با مجوز وزارت نیرو، توزیع آب پتروشیمی خراسان تغییر کرد/ مطالعات انتقال فاضلاب خاکستری آغاز شد.


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810948

سید اکیل مرتضوی گفت: وزارت نیرو مجوز توزیع سالانه پنج میلیون مترمکعب آب از پساب تصفیه خانه بجنورد به مجتمع پتروشیمی خراسان را برای توزیع آب چاه ها و رودخانه اترک به فاضلاب خاکستری جهت تغییر صادر کرده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید اکلیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک در خصوص آبرسانی استان به صنایع پساب خاکستری استان اظهار کرد: این شرکت در اختیار خود دو و نیم میلیون مترمکعب آب از رودخانه اترک را نیز بهره برداری می کند. نیمه دوم سال

مرتضوی گفت: بر اساس سند مناسب سازی کم آبی استان، این مجموعه تنها تا سال 1403 می توانست از این دو منبع آبی بهره برداری کند و پس از آن باید آب جایگزین را در چرخه کاری قرار دهد.

وی بیان کرد: طی مذاکراتی که با این مجتمع صنعتی مبنی بر استفاده از پساب خاکستری بجنورد به عنوان آب جایگزین انجام شد، در نهایت این مجتمع این تصمیم را گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در همین راستا اخیراً وزارت نیرو مجوز توزیع سالانه پنج میلیون مترمکعب آب از پساب تصفیه خانه فاضلاب بجنورد را صادر کرد تا به مجتمع پتروشیمی خراسان ابلاغ شود. توزیع آب این مجموعه گذر از آب چاه و رودخانه اترک به فاضلاب خاکستری.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر با اجرای 50 درصد از عملیات احداث شبکه فاضلاب شهرستان بوینور، سالانه بالغ بر هفت میلیون متر مکعب فاضلاب در تصفیه خانه شهرداری بوینور تولید می شود. یک میلیون متر مکعب از این پساب در اختیار پتروشیمی خراسان قرار می گیرد تا در خطوط تولید فعلی آن استفاده شود.

مرتضوی افزود: این مجتمع صنعتی مطالعات انتقال فاضلاب تصفیه خانه بجنورد به خطوط تولید فعلی را آغاز کرده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر این مجموعه بخواهد طرح توسعه داشته باشد، شرکت آب منطقه ای استان اعلام کرد که با تکمیل 50 درصد دیگر از شبکه فاضلاب بوینورد، نیاز آبی توسعه این است. مجتمع برآورده خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: به مجتمع پتروشیمی خراسان پیشنهاد سرمایه گذاری برای تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب بوینورد و بهره برداری از پساب خاکستری تولید شده است.

وی در ادامه به مجتمع آلومینا جاجرم اشاره کرد و گفت: این مجتمع طرح اجرایی را در دستور کار دارد که باید برای آن آب رسانی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شرکت آب منطقه ای استان به این مجموعه اعلام کرده است که برای تامین آب طرح توسعه خود باید یا از چاه های کشاورزی یا در زمینه تصفیه فاضلاب آب خریداری کند.شهر جاجرم. یا سرمایه گذاری در اجرای پروژه های ساخت سد.

وی گفت: این مجموعه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در ساخت سدها و احداث شبکه فاضلاب شهر جاجرم برای تامین آب برای اجرای طرح های عمرانی خود اعلام کرده است.

مرتضوی همچنین به وجود صنایع بزرگ در اسفراین اشاره کرد و گفت: در صورتی که مصرف آب چاه ها بیش از حد نرمال است، برنامه آب جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در خصوص مزایای خراسان شمالی از طرح انتقال آب دریای جنوبی گفت: وزارت نیرو اعلام کرده برای صنایعی که با کم آبی مواجه هستند، این صنایع نیز پروژه های توسعه ای مجوز بهره برداری را در دستور کار دارند. از دریای جنوب به آنها آب صادر می کند، مشروط بر اینکه در انتقال آن سرمایه گذاری کنند.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه هزینه انتقال آب از دریای جنوب به استان های متقاضی بسیار بالا و گران است، چاره ای جز این نیست که استان های متقاضی این سرمایه گذاری را به صورت مشارکتی انجام دهند.

وی افزود: استان های کاندید هنوز در این زمینه به تصمیم نهایی نرسیده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خاتمه بهره برداری از آب تاجیکستان گفت: در گذشته موضوع بهره مندی برخی استان ها از آب تاجیکستان در مجلس مطرح شده و اقدامات بعدی برای استان اندیشیده خواهد شد.

مرتضوی افزود: دولت و مجلس باید برای اجرای این طرح تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید