بانک ها موظف شدند برای تسهیل وام گیرندگان قراردادهایی را ارائه کنند

ساعت: 16:04
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785819

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بانک ها موظفند از امروز یک نسخه از قرارداد را برای تسهیل مشتریان ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان هندوزی افزود: سال هاست یکی از نارضایتی های مردم، تولیدکنندگان و مشتریان بانک ها عدم دسترسی به نسخه ای از قرارداد خدمات بانکی است که در آن نرخ سود بانکی، ضمانت نامه و جرایم قید شده است.

وی گفت: در جلسه ای که با مدیران عامل بانک های دولتی داشتیم، وزارت اقتصاد به عنوان رئیس انجمن بانکی متعهد جدی شد که هر مشتری که به عنوان ذی نفع به بانک مراجعه کند و درخواست کند. کپی قرارداد تسهیلات باید این رونوشت را به بانک ها ارائه کند «در اختیار مشتری قرار دهید تا همه چیز شفاف شود.

هندوزی افزود: بر این اساس در صورت سوء استفاده از مشتریان بانک قابل پیگیری توسط مراجع قانونی است.

وی افزود: الکترونیکی شدن قراردادهای بانکی که به زودی اجرایی می شود نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در صورتی که شعبه ای از ارائه کپی قرارداد تسهیلات خودداری کند، مردم می توانند با مراجعه به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موضوع را پیگیری کنند.

هندوزی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که وزارت اقتصاد شروع به پیگیری کرده است، تمدید قانون تسهیل در تسویه بدهی های بانکی است که به حذف نرخ سود مرکب معروف است.

وی گفت: اجرای این قانون در شهریور 1400 به پایان رسید، اما همچنان بسیاری از فعالان اقتصادی تمایل به استفاده از این تسهیلات دارند.

وزیر اقتصاد افزود: حدود 191 هزار تقاضای استفاده از وجوه این قانون دریافت شده و بانک مرکزی با 176 هزار پرونده موافقت کرده است.

وی گفت: در جلسات مقدماتی ستاد مبارزه با مفاسد کرونا، تمدید این قانون به تصویب رسید و امیدواریم در جلسه بعدی تصمیم نهایی اعلام شود.

هندوزی افزود: بر اساس این قانون پرداخت اصل بدهی و سود آن به سادگی توسط بدهکاران پرداخت می شود.

وی ادامه داد: این قانون در سال 1377 راه اندازی شد اما به دلیل تاج دار شدن بارها فعالان اقتصادی از این مصوبه استفاده نکرده اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید