200 جمهوری خواه در کنگره: بایدن حق ندارد به ایران “ضمانت” بدهد

200 جمهوری خواه در کنگره: بایدن حق ندارد ارائه دهد

روز جدید گروهی متشکل از 200 نفر از اعضای کنگره در نامه ای هشداردهنده با تاکید بر اینکه بایدن اجازه «ضمانت» به ایران در خصوص برجام را ندارد، اعلام کردند هرگونه توافق با ایران بدون تأیید کنگره لغو خواهد شد.

گروهی متشکل از 200 جمهوری‌خواه در کنگره دیروز (چهارشنبه) با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به توافق هسته‌ای دیگر با ایران هشدار دادند و اعلام کردند که بدون تایید کنگره، هرگونه توافقی با ایران مانند توافق دولت با ایران در سال 2015 خواهد بود. باراک اوباما» آسیب خواهد دید که در دولت «دونالد ترامپ» برکنار شد.

فاکس نیوز در گزارشی نوشت: اگر بدون تایید رسمی کنگره با رهبر ایران توافقی امضا کنید، آن توافق موقت و غیرالزام آور خواهد بود و سرنوشت برجام نیز به همین شکل خواهد بود.

با وجود پایبندی ایران به مقررات برجام، دونالد ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد و به سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد. اکنون که دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن می گوید خواهان بازگشت به توافق هسته ای با ایران است، جمهوری خواهان کنگره در هفته های اخیر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این توافق انجام داده اند.

این خبر پس از آن منتشر شد که حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در مصاحبه با فایننشال تایمز انگلیس گفت که ایالات متحده پیش از این با خروج از برجام تعهدات خود را نقض کرده است. کنگره آمریکا اکنون باید «بیانیه سیاسی» درباره تعهدات واشنگتن در قبال برجام صادر کند.

جمهوری خواهان کنگره در نامه خود برخی از خواسته های ایران را مطرح کردند و گفتند که ایران می خواهد “تضمین کند” که تا زمانی که ایران به برجام پایبند نباشد، ایالات متحده تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال نخواهد کرد و همچنان می گویند که توافق با ایران باید الزامی باشد. توسط کنگره تایید شود.

در بخشی از این نامه آمده است: «لازم می دانیم یادآوری کنیم که شما صلاحیت ارائه چنین «ضمانتی» را ندارید. ما می‌خواهیم هر گونه چنین توافقی را بر اساس قانون بازنگری هسته‌ای ایران در سال 2015 به کنگره ارائه کنیم و از دوره بررسی 30 روزه برای هشدار به همکارانمان، دولت ایالات متحده و بخش خصوصی از خطرات و کاستی‌های چنین توافقی استفاده کنیم. خوب.”

جلسه استماع کنگره در این باره دقیقاً جایی بود که تحریم ها به طور کامل لغو شده اند.

نمایندگان جمهوری خواه کنگره همچنان جمهوری اسلامی ایران را با این استدلال که ایران در حال ظلم به مردم خود است، متهم کردند و در نهایت در پیامی جنجالی ابراز امیدواری کردند که تمامی تحریم ها علیه ایران برداشته شود. زمانی که آمریکا و ایران بتوانند روابط عادی داشته باشند و مردم ایران دولتی داشته باشند که به کرامت انسانی احترام بگذارد، آمریکا باید علیه ایران حذف شود، اما روزی نمی رسد که تحریم ها را به قیمت آسیب رساندن به مردم ایران کاهش دهید. از طریق فساد و بی کفایتی «رژیم را تشویق کنید. “

این اولین بار نیست که جمهوری خواهان دولت بایدن را با نامه نگاری در مورد هر توافقی با ایران تهدید می کنند و جمهوری خواهان قبلاً هشدار داده بودند که هر توافقی با ایران باید توسط کنگره و اوایل اکتبر توسط سناتورهای جمهوری خواه تایید شود. آنها با ارسال نامه ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی و خریداران نفت ایران را تشدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید