نامه گروه جمهوری خواه کنگره به بایدن: مذاکرات محرمانه با ایران را متوقف کنید

نامه گروه جمهوری خواه کنگره به بایدن: مذاکرات محرمانه با ایران را متوقف کنید

گروهی از جمهوری خواهان کنگره آمریکا بار دیگر با ارسال نامه ای به کاخ سفید از سیاست های دولت جو بایدن در دیپلماسی با ایران انتقاد کردند.

قانونگذارانی که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته های روابط خارجی آمریکا هستند در این نامه نوشتند: «علیرغم ابهامات پیرامون مذاکرات، مردم آمریکا حق دارند بدانند دیپلمات هایشان در وین درباره چه صحبت می کنند. آنها در مورد چیزی به توافق رسیده اند یا اینکه دولت شما در حال بررسی چه جایگزین هایی است و قصد دارید چگونه با تهدیدات گسترده ایران مقابله کنید.

این پنج قانونگذار آمریکایی “محرمانه بودن” دولت بایدن در مورد مذاکرات را “غیرقابل قبول” خواندند و گفتند: “دولت بایدن آماده است توافقی را امضا کند که حتی ضعیف تر از توافق اولیه از سال 2015 باشد.”

نویسندگان نامه از دولت بایدن به دلیل امتناع از برگزاری نشست عمومی در کنگره درباره مذاکرات مین انتقاد کردند و نوشتند که رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی در وین، برای مردم آمریکا کار می کند و باید پاسخگو باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا گفته است که قصد دارد از طریق چندین دور مذاکرات در وین، راه را برای بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت هموار کند، اما تاکنون از انجام هر گونه اقدامی خودداری کرده است.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. از زمان آغاز مذاکرات، دولت آمریکا بارها سعی کرده به جای ارائه ابتکارات عملی برای پیشبرد مذاکرات، کشورهای مختلف به ویژه ایران را متهم به تاخیر در مذاکرات کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود.

در چند ماه گذشته، قانونگذاران آمریکایی که عمدتاً جمهوری‌خواهان هستند، تلاش کرده‌اند تا مخالفت سیاسی خود را با برجام به طرق مختلف تحمیل کنند، از جمله از طریق نامه نگاری به مقامات مجری قانون، ارائه طرح‌هایی برای وادار کردن دولت ایالات متحده به درخواست تایید کنگره و بازداشت افراد مختلف. جلسات خود را به صورت عمومی بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید