از شفاف سازی تا جلب اعتماد مردم با انتشار اسامی مدیران مقصر/ لزوم تعمیم تصمیم مذکور به سایر بخش های اقتصادی


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918589

انتشار اسامی مدیران مقصر گامی تحسین برانگیز در راستای روشنگری بازار سرمایه و البته الگویی برای سایر بخش های اقتصادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، بازار سرمایه یکی از بازارهای پر نوسان و چالش برانگیز است که نیاز به تخصص دارد، اما برخی مدیران پا را فراتر گذاشته و در هدر دادن سرمایه مردم متخصص شده اند.

رانت خواری توسط برخی دیگر از مدیران بازار سهام با مشارکت مدیران متخصص در تقلب باعث اختلال در معاملات بورس شد. بازاری که باید مبنای شفافیت و البته محل فعالیت های اقتصادی باشد، تبدیل به محل انباشت ثروت عده ای معدود و از دست دادن ثروت سایر عوام شده است.

ناآرامی های بازار سرمایه به دلیل نفوذ دستان آلوده مدیران رانت خوار موجب شد تا قانون سکوت مجدد اجرا شود و زنگ خطر برای انتشار اسامی مدیران متخلف اعلام شود اما کار انجام شد و این مدیران توانستند. با تأثیرگذاری برای خود کاری انجام نمی دهند.

اگرچه سرمایه های مردم به هدر رفت و به دلیل محدودیت های زمانی و مالی نمی توان اوضاع را ترمیم کرد، اما انتشار اسامی این مدیران خاطی اعتماد عمومی را تا حدودی بازگرداند.

نه تنها در بخش خصوصی، بلکه در بخش دولتی نیز تصمیم به اجرای قانون برای انتشار اسامی متخلفین سهام می تواند الگوی بسیار موثری برای متولیان امر در سایر حوزه ها به ویژه اقتصاد حوزه باشد. دست رانت خواران به تدریج از این مرز کوتاه می شود

لزوم الگوبرداری بخش دولتی از انتشار نام مدیران مقصر بازار سرمایه

محمد بهمن در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: موضوع انتشار اسامی مدیران متخلف بازار سرمایه از مدت ها پیش مورد توجه قرار گرفت و اخیرا در شورای عالی بورس مصوب شد که اگر اعضای سازمان بورس بازار سرمایه مرتکب تخلف می شود، اسامی آنها باید منتشر شود.

وی انتشار اسامی مدیران متخلف را برای بازار سرمایه مثبت دانست و افزود: این موضوع به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند و مدیران می دانند که تحت نظارت شدید قرار دارند.


475b3f20 9602 483c 8e52 2bea9ebc155a خبر خاکستری

باخمن خاطرنشان کرد: علاوه بر این، انتشار اسامی متخلفان در بازار سرمایه روشی نوین و بدیع در نظارت خواهد بود و مدیران را به این نکته وادار می کند که قبل از ارتکاب تخلف چه عواقبی در انتظارشان است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همچنین پس از انتشار اسامی متخلفان در بازار سرمایه، مدیران عالی رتبه، اعضای هیئت مدیره شرکت ها، روسای سازمان ها و مسئولان به فکر انتخاب گزینه مناسب خواهند بود تا مدیران مرتکب تخلف نشوند، زیرا انتخاب مدیرانی مانند ایشان نیز یکی از شاخص های عملکرد آنها محسوب می شود.

باخمن گفت: رویکرد دیگر انتشار اسامی مدیران مقصر در بورس به عنوان مجازات متخلفان است و مدیران شایسته تر و بهتری انتخاب می شوند.

مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه با بیان اینکه انتشار اسامی مدیران خاطی در بازار سرمایه آغاز شده است، اذعان داشت: بازار سرمایه عموماً بخش خصوصی محسوب می شود و موضوع انتشار اسامی مدیران خاطی در کنار آن است. با ایجاد بهره وری مورد انتظار در این بخش، شفافیت به همراه دارد و نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت.

باخمن تصریح کرد: اگر بخش دولتی از این الگو پیروی کند و به سمت شفافیت حرکت کند و همه مشکلات در یک اتاق شیشه ای قرار گیرد، باعث می شود مدیران با دقت بیشتری انتخاب شوند و مدیران در چنین فضایی ببینند که همیشه مورد قضاوت قرار می گیرند. در صورت ارتکاب تخلف، به سرعت مشخص می شود، بنابراین به طور کلی پس از این وضعیت، شرایط موجود در کشور نیز بهبود می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، تصمیم به انتشار اسامی مدیران متخلف در بورس بیش از هر پیامد منفی اثرات مثبت خواهد داشت، حداقل تا مدت ها اینگونه افراد به خود اجازه نمی دهند دوباره مرتکب تخلف شوند. البته امیدواریم مبنای اقدامات سایر متولیان امر قرار گیرد تا در سایر حوزه های اقتصادی قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید