با این تصمیم آینده ایران در هواست

از سال 1397 که اولین نسخه محدودیت اینترنت به عنوان «طرح ساماندهی شبکه های اجتماعی» معرفی شد تا امروز که این طرح چهار بار با تغییر نام و عنوان تغییر کرد اما در واقع با همان محتوا، عموم مردم همیشه مخالف بودیم اما هیچکس نمی خواست صدای مردم را بشنود.

با این تصمیم آینده ایران در هواست

با گذشت زمان، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه چینی ها برای محدود کردن فضای مجازی از فضای مجازی تقلید کرده اند، بیش از سایر قرائت ها به واقعیت نزدیک است.

علی یزدیکا نماینده مردم تهران نایب رئیس کمیسیون طرح های دفاعی مشترک که از حامیان سرسخت این ایده در دسامبر اخیر بود، گفت: چینی ها ابتکار منحصر به فردی در این زمینه ایجاد کرده اند تا بتوانیم از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنیم.

همچنین بر اساس گزارشی که روزنامه شرق منتشر کرده است، در صورت تصویب این نسخه در قانون، پس از آن «کلیه داده‌ها ثبت و نگهداری می‌شود» و بر اساس این طرح، «ذخیره و پردازش داده‌های مصرف‌کننده ایرانی مطابق با شورا». مصوبات و قوانین و مقررات “مناسب” یک روال عادی خواهد بود.

همچنین قرار است پس از اجرای این قانون ایجاد، نگهداری و راه اندازی گذرگاه های مرزی از طریق اینترنت توسط بخش خصوصی و غیردولتی ممنوع شود و این امر به نیروهای نظامی واگذار شود.

گلمرضا نوری قزله، یکی از اعضای کمیته طرح‌های حفاظتی اخیراً در گفت‌وگویی گفته است: «در این طرح انسداد و فیلترینگ وجود دارد، اما در طرح ذکر نشده، اما نتیجه آن مسدود شدن است. نواقص اصلی هنوز برطرف نشده و برنامه جایگزینی وجود ندارد. به همین دلیل است که ما بر اساس طرح اولیه هستیم.

اینکه بحث انسداد طرح حفاظتی همچنان وجود دارد، به گواه سخنان نماینده کمیسر، جایی برای دفاع از طرح در برابر محدودیت ها باقی نمی گذارد.

معتبی توانگر یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز گفت: طرح فعلی کمکی به اعتمادسازی بین مردم و نظام و تقویت اعتماد عمومی نمی کند. این اقدام مصرف کنندگان و کسب و کارها را انکار و مانع می شود و در برخی موارد تحریم ها و محدودیت ها را تشدید می کند و مردم از هر تصمیمی که ثبات دسترسی به فضای مجازی را تهدید می کند، ترس، عصبانی و منزجر هستند.

با این تصمیم آینده ایران در هواست

موضوع احراز هویت کاربران همچنان در این زمینه مطرح است و اصالت کاربران و حفاظت از اطلاعات آنها طبق قوانین مربوطه و مدرک هویتی معتبر مصوب شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.

در همین رابطه به نقل از روزنامه اعتماد عباس عبدییک فعال سیاسی در انتقاد از طرح جنجالی حفاظت از فضای مجازی نوشت:

* افت 3 پله ای در رتبه جهانی اینترنت در ایران در بهمن ماه 1395. دلیل: از افزایش ماهانه ظرفیت جلوگیری کردند.

* کندی اینترنت ربطی به زیرساخت ندارد.

* این وضعیت ناشی از اجرای ضمنی «طرح حفاظتی» قبل از «لازم الاجرا شدن قانون» است.

* وقتی یک نامزد ریاست جمهوری حتی دلسوز گیمرهای رایانه ای است و نگران کندی سرعت اینترنت است، اولین راه این است که مطمئن شوید که بیشتر نگران اینترنت به عنوان ابزار کار و پیشرفت و همچنین اطلاعات است. و آگاهی

* چرا و چگونه طرح دفاعی در راستای دولت بلافاصله پس از انتخابات در دستور کار مجلس قرار گرفت و نه تنها موضع گیری رسمی علیه آن صورت نمی گیرد، بلکه با سکوت همراه است؟

سعید آرکانساد، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای نیز در توییتی درباره این طرح حفاظتی نوشت:

* در دهه 1960، «پادشاه قلب ها» و «شعله» با ویدیوهایی که در پتو پیچیده شده بودند تماشا می شدند. نوارهای گلچین به گوش می رسید. ماهواره ها بعداً برچیده نشدند. خیلی خوب. اما آیا آنها می توانند تضمین کنند که اینترنت آسیبی نخواهد دید؟ تاریخچه ارتباطات آنقدر قوی نیست که بقای همه وسایل ارتباطی را تضمین کند.

علاوه بر این، گاهی اوقات فقط موضوع بقا نیست، بلکه کیفیت استفاده از ابزار نیز مهم است. کیفیت می توان کیفیت ابزار را به حدی کاهش داد که دیگر پاسخگوی نیازهای اولیه مخاطب نباشد. مثل همان بلایی که سر تلویزیون یا مطبوعات آمد. فیس بوک، وایبر و ویز را نیز می توان به یاد آورد.

* بنابراین نمی توان بی اثر بودن ممنوعیت فیلم، کاست و ماهواره و سپردن همه چیز به تاریخ برای انجام کارها به تنهایی کار آسانی نیست. ناگفته نماند که اکنون مشخص شده است که چه تفاوتی بین نسلی که ضرب المثل پادشاه قلب ها را روی پرده می بیند و نسلی که آن را با ترس از گرگ ها در حیاط خلوت دیده اند، وجود دارد.

روزنامه شرق درباره آخرین ویرایش طرح جنجالی نمایندگان (چاپ نهم باخمن) می نویسد: و تشکل های تخصصی مذکور نیستند. «هیچ خبری مبنی بر رفع مشکلات گسترده مرکز تحقیقاتی وجود ندارد و همچنان نشانه هایی از محدودیت اینترنت در متن نهایی دیده می شود.

این روزنامه می‌گوید: «متن نهایی بر راه‌اندازی اینترنت ملی تأکید دارد که نگرانی‌های زیادی از جمله کاهش قابل توجه سرعت اینترنت و اختلال در دسترسی به جامعه اطلاعاتی آزاد را برطرف خواهد کرد». نقش ارتش نیز همچنان مهم است.

با توجه به اینکه احمد حسین فلاحی، سخنگوی همدان و فامنین گفت: طرح حفاظت از فضای مجازی به زودی هفته آینده تصویب می شود، به نظر می رسد ویرایش نهم باخمن، همان نسخه به شورای نگهبان برسد. و در صورت تصویب در هیات امنا تبدیل به قانون می شود.

دیدگاهتان را بنویسید