با خروج ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران در حال بهبود روابط هستند

با خروج ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران در حال بهبود روابط هستند

روز جدید در دو هفته گذشته، عربستان سعودی شروع به نزدیک شدن به لبنان کرده و با آتش بس نادری در جنگ یمن موافقت کرده است. هر دو طرف صحنه اختلاف بر سر نمایندگان نیابتی هستند.

از آنجایی که کشورهای عرب خلیج فارس به تعهد ایالات متحده به امنیت از دست داده اند، دو رقیب سرسخت در خاورمیانه دست به اقدام زده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که دور جدید مذاکرات با عربستان سعودی “مثبت و مترقی” بوده است.

الهام فاهرو، یکی از اعضای اندیشکده چتم گفت: «جهان عرب بر این باور است که ایالات متحده باید پشت میز مذاکره با ایران باشد تا از هرگونه قولی که ایران داده می شود اطمینان حاصل کند، اما دولت بایدن اصرار دارد که چنین است.» . «مذاکرات باید به طور جداگانه بین ایران و کشورهای عربی منطقه انجام شود.

گفت‌وگوهای مستقیم با تهران تلاشی از سوی دولت‌های عربی برای انجام همین کار است، اما تحلیل‌گران در مورد توانایی تهران در ارائه نتایجی که هر دو طرف را راضی کند، تردید دارند. «این مذاکرات تقریباً محکوم به شکست است. در اصل موضوع مشکل ایران و عربستان سعودی نیست، بلکه مشکل ایران و آمریکاست. ایران به عربستان سعودی حمله می کند زیرا معتقد است ریاض “بخشی از نظم امپراتوری آمریکا” است.

اما حسین موسویان، دیپلمات سابق هسته‌ای ایران و استاد دانشگاه پرینستون، می‌گوید که دو کشور اهرم کافی در برابر یکدیگر برای تضمین مذاکرات دارند. وی گفت: “مساله کلیدی برای هر دو کشور تضمین متقابل هژمونی منطقه ای و همچنین تضمین های امنیتی است. عربستان سعودی از حمایت آمریکا برخوردار است و ایران نفوذ عمیقی در منطقه دارد که می تواند تهدیدی طولانی مدت برای عربستان باشد.” “

اما اخیرا حمایت آمریکا از کشورهای عربی منطقه زیر سوال رفته است. نارضایتی از آمریکا در این کشورها به حدی عمیق شده است که برخی نقش واشنگتن در منطقه را بیش از آنکه تضمین کننده امنیت باشد، مخرب می دانند. یحیی گفت: از دید جهان عرب، سیاست های حفظ صلح آمریکا علیه ایران در یک دهه گذشته عامل تشدید حملات ایران و شعله ور شدن سیاست هایی بوده است که با ورود آتش افروز به خانه های ما سرایت می کند، یحیی گفت: خانه نشینی خطرناک است. وی با اشاره به سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: آنچه وحشتناک تر است این است که آتش افروز با لباس آتش نشانی وارد خانه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید