بایدن با ارائه گزارش محرمانه کنگره درباره توان نظامی ایران مخالف است

با این حال، بر اساس بیانیه کاخ سفید که مدت کوتاهی پس از امضای این قانون توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا منتشر شد، او با ماده ای در قانون که وی را ملزم به ارائه گزارش های دقیق در مورد توانایی ها و فعالیت های نظامی و اقتصادی ایران می کرد، مخالفت کرد.

در بیانیه کاخ سفید به نقل از بایدن آمده است که بخشی از قانون ایران دولت را ملزم به ارائه توضیحات کامل و مفصل در مورد تحولات نظامی، انتقال نفت، پرتاب موشک و موارد مشابه کرده است.

در این بیانیه آمده است که رئیس جمهور از سازمان های اجرایی خواسته است که گزارش های مشخصی را فقط به کمیته های خاصی ارائه دهند، زیرا این اطلاعات حاوی اطلاعات بسیار حساس طبقه بندی شده، از جمله اطلاعاتی است که می تواند به منابع مهم امنیتی یا افشای برنامه های نظامی آینده مربوط باشد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «قانون اساسی به رئیس‌جمهور این اختیار را می‌دهد که از افشای چنین اطلاعات حساسی جلوگیری کند تا به مسئولیت خود در حفاظت از امنیت ملی عمل کند.» ما باید نظارت حیاتی و سایر تعهدات قانونی مرتبط با امنیت ملی و مسائل نظامی را انجام دهیم.

رئیس جمهور همچنین گفت که معتقد است کنگره این درک مهم را خواهد داشت و امیدوار است قانونگذاران “با الزامات گزارش دهی قانونی برای برآورده کردن نیازهای کنگره و حفاظت از حفاظت از افشای غیرمجاز اطلاعات طبقه بندی شده” عمل کنند.

مخالفت بایدن با افشای جزئیات نظامی درباره ایران به کنگره پس از از سرگیری مذاکرات با ایران در روز دوشنبه در وین صورت گرفت. هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها با نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا آغاز شد.

در این نشست که در هتل کوبورگ و با حضور هیات هایی از ایران، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا برگزار شد، روند مذاکرات ارزیابی شد. در این دیدار همچنین چگونگی ادامه مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید