وزیر امور خارجه: مهم ترین چالش کنونی در مذاکرات وین، موضوع اخذ ضمانت های اجرایی و سیاسی است.

وزیر امور خارجه: مهم ترین چالش کنونی در مذاکرات وین، موضوع اخذ ضمانت های اجرایی و سیاسی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ابراز خرسندی از حضور در این نشست به تشریح سیاست خارجی دولت سیزدهم پرداخت.

وی افزود: ملت بزرگ ایران هفته گذشته چهل و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند خود را گرامی داشتند، انقلابی که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از الگوی جدید مردم سالاری دینی در جهان رونمایی کرد. انتخابات گذشته ما در ایران منجر به تشکیل یک «دولت» مردمی و انقلابی شد.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه امروز به عنوان سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمندانه در دولت عمل گرا و نتیجه گرا آقای رئیسی مطرح می شود، ترجمه آرمان والای انقلاب اسلامی ایران و واقع بینی منافع ملی ماست. “

امیرعبداللهیان ادامه داد: برقراری تعادل در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران چه در روابط با حوزه های مختلف جغرافیایی و چه در جهت پیگیری ابعاد مختلف و چه در روابط خارجی از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، محور این تحول است. در این بیانیه آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.

وی گفت: این سیاست خارجی بر محورهایی چون همسایگی، آسیایی بودن، تعامل هوشمندانه و گسترش روابط با همه کشورهای جهان به ویژه با جهان اسلام بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل و غیرقابل توجه است. مداخله در امور داخلی». دیگری «و» ترویج چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی».

* منظور ما کاملاً منطقی و منصفانه است

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز صحبت از این است که نزدیک به پنج سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ما می گذرد و البته انفعال سه کشور اروپایی». این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران یک سال تمام به صورت یکجانبه برجام را اجرا کرد، در برجام ماند و فرصت طولانی به دیگر کشورها داد تا به تعهدات خود عمل کنند. نتیجه چیزی نبود. ایران از تمام مزایای اقتصادی خود محروم شده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با جدیت، حسن نیت و با ارائه ابتکارات مختلف برای دستیابی به توافق خوب در دور جدید مذاکرات شرکت می کند. آنچه ما مد نظر داریم کاملاً منطقی و منصفانه است: رفع کلیه تحریم‌ها، بررسی و ارائه تضمین‌های لازم در اجرای تعهدات.

او گفت: «اکنون که من با شما صحبت می کنم، همکارانم در وین در غرب با استانداردهای دوگانه در مورد «متن» و «زمان» مواجه هستند. مایلم تاکید کنم که ما آمادگی داریم هر چه زودتر به یک توافق خوب برسیم، مشروط بر اینکه طرف مقابل آمادگی اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم را داشته باشد.

وی افزود: مهمترین چالشی که در وین با آن مواجه هستیم، ضمانت سیاسی و ضمانت اجرایی است.

عبداللهیان گفت: بر اساس قوانین بین المللی، زمانی که دولت جدید روی کار می آید، موظف است به تعهدات قبلی خود عمل کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس مجلس سنا به طور مشترک و شخصاً بیانیه ای در حمایت از نتیجه مذاکرات صادر خواهند کرد.

امیر عبداللهیان گفت: امنیت خلیج فارس و غرب آسیا ارتباط مستقیم و قوی با امنیت مناطق جغرافیایی همجوار از جمله اروپا دارد. در این راستا دولت ما مذاکرات سازنده ای را با همسایگان جنوبی خود آغاز کرده و پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است. روابط ما با این همسایگان در مسیر درست توسعه و پیشرفت است.

وی افزود: ما معتقدیم که زرادخانه های تسلیحاتی در منطقه هرگز امنیت را به ارمغان نخواهد آورد. حضور و مداخله نیروهای خارجی در منطقه تنها وضعیت امنیتی را پیچیده و بدتر می کند و مشکلات را افزایش می دهد. ما معتقدیم با مشارکت و همکاری جمعی می توان امنیت همه کشورهای منطقه را تضمین کرد.

وی گفت: متأسفانه در یمن شاهد یک جنگ طولانی و یک وضعیت غم انگیز انسانی هستیم. حل بحران یمن در گرو توجه به ریشه های مناقشه، ایفای نقش کلیدی در سازمان ملل، احترام به اراده مردم یمن در تعیین سرنوشت خود و حذف اقتصادی، انسانی، آتش بس و راه اندازی مردم یمن است. -گفتگوی یمنی جمهوری اسلامی ایران قویا از برقراری صلح و ثبات در یمن و منطقه حمایت می کند و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی به وضعیت افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان امروز در یک بحران انسانی فراگیر قرار دارد. وضعیت کنونی افغانستان محصول اشغال نظامی و استفاده از نیروی نظامی علیه آن کشور است. سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان در 20 سال گذشته نشان دهنده درک نادرست ایالات متحده از واقعیت های افغانستان است. ما همیشه در کنار مردم افغانستان بوده ایم. دولت ایران و سازمان‌های غیردولتی به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و ارسال سوخت ادامه می‌دهند. ما عمیقا نگران تداوم خشونت و تروریسم در افغانستان و توسعه فعالیت های داعش در آن کشور هستیم.

وی گفت: موج کنونی پناهجویان افغان در کشور ما و سایر همسایگان بسیار نگران کننده است. مشارکت فعال نهادها و جامعه بین المللی برای ارسال کمک های بشردوستانه ضروری است.

امیر عبداللهیان گفت: ما معتقدیم که تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان با حضور همه گروه های سیاسی و قومی در این کشور برای رسیدن به صلح و ثبات کاملا ضروری است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: حمایت از فلسطین و صلح در خاورمیانه دغدغه جدی ماست. جمهوری اسلامی ایران یک راه حل جامع سیاسی و دموکراتیک برای این مشکل پیشنهاد کرده است که در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است. ما معتقدیم که برگزاری همه پرسی در میان مردم واقعی فلسطین اعم از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان با حمایت همه دولت ها بهترین راه حل است. مردم فلسطین باید برای سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند.

وی گفت: ما نگران تشدید تنش ها بین اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با روابط حسنه با دو کشور، از طرفین می‌خواهد که اختلافات خود را از طریق گفتگو و راه‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: بر لزوم حل و فصل مسالمت آمیز مسائل منطقه از جمله شبه جزیره کره و اختلافات در دریای چین جنوبی – بدون دخالت نیروهای فرامنطقه ای تاکید می کنیم. ما بر این باوریم که استفاده ابزاری از مفاهیم دموکراسی و حقوق بشر در درازمدت به ضرر این ارزش های اساسی خواهد بود.

وی افزود: در پایان بار دیگر تاکید می کنم که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، دولتی عمل گرا و نتیجه گرا است و از این رو آماده برقراری روابط سازنده و پایدار با همه کشورها بر اساس احترام متقابل است. و علایق مشترک. «باز هم از برگزارکنندگان این کنفرانس مهم تشکر می کنم و برای همه شما که شرکت کرده اید آرزوی موفقیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید