بازی ضد ایرانی با ادویه هسته ای

بازی ضد ایرانی با ادویه هسته ای

گزارش

اواخر روز سه‌شنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد. این نهاد در گزارش جدید خود مدعی شده است که ایران 18 برابر بیش از حد توافق شده در برجام اورانیوم غنی سازی کرده است. آژانس همچنین ادعا می کند که حدود 42 درصد اورانیوم غنی شده تا 60 درصد، از نظر تئوری کافی است و در صورت غنی سازی بیشتر، برای تولید بمب هسته ای کافی است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای این سازمان گفت: رسانه‌ها مدعی شدند که ذرات اورانیوم یافت شده در ایران تا سطح 83.7 درصد غنی‌سازی شده است که فاصله چندانی با سطح غنی‌سازی ندارد. 90 درصد برای تولید سلاح های هسته ای مورد نیاز است. در آن گزارش، آژانس مدعی شد که ذخایر ایران شامل 434.7 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد به شکل هگزافلوراید اورانیوم به اضافه 37.7 کیلوگرم به اشکال دیگر است. علاوه بر این، این آژانس گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم ایران با درجات غنی سازی متفاوت به بیش از 3760 کیلوگرم رسیده است که در مقایسه با میزان اعلام شده در آخرین گزارش آژانس، 87 کیلوگرم افزایش داشته است. این گزارش، مطابق با ادعای بلومبرگ مبنی بر غنی سازی 84 درصدی ایران، می گوید که آژانس بین المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم غنی شده تا 83.7 درصد را در آبشارهای اصلاح شده برای غنی سازی 60 درصد در فردو شناسایی کرده است. البته این آژانس اعلام کرد که مذاکرات با ایران در مورد منشا این ذرات ادامه دارد و ایران گفته است که ممکن است نوسانات ناخواسته در سطح غنی سازی رخ داده باشد.

گزارش جدید آژانس واکنش اولیانوف را برانگیخت. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و رئیس هیئت‌های این کشور در مذاکرات هسته‌ای معتقد است که سیاست آمریکا در قبال ایران عاملی است که توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد. اولیانوف نوشت: «سیاست ترامپ و بایدن در قبال تهران عامل اصلی تقویت پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران است. در واقع، واشنگتن تنها می تواند در این زمینه به خود تبریک بگوید. هیچ درسی گرفته نشد.»

مصاحبه

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنار گزارش آژانس با تاکید بر اینکه احیای برجام تنها راهی است که اتحادیه اروپا می تواند با موضوع برنامه هسته ای ایران برخورد کند، گفت: در حال حاضر چارچوبی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش نشریه آلمانی سیاست بین الملل، انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد این نهاد اروپایی در مذاکرات وین در گفت و گو با این نشریه در پاسخ به این سوال که جنگ چه تاثیری داشته است. دره گفت: در چند سال اخیر ایران روابط نظامی بسیار قوی با روسیه برقرار کرده است. این روابط پس از شروع جنگ در اوکراین تقویت شد. این موضوع به مشکلاتی که در سایر مسائل با ایران داریم می افزاید.»

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای تاکید کرد: متن از سرگیری توافق هسته ای (برجام) از پاییز سال گذشته تهیه شده است. انریکه مورا گفت ایران در آن زمان خواستار بسته شدن پرونده پادمان‌ها بود، اما امروز ممکن است تمایل بیشتری برای بازگشت به توافق هسته‌ای داشته باشد. او در اظهارات مداخله جویانه گفت تهران خود را در «قلب طوفانی که ایجاد کرده است» قرار داده است. وی افزود که ایران درگیر سه مشکل اصلی است که اولین آن اعتراضات داخلی بود که «بیش از حد انتظار طول کشید» و دولت ایران از طریق گفت و گو با آنها وارد نشد و این «البته پیامدهایی را در بین کشورهای غربی داشت و تصویر حکومت ایران “آسیب شد”. مورا دومین موضوعی که برای اروپا بسیار مهم است، روابط نظامی ایران با روسیه و تحویل پهپادها به مسکو است و تاکید کرد که این موضوع «خطرناک ترین موضوع اروپا در مورد ایران» است. وی در ادامه با بیان اینکه موضوع سوم مربوط به برنامه هسته ای و از سرگیری توافق هسته ای است، افزود: متن از سرگیری برجام از پاییز گذشته آماده شده است اما ایرانی ها گفتند ابتدا باید پرونده پادمان بسته شود. مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت ایرانی‌ها کاری برای بسته شدن پرونده انجام نداده‌اند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخی نداده‌اند و طوری رفتار نکرده‌اند که انگار واقعاً می‌خواهند به برجام بازگردند. مورا برآورد کرد که امروز ایران “آمادگی بیشتری برای احیای توافق هسته ای دارد، اما واقعیت این است که چارچوب مطلوبی برای این امر وجود ندارد”.

وی تنها راه تعامل با برنامه هسته‌ای ایران را احیای توافق هسته‌ای دانست و تاکید کرد که اروپا می‌خواهد این توافق در دستور کار بماند و در عین حال با ایرانی‌ها مذاکره خواهیم کرد و به اوکراین برای مذاکره با ایران در این زمینه کمک خواهیم کرد. موضوع پهپادها، اما موضوع سختی است زیرا مراکز تصمیم گیری مختلفی در ایران وجود دارد. مورا گفت: «ما همه کانال‌های ارتباطی خود را حفظ می‌کنیم، اما کار بسیار دشوار شده است.

تشدید تنش در روابط تهران و برلین

در عین حال اروپایی ها و آژانس به دنبال تقویت فضای ضد ایرانی هستند که تهران با اقدام دیروز خود در طرف مقابل به آن واکنش نشان داد. در همین راستا ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخراج دو دیپلمات آلمانی را در پی اقدامات مداخله جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عناصر نامطلوب اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احضار سفیر آلمان توسط مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه و اعلام این تصمیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال زیاده خواهی ها قاطعانه عمل خواهد کرد. اولویت ایران همواره حفظ تعامل در فضای محترمانه است، اما اگر برخی کشورها بخواهند اصول و حاکمیت ملی کشورمان را نادیده بگیرند، شناسایی گزینه های جایگزین اجتناب ناپذیر است.

به نظر می رسد این اقدام نوعی واکنش و مقابله با اقدام مشابه آلمان در چهارشنبه گذشته باشد. هفته گذشته وزارت امور خارجه آلمان کاردار ایران را در این کشور احضار کرد و اعلام کرد که دو مقام سفارت ایران را “غیرقابل قبول” خوانده و از آنها خواسته است آلمان را ترک کنند. دولت آلمان برای جمشید شرمهد که دارای تابعیت مضاعف است، حکم اعدام صادر کرد

سرکرده ایرانی-آلمانی گروه تروریستی «تاندر» از احضار کاردار ایران در برلین خبر داد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت: او (سفیر ایران) می دانست که ما نقض گسترده حقوق شهروندان آلمانی را نمی پذیریم. بارباک افزود: «ما از ایران می‌خواهیم حکم اعدام جمشید شرمهد را لغو کند و طبق قانون به او اجازه استیناف دهد.» علاوه بر این، دولت آلمان دو مقام سفارت ایران را «غیرقابل قبول» خواند و از آنها خواست در اعتراض به حکم شرمهد آلمان را ترک کنند. وزیر امور خارجه آلمان همچنین در بیانیه ای که چهارشنبه گذشته منتشر کرد، حکم اعدام یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را «غیرقابل قبول» خواند و از تهران خواست از اجرای این حکم خودداری کند. به گزارش پایگاه خبری Breitbart، دولت آلمان حکم اعدام جمشید شرمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی و سرکرده گروه تروریستی تندر را محکوم کرده است. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه ای اعلام کرد که این حکم “کاملا غیرقابل قبول” است و گفت که “پاسخ قاطعانه ای خواهد داشت”. وی گفت: ما از ایران می‌خواهیم ایرادات موجود در روند تجدیدنظر را اصلاح کند، حکم دادگاه را بر این اساس تنظیم کند و از صدور حکم اعدام اجتناب کند.

دیدگاهتان را بنویسید