پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران: کنگره آمریکا باید به ما ضمانت سیاسی بدهد

پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران: کنگره آمریکا باید به ما ضمانت سیاسی بدهد

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با فایننشال تایمز خواستار تضمین سیاسی کنگره آمریکا مبنی بر پذیرش اجرای برجام شد.

من حتی به همکارم دکتر باقری گفتم که در جریان مذاکرات می توانند به طرف های غربی بگویند که اگر قانوناً نمی توانید این توافق را در مجلس خود بپذیرید، حداقل در مجلس کشورتان یا رئیس مجالس کشور که مذاکره کنندگان ما هستند، می توانند. وی گفت: در یک بیانیه سیاسی پایبندی خود به این توافق و بازگشت به اجرای توافق برجام را اعلام می کنند.

وی افزود: در بحث ضمانت‌های حقوقی، هم آمریکا و هم سه کشور اروپایی ابتکار عمل خاصی ندارند، در مورد ضمانت‌های اقتصادی می‌گویند که اگر دولت بعدی روی کار بیاید، هیچ تضمینی در این زمینه نداریم، امیدواریم که آنها باید واقع بینانه باشد زیرا ما به یک سطح جدی از تضمین نیاز داریم.»

امیرعبداللهیان افزود: در جلسه هفته گذشته مجلس دیدم که برخی از نمایندگان مجلس ما پیگیر این موضوع هستند که مجلس باید قانونی را تصویب کند که این بار اگر یکی از طرف های برجام از تعهدات خود عدول کند، می توانیم الگوی ماشه ای داشته باشیم. بازگشت فوری به غنی سازی در هر سطحی است که مجلس به دولت مدیون است، که می تواند عوارضی ایجاد کند، بنابراین به نفع طرف های مقابل است که در موضوع ضمانت واقع بینانه عمل کنند. ابتکارات و اقدامات را بر اساس قوانین بین المللی روی میز قرار دهید.»

متن کامل پاسخ وزیر امور خارجه ایران به 4 سوال فایننشال تایمز در سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید