2021; سالها ناامیدی برای عربستان سعودی در بهبود روابط با ایالات متحده

زمان: 09:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799049

عربستان سعودی دریافته است که ماه عسل آن با ایالات متحده به پایان رسیده است و واشنگتن به طور انتخابی با ریاض تعامل دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روابط عربستان و آمریکا از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید به چالشی بزرگ برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تبدیل شده است.

مادوی الرشید، نویسنده سعودی در یادداشتی درباره خاورمیانه به بحث درباره روابط آمریکا و عربستان پرداخت و پیش‌بینی کرد که چالش‌های ریاض و واشنگتن در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

به گفته الرشید، عربستان سعودی در سال 2021 شاهد مجموعه ای از ناامیدی ها نسبت به ریاض بوده است و این کشور نتوانسته نقش کلیدی ای را که قبل از به قدرت رسیدن بن سلمان ایفا می کرد، احیا کند.

الرشید پیش بینی می کند که روند به حاشیه راندن عربستان سعودی در سال 2022 بدون هیچ نشانه ای از بهبود در آینده ادامه یابد.

وی در توضیح اینکه چرا چنین است، گفت که روابط عربستان سعودی و آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن با چالش هایی روبرو بوده است.

عربستان سعودی که پس از انفعال ایالات متحده پس از انتشار گزارش محرمانه سیا در مورد ترور جمال هاشمی، روزنامه نگار منتقد سعودی آهی کشید، به زودی با این واقعیت مواجه شد که ماه عسل او با ایالات متحده به پایان رسیده است و واشنگتن به طور انتخابی در حال تعامل است. بن سلمان».

نکته مهم این است که مشخص شده است که عربستان سعودی بدون همکاری با آمریکا هیچ ارتباطی با کل خاورمیانه ندارد.

به نظر نمی رسد که وارث تاج و تخت سعودی دیگر در واشنگتن یا هیچ پلتفرم دیگری که تحت کنترل ایالات متحده است مورد استقبال قرار نگیرد.

بن سلمان که در تابستان 2021 کمک های آمریکا به افغانستان را از دست داده بود، به دلیل نبود جلسات حضوری یا فرصت گرفتن عکس های دسته جمعی، در نشست های اخیر G20 و COP26 شرکت نمی کند.

از دیدگاه الرشید، این تحول به معنای برکناری دائمی بن سلمان در آمریکا نیست. زیرا واشنگتن به دلایلی مانند تضمین جریان سوخت به تعامل گزینشی با ریاض ادامه می دهد.

اما باید توجه داشت که بحران جدی دیگری در روابط عربستان سعودی و آمریکا به وجود آمده است. تکمیل اقدامات متقابل سعودی ها علیه پهپادهای یمنی و عملیات تلافی موشکی؛ در همین حال، بسیاری در واشنگتن از فروش بی قید و شرط تسلیحات به عربستان سعودی، بدون تعهد به پایان دادن به جنگ علیه یمن، حمایت می کنند.

بن سلمان نیز ناامیدانه باید به جنگ یمن پایان دهد. او آگاه است که ادامه این جنگ به معنای قرار گرفتن بیشتر در معرض حملات یمن است. یمنی ها قبلاً توانایی خود را برای هدف قرار دادن میادین نفتی عربستان و اختلال در تولید نفت در این کشور نشان داده اند.

بن سلمان نیز تحت فشار هزینه های بالا و واکنش به جنگی که در سال 2015 آغاز شد، قرار دارد.

به گفته الرشید بن سلمان، او نمی تواند به سمت شرق حرکت کند تا جایگزین ایالات متحده شود. زیرا زرادخانه نظامی عربستان سعودی مبتنی بر غرب است. او همچنان مشتاق از سرگیری روابط با ایالات متحده است، همانطور که در دوران ریاست جمهوری ترامپ انجام داد. به همین دلیل بن سلمان منتظر انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا است.

او برای تضمین آینده سیاسی خود در واشنگتن، برخلاف سایر کشورهای عربی، در سرمایه گذاری جدید جرد کوشنر، داماد ترامپ شرکت کرد.

الرشید پیش بینی می کند که تلاش های متحدان بین المللی عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط با عربستان سعودی در سال 2022 مسائل مهمی را در داخل کشور ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: نرخ گذاری

دیدگاهتان را بنویسید