با شروع واردات، قیمت خودرو کاهش می یابد و قرعه کشی خودرو تا پایان سال آینده ادامه دارد


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838427

معاون وزیر صمت با اشاره به مصوبه واردات خودرو گفت: پیش بینی ما این است که با آغاز واردات و تداوم آن، قیمت ها به تدریج به حد منطقی مورد انتظار مشتری نزدیک شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره تصمیم آزادسازی واردات خودرو گفت: ماه رو به پایان است. از طرفی دیگر محدودیت ارزی وجود ندارد چون رشد صادرات داشتیم و تا سال گذشته 40 درصد رشد صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم برداشته شد.

وی افزود: بحث دوم به خواست سران قواست بود که برای دستیابی به وضعیت متعادل کیفیت و قیمت نوبت به طرح موضوع واردات خودرو در جهت تنظیم بازار و ارتقای کیفیت رسید. بر اساس این اصل، وزارت صمت با راهنمایی شخصی آقای وزیر در این زمینه تلاش زیادی کرده است تا قوانین را تنظیم و به دولت ارائه کند. اکنون می توان گفت که کلیات آن تصویب شده است.

وی گفت: با توجه به دو دهه اول خودرو گران بود اما در آیین نامه جدید علاوه بر دو دهک بالا، با دهک پایین نیز مشوق های ویژه ای در نظر گرفته شده که می تواند دهک های پایین را پوشش دهد. مثلاً برای دهک پایین تعرفه کمتری تعیین می کنند.

وی افزود: بحث دیگر نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو سه وظیفه اساسی دارد یکی خدمات پس از فروش است که به طور خاص در این زمینه به آن پرداخته می شود، نکته بعدی این بود که خودرو را فقط برای واردات وارد می کنیم. اما یکی از بحث هایی که بسیاری از کشورها علاوه بر واردات، انتقال دانش و فناوری از آن استفاده می کنند و موضوع بعدی، ورود به بخش جدید و فعلی خودرو به ویژه خودروهای برقی است که در دنیا با استقبال خوبی مواجه شده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: نمی توانیم از منابع بانک مرکزی برای واردات خودرو به طور کامل استفاده کنیم، بنابراین پیشنهاد شد سرمایه گذاران در زنجیره ارزش خودروها چه به صورت قطعات و چه به صورت جزئی مشارکت داشته باشند. و همچنین مشوق های صادراتی را تعریف کنید: «این امکان فراهم شده است که کسانی که تعدادی از محصولات را صادر می کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی وارد کنند.

وی گفت: به عنوان مثال بازار به 2 میلیون خودرو نیاز دارد اما خودروسازان 1.5 میلیون خودرو تولید می کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید میزان تولید داخل و میزان صادرات بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. برای از بین بردن؛ رقم کاملاً به این بستگی دارد که چقدر تفاوت داریم و البته وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را افزایش دهند، قطعاً می‌توان گفت که واردات محدودتری خواهیم داشت.

وی افزود: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا این موضوع بر قیمت تاثیر می گذارد و پیش بینی ما این است که با شروع واردات و تداوم آن، قیمت ها به تدریج به سطح منطقی مورد انتظار مشتری نزدیک شود.

معاون صنعت حمل و نقل وزارت صمت که با برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما گفتگو می کرد، درباره قرعه کشی هایی که ادامه دارد یا خیر، گفت: با توجه به نامتعادل بودن بازار خودرو، نکته مهم در قرعه کشی این است که نامزد بیش از تولید E و بخش خودرو کالای سرمایه ای در نظر گرفته می شود. پیش بینی می کنم تا پایان سال آینده همانطور که وزیر صمت گفت اکثر قرعه کشی ها لغو و حذف شود و به سمت کیفیت محصول، منطقی سازی قیمت و رفع نیاز مردم برویم.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید