بانی شماره 4 در جاده 6 تخت جمشید

بانی شماره 4 در جاده 6 تخت جمشید

نود و هشتمین شهرآورد تهران ساعت 17:30 امروز (پنجشنبه 26 اسفندماه) در ورزشگاه آزادی برگزار می شود تا یک مسابقه مهیج و پر استرس برای هواداران، اوج آخرین سال قرن چهاردهم باشد. مسابقه ای که تمامی مسابقات در نیم قرن اخیر همواره با چالش های فراوانی روبه رو بوده و وسیله ای برای کورخوانی هواداران در مقاطع مختلف بوده است.

این دیدار در حالی برگزار می شود که مسئولان ورزشی و مدیران سرخ پوشان روز 15 اسفندماه در هتل المپیک تهران مراسم تحویل را برگزار می کنند. تعطیلاتی که برای عرضه 10 درصد سهام دو باشگاه در بورس و خارج از بورس مناسب بود و می توانست راهی برای خصوصی سازی غول های فوتبال ایران باشد. با وجود گذشت بیش از 10 روز از این جشن، هیچکس از میزان سهام خریداری شده دو باشگاه اطلاع دقیقی ندارد و برخی معتقدند این روش واگذاری در ذات خود محکوم به شکست است، اما نگاه واقع بینانه به سهام. بازار سهام نشان از آغاز راه تاریخی وجود دارد که دولت سیزدهم آغاز کرد.

در شهرآورد 98 می توان یک عدد دیگر به منحنی ها اضافه کرد و آن امتیاز 400 میلیاردی پرسپولیس است. در این برآورد باشگاه پرسپولیس حدود 400 میلیارد تن بالاتر از استقلال برآورد شده است و دلیل این امر بررسی مولفه های مختلف از جمله تاریخ، تاریخ و قهرمانی است. این ارزیابی که مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه آن را غیرواقعی می‌داند، پذیرفت و آن را تنها به نام پیشبرد خصوصی‌سازی پذیرفت. شاید این 400 میلیارد تومان هدف علاقه مندان در سکوهای ناشنوا خوانی باشد.

هوادارانی که بعد از 24 ماه شهر بزرگ فوتبال ایران را از نزدیک تماشا می کنند. آخرین شهرآورد با حضور تماشاگران در 15 بهمن 1396 قبل از شیوع ویروس کرونا در ایران برگزار شد. این دیدار با تساوی 2-2 به پایان رسید. البته سکوهای آزادی مانند گذشته شاهد حجم عظیمی از هواداران نخواهد بود اما تنها حدود 30 درصد سکوها به 2 تیم تقسیم می شوند.

در 24 ماه گذشته 5 بازی بدون تماشاگر برگزار شد و تیم استقلال 2 بازی برای جام حذفی در ضربات پنالتی به دست آورد و تیم پرسپولیس اولین بازی سال 1400 را با یک گل عیسی القطر به پایان رساند. 2 بازی در لیگ نیز با تساوی به پایان رسید.

مجیدی در شهرآورد 98 به دنبال اولین پیروزی خود با استقلال در لیگ برتر است. مجیدی پیش از این در جام حذفی پرسپولیس را شکست داده بود اما در لیگ برتر شهرآورد موفق به ثبت پیروزی به نام خود نشد. او مقابل یحیی گل محمدی نیز شکست خورد.

همچنین در این دیدار استقلال در چهار سال و 17 روز به دنبال برتری مقابل پرسپولیس است. آخرین پیروزی این تیم در لیگ برتر برابر رقیب سنتی به 10 اسفند 1396 برمی گردد که آبی ها با هدایت وینفرد شفر موفق شدند شاگردان برانکو ایوانکوویچ را شکست دهند. تک گل این دیدار را وریا گفوری وارد دروازه علیرضا بیرانوند کرد.

مجیدی که خالق شماره چهار دربی خوانی به شمار می رود، تلاش می کند تا امتیاز خود را با رقیب سنتی خود تا پیروزی در این مسابقه به عدد 9 برساند. در صورت کسب این پیروزی راه پیروزی برای آبی ها هموار می شود و اگر کار استقلال به نتیجه نرسد به هفته های پایانی می انجامد. مجیدی اگر راه را هموار کند بدون شک از ثبت شماره 6 دیگری به نام پرسپولیس جلوگیری می کند. پرسپولیس در صورت جشن قهرمانی در لیگ بیست و یکم، ششمین قهرمانی متوالی را به نام خود ثبت خواهد کرد.

شهرآورد هشتاد و نهمین تقابل بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع لیگ بیست و یکم است. تیم هفت گله استقلال در سال های اخیر بهترین عملکرد خود را در خط دفاعی ثبت کرده است و پرسپولیس با 33 گل بهترین خط حمله لیگ را دارد. استقلال کوین یمگا با 10 گل بهترین عملکرد را در خط حمله دارد و مهدی عبدی از پرسپولیس هفت گل به ثمر رساند.

جدال ازبک ها در شهرآورد 98 نیز دیدنی است. حضور عزیزبک عمانوف در استقلال و شیرزد تمیرف در پرسپولیس از دیگر جذابیت های این بازی است. این دو ملی پوش ازبکستانی در نقل و انتقالات زمستانی به تیم اضافه شدند.

دیدگاهتان را بنویسید