بافت بوشهر قدیم; محله ای با قدمت دو قرن / مشوق های شهرداری این محله گردشگری را احیا می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تشکر. در استان بوشهر جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد اما در خود بوشهر یکی از جاذبه ها بافت قدیمی شهر است که نمادی از فرهنگ دیرینه مردم این شهر است.

برای اینکه بتوان از این جاذبه ها استفاده کرد باید این بافت بوشهری مرمت و امکانات لازم برای استفاده گردشگران در آن قرار داده شود.

بافت قدیمی بوشهر از نظر مکانی و جغرافیایی در انتهای شمالی شبه جزیره بوشهر رشد و گسترش یافته است. و محدود به سه جبهه از شمال و شرق و غرب دریا و از جنوب با بافت جدید (یا آمیزه ای از بافت قدیم و جدید) است.

95b389d3 1af4 4446 a75c 59e5d70c343e خبر خاکستری

قدمت این بافت تاریخی به دوران حکومت نادرشاه افشار برمی گردد که در آن زمان بندر بوشهر از یک دهکده ماهیگیری کوچک با ایجاد پایگاه دریایی نادرشاه در شرق بوشهر به بندری مهم تبدیل شد که به خور نادر معروف است. .

بوشهر دریچه ورود ملل مختلف به ایران است

بافت تاریخی بوشهر شامل حدود هزار خانه است که یکی از منحصر به فردترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران است.

ddffcf36 4ce3 4aaa 80ef 8c7b74244c80 خبر خاکستری

اوج شکوفایی بوشهر به دوره قاجاریه باز می گردد که بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران محسوب می شد.

قدمت بافت قدیمی بوچر به دو قرن پیش برمی گردد

این بافت تاریخی دارای بناهای منحصربه‌فردی از جمله عمارت‌های زیبای دو قرن و نیم پیش، کنسولگری کشورهای مختلف، مراکز مذهبی از جمله مساجد، حسینه‌ها و کلیساها، بازار قدیمی و کوچه‌های زیبا است که هر بیننده‌ای وارد آن می‌شود. ساختمان ها و معماری، بافت را جذب می کند.

مسئولان شهری در آن زمان گفتند که باید به صنعت گردشگری شهر توجه بیشتری شود که یکی از آنها احیای بافت قدیمی بوچر است.

احیای بافت تاریخی بوشهر با استفاده از گردشگری فرهنگی و تفریحی

رئیس شورای شهر بوشهر گفت: احیای بافت تاریخی بوشهر با استفاده از گردشگری فرهنگی و تفریحی باید در دستور کار قرار گیرد.

c135aaa6 e042 4530 b2f0 e7afe7dd98d4 خبر خاکستری

جعفر پورکبگانی در جمع اعضای صندوق احیای بافت های تاریخی و صنایع دستی ایران گفت: بافت تاریخی و فرهنگی 38 هکتاری بوشهر در کنار ویژگی های خاص و منحصر به فرد معماری به عنوان هویت تاریخی این شهر شناخته می شود.

بازسازی مبلمان قدیمی در راه است

وی افزود: در راستای احیای بافت تاریخی شهرداری، اعتبارات ویژه ای برای بافت در نظر گرفته شده و در زمینه کف سازی و مبلمان نیز اقداماتی انجام شده و خدمات رسان نیز اقداماتی را برای ایجاد زیرساخت در بافت فرهنگی تاریخی انجام داده اند. بودن.

رئیس شورا همچنین گفت: قطعا شورا و شهرداری مشوق هایی را برای احیاء و احیای این بافت ارزشمند اعمال خواهند کرد و بناهای ارزشمند این بافت باید برای اهداف فرهنگی، تفریحی و گردشگری و قطعاً مقام معظم رهبری استان و حمایت شورا و شهرداری

بیچاره کبگانی آماده دیدار زرگامی است

پورکبگانی در پایان گفت: آمادگی داریم با آقای ضرغامی وزیر میراث و گردشگری در خصوص بافت تاریخی و فرهنگی بوشهر و توسعه و حمایت از ایجاد زیرساخت های گردشگری در بوشهر دیدار کنیم.

طرح جامع بافت تاریخی بوشهر

31992cf5 fc65 4553 bda2 390d8300c6fb خبر خاکستری

نصراله ابراهیمی کارشناس میراث فرهنگی استان بوشهر درباره مشکلات بافت قدیمی بوشهر گفت: بافت قدیمی نیاز به تعدیل هایی دارد که برای جریان یافتن حیات در آن بافت لازم است.

ابراهیمی افزود: زندگی در بافت تاریخی مانند گذشته نیست و مردم باید زیرساخت های متناسب با نیاز روز را فراهم کنند.

دولت و بخش خصوصی و دولتی باید برای احیای بافت قدیمی با یکدیگر همکاری کنند

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی صرفا نقش نظارتی و حمایتی دارد و این اداره به تنهایی نمی تواند زیرساخت های بافتی کل را تامین کند، سایر دستگاه ها، بخش خصوصی و مردم باید در این زمینه کمک کنند.

وی معتقد است که دولت باید برای احیا، احیا و رونق گردشگری در این بخش، تسهیلات کم بهره را نیز فراهم کند تا بافت تاریخی بوشهر با رویکرد حفاظت و احیا به منطقه گردشگری تبدیل شود.

04cd07cb 8b42 4fde 9ebc 46a50d3636ca خبر خاکستری

ابراهیمی ادامه داد: بافت تاریخی بوشهر دهکده گردشگری بسیار مناسبی است که با ایجاد مشکلات زیرساختی ساکنان می توانند در این منطقه درآمدزایی کنند.

ظرفیت گردشگری یکی از فرصت های منحصر به فردی است که علاوه بر درآمدزایی، قرابت فرهنگی مردم سایر نقاط با مردم بوشهر و همچنین صادرات فرهنگ این شهر را به همراه دارد.

تاکنون اقداماتی برای احیای بافت قدیمی انجام شده است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و امیدواریم با تلاش مسئولان هر چه زودتر این مهم محقق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید