بانک مرکزی در واکنش به اظهارات این مقام آمریکایی با تکذیب خبر انتشار پول ایران گفت: گفتیم «توافق اولیه» صورت گرفته است. ما نگفتیم که منابع مذکور آزاد و به دست آمده است

بانک مرکزی در واکنش به اظهارات این مقام آمریکایی با تکذیب خبر انتشار پول ایران گفت: گفتیم «توافق اولیه» صورت گرفته است.  ما نگفتیم که منابع مذکور آزاد و به دست آمده است

روز جدید :مدیر امور بین الملل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر رد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران گفت: این کار توسط مقامات ایرانی انجام نشده است.

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی جزئیات جدیدی از مذاکرات اخیر درباره آزادسازی وجوه بلوکه شده ایران را اعلام کرد.

در پی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه و سخنگوی کشورمان در خصوص توافقنامه های آزادسازی ایران و سفر هیات منطقه ای به ایران در این خصوص و موضع گیری متعاقب آن ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص، بانک مرکزی جزئیات بیشتری را ارائه کرد. در مورد این.

مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی ضمن تاکید مجدد بر مذاکرات آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و حضور نماینده بانک مرکزی در این مذاکرات، گفت: اخیراً انگلیسی ها بیش از 40 سال است که پذیرفته شد.

وی همچنین با اشاره به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر توافق جدید بر سر آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع بلوکه شده ایران و همچنین اخبار مربوط به سفر هیات منطقه به تهران در این زمینه، ضمن تایید این موضوع، گفت: وی افزود: این توافق چارچوب مشترکی را برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع مسدود شده ایران در یکی از کشورها تعیین می کند و هیئت منطقه ای برای جمع بندی جزئیات اجرای توافق به تهران سفر می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان آن اشاره ای به میزان دقیق آن نکرد اما گفت: این مبلغ چندین برابر مبلغی است که اخیرا پس از توافق با انگلیس دریافت شده است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر امتناع وی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران موضوع دیگری بود که بانک مرکزی به آن پرداخت. وی در پاسخ به این سوال گفت: مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان در اظهار نظر خود از توافق اولیه بر سر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران خبر دادند و هرگز نگفتند که این منابع آزاد و توسط مقامات ایرانی دریافت خواهد شد. زمانی که 390 میلیون نهایی شد رسما اعلام و تایید شد. ضمناً سفر هفته گذشته هیئت منطقه ای به ایران که از سوی وزارت امور خارجه نیز اعلام شد، دقیقاً در همین راستا بود تا جزئیات چگونگی و روند آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را بررسی و جمع بندی کند. این توافق. به نظر می رسد هیچ تعارضی بین این ادعاها وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری که در برخی اخبار مطرح شد مبنی بر اینکه توافق اخیر در چارچوب مستقل برجام انجام شده است، این موضوع چه فایده ای دارد، افزود: این در راستای حفظ منافع ملت ایران و در چارچوب قوانین بین المللی است. زیرا مسدود شدن منابع ایران در سایر کشورها کاملاً مغایر با قوانین بین المللی و ناقض حقوق ملت ایران است و بنابراین این موضوع باید در چارچوبی مستقل باشد. پیگیری و تعیین تکلیف برجام و این اصل مبنای اصلی مذاکرات و توافقات منعقده تاکنون محسوب می شود.

این مقام مسئول بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: با توجه به افزایش چشمگیر درآمدهای ارزی ناشی از افزایش بازده ارزی صادرات و همچنین افزایش چشمگیر قیمت نفت، با فرض اینکه وضعیت فعلی در سال جاری نسبت به سال گذشته ثابت بماند. سال از نظر درآمدهای ارزی: وضعیت بهتری خواهیم داشت، هرچند همانطور که مقامات وزارت امور خارجه گفتند، جمهوری اسلامی ایران آزادسازی منابع بلوکه شده را حق مسلم ملت ایران و اقدامی غیرقانونی می داند و حداکثر می کند. از ظرفیت آزادسازی این منابع در راستای منافع مردم استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید