادامه دادیم و چیزی از دست نداده بودیم و شروع به انتقاد از من کردند که دلیل این رفتار را پیشرفت شخصی من می دانند. پس از مرحله نادیده گرفتن، انتقاد کردن مانند رفتن به مرحله بعدی است. زمانی که به مرحله نهایی رسیدیم، به معنای واقعی کلمه جلوی همه این اتفاقات را گرفتم و سپس از همه جهت تحت فشار قرار گرفتم. بالاخره فهمیدند که من در کارم مهارت دارم و نمی توانند بر من مسلط شوند.


* بعد از ابقای سمت شما به عنوان سرمربی، چه چیزی در پشت صحنه این تغییر را ضروری کرد؟

نقش اصلی در برکناری من، رئیس جدید فدراسیون فوتبال و تعدادی از بازیکنان تیم که در انتخابات به دلیل علاقه به آقای تاج از او حمایت کردند. همچنین مربی جایگزین من مدت ها با همین بازیکنان و اعضای هیئت مدیره ارتباط داشت.


* یعنی بازیکنان خاصی در تغییر پست شما نقش داشتند؟

واکنش های بی ادبانه و بی دقت تصمیم گیران به بازیکنان تیم باعث شد تا آنها وارد بازی ای شوند که متعلق به آنها نبود. با ملی پوشان در مورد مسائل خارج از کنترل آنها مشورت شد که در نهایت باعث شد بازیکنان احساس کنند بسیار مهم هستند و آنها را مجبور به دخالت بیشتر و بیشتر در همه امور کرد. وقتی متوجه شدیم بازیکنان با یکدیگر تبانی کرده اند و با سیاستمداران بلندپایه کشور به ویژه وزیر ورزش که از طریق یکی از افراد دولت قبل با آقای کی روش در ارتباط است، بسیار ناامید شدیم.


واکنش تیم ملی ایران پس از اخراج شما چه بود؟ آیا هیچ کدام از آنها با شما تماس گرفتند؟

برخی از آنها علناً از من حمایت کردند، بیشتر آنها می ترسیدند که سفر آنها به جام جهانی به خطر بیفتد، بنابراین به طور خصوصی به من پیام دادند. چند نفر هم بودند که مربی مورد علاقه خود را داشتند و بر اساس ترجیحات و علایقشان در مورد من قضاوت می کردند. علنا حاضر نشدند و گفتند سرباز تیم ملی هستند و در این مسائل دخالت نمی کنند.


*اولین بار است که در مقابل رسانه ها درباره این موضوعات صحبت می کنید. چرا همان موقع آن را نگرفتی؟

طی یک ماه گذشته، ایران در شرایطی قرار داشته است که من را به عنوان فردی که مدت زیادی را در آن کشور گذرانده‌ام، به شدت نگران کرده و ناراحت کرده است. به احترام همه دوستانم و همه کسانی که در آن زمان روزهای ناشناخته و بسیار سختی را پشت سر می گذاشتند ترجیح دادم خروج خود را از رسانه ها اعلام نکنم.


* از عدم حضور در جام جهانی به عنوان سرمربی ناامید شدی؟

برای همه ما که در فوتبال هستیم، حضور در جام جهانی اوج موفقیت کاری است و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. من در این سه سال تمام تلاشم را کردم، بنابراین ناامید شدن طبیعی است. اگرچه ارزش های انسانی برای من وجود دارد که بسیار ارزشمندتر از جام جهانی است. مفهوم موفقیت برای من معنای کمی عمیق تری دارد. من به مسیری که در مرحله مقدماتی طی کردم افتخار می کنم. از روز اول تا آخرین روز با وجود سختی ها و موانع فراوان توانستم آبرو و آبروی خود را تا آخر حفظ کنم. می دانستم چگونه تنش اطرافم را مدیریت کنم.


*به این فکر می کنی که روزی به ایران برگردی؟

بله، البته درست است که تجربه های تلخی با برخی افراد داشته ام، اما این به معنای بد بودن همه ایرانی ها نیست. من همیشه سعی می کنم از قضاوت ها و داستان های مربوط به ایران پرهیز کنم. از جمله تخریب تصویری که رسانه های غربی می خواهند به ایران نشان دهند. به غیر از سیاست که من اینجا کاری به آن ندارم، مردم شگفت انگیزی در ایران زندگی می کنند.


* وضعیت ایران در جام جهانی را چطور می بینید؟

اگر از پتانسیل تهاجمی خود استفاده کنند و در بازی های بزرگ به دنبال ضدحمله نباشند، کیفیت صعود از مرحله گروهی را دارند. هر نتیجه ای غیر از صعود از گروه برای آنها شکست محسوب می شود زیرا آنها تیم اول آسیا هستند


* به نظر شما چه تیم هایی مدعی قهرمانی جهان هستند؟

برزیل، هلند، بلژیک و فرانسه. اما شخصا دوست دارم اسپانیا یا کرواسی این عنوان را کسب کنند. چون این دو تیم نزدیک ترین فوتبال را به آنچه من می خواهم ارائه می دهند.


* در جام جهانی قبلی کرواسی نایب قهرمان شد، چشم انداز شما برای این تیم چیست و فکر می کنید الان تیم ملی کرواسی چگونه است؟

فکر می کنم می توانیم جاه طلب باشیم. مهم این است که وقتی به بازیکنی نیاز داریم او سالم باشد و بتواند در اختیار تیم باشد. من از ورود بازیکنان جوان به تیم خوشم می آید. آنها انرژی جدید می آورند. تجربه ای که از جام جهانی روسیه به دست آوردیم نیز بسیار مهم است، این تجربه ذهنیت خاصی را به همراه دارد که می تواند نقش تعیین کننده ای در این رقابت بزرگ داشته باشد. صعود به مرحله نهایی لیگ ملت های یوفا نیز نشان می دهد که تیم در مسیر درستی قرار دارد و می توانیم به خواسته هایمان برسیم.


* تجربه مربیگری زیادی در خاورمیانه دارید، آیا دوباره به آنجا برمی گردید یا مقصد اروپایی را به عنوان قدم بعدی در نظر می گیرید؟

من سال ها در آنجا کار کرده ام و به نوعی منطقی تر است که کارم را در آسیا ادامه دهم. کار در اروپا همیشه هدف من بوده است. من قبلاً چند پیشنهاد داشتم، اما نمی خواستم در تصمیم گیری عجله کنم. البته من به کمی استراحت و مطمئناً کمی صبر نیاز دارم تا تیمی را پیدا کنم که بتوانم موفقیت را در آنجا تکرار کنم.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید