حفاری چاه آب در نزدیکی پتروشیمی خراسان / صنایع جایگزین فاضلاب با آب خام نمی شود

ساعت: 15:02
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780740

مدیر عامل شرکت ویک سورنا خراسان منصوب شد.

گلام حسین ساگی با بیان اینکه تاکنون هشت حلقه چاه آب در سفره زیرزمینی دره پلنگ در مجاورت مجتمع پتروشیمی خراسان حفر کرده ایم، گفت: حفاری پنج حلقه چاه دیگر روی این سفره در دستور کار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامحسین ساگی مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک در خصوص اقدامات آبفای استانی برای حفر چاه آب در سفره آب زیرزمینی مجاور مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی گفت: در دسترس بودن آب های زیرزمینی به منظور تامین آب پایدار به مناطق از برنامه راهبردی وزارت نیرو است.

ساکی ادامه داد: آب فعلی شهر بوینورد از سد شیرین دره تامین می شود و این در حالی است که منابع آب زیرزمینی شهر بوینورد محدود است.

وی افزود: تنها منطقه ای در شهرستان بوینورد که از منابع آبی کافی برخوردار است، سفره زیرزمینی در مجاورت محل مجتمع پتروشیمی خراسان است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شرکت آبفای استان بسیار تلاش کرد تا چاه های آب حفر شده در این سفره را در اختیار پتروشیمی خراسان قرار دهد و در ازای آن فاضلاب را تامین کند اما این تلاش ها تاکنون بی نتیجه بوده است.

وی اعلام کرد: این شرکت برای مواقع اضطراری و حفظ پایداری آب برای شهر بوینورد هشت حلقه چاه در سفره زیرزمینی نزدیک مجتمع پتروشیمی خراسان حفر کرده است که کیفیت آب آن خوب است.

ساکی افزود: پنج حلقه چاه دیگر نیز در این سفره حفر خواهیم کرد که وزیر جدید نیرو نیز با انجام آن موافقت کرده است.

وی گفت: برای حفر پنج حلقه چاه و همچنین ایستگاه پمپاژ آب، برق رسانی، ایجاد شبکه آبرسانی نیازمند تامین 200 میلیارد تن اعتبار هستیم که از وزارت نیرو درخواست کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که چرا صنایع استانی از آب خام به عنوان جایگزین آب خام استفاده نمی کنند؟ وی بیان کرد: رد صنایع در این مورد مثنوی من است.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان شبکه فاضلاب و تصفیه خانه را در شهرهای بجنورد، اسفراین و آشخانه برای فاضلاب راه اندازی کرده است و در شهر آشخانه نیز این شبکه جمع آوری و فاضلاب همچنان به بهره برداری می رسد.

ساقی افزود: فاضلاب تولیدی این سه تصفیه خانه زنجیره ای از کیفیت و فاکتورهای بهره برداری استاندارد لازم برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای مدت معینی به دلیل بارندگی کافی آب کافی بوده و آب های زیرزمینی نیز به صنعت تامین شده است، ادامه داد: اما به دلیل بارندگی کم در دهه گذشته دیگر امکان توزیع وجود ندارد. آبهای زیرزمینی و صنعت باید از پساب استفاده کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال 94 که اجرای طرح GTPP مجتمع پتروشیمی خراسان مطرح شد، این مجتمع از شرکت آب استان درخواست آبرسانی کرد که البته وزارت نیرو با اعطای و صدور مجوز موافقت کرد. سابق.

وی گفت: در حالی که تکلیف صنایع بزرگ در حوزه استفاده از پساب مشخص شده و جایگزینی پساب به جای آب خام از پنج سال پیش مشخص شده است، در استان اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. “

ساکی گفت: این تا زمانی است که مدیرعامل پتروشیمی خراسان در مصاحبه ای اعلام کرد مجتمع پتروشیمی خراسان از پساب بجنورد به میزان دو و نیم میلیون مترمکعب استفاده می کند.

وی افزود: سوال من از مدیرعامل پتروشیمی هراسان این است که وقتی این مجتمع دو و نیم میلیون مترمکعب پساب تخلیه شده را مصرف می کند، آیا می تواند نیم میلیون مترمکعب از آب چاهی که دارد استفاده کند؟ مانند نجف آباد، اهلی و دنگل که با مشکلات جدی تامین آب مواجه هستند.

مدیرعامل ویک سورنا خراسان اعلام کرد: مدیرعامل وقت مجتمع پتروشیمی خراسان طی نامه ای رسماً اعلام کرد که مجتمع پتروشیمی خراسان اجازه بهره برداری از آب این چاه ها را نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که استانداری، شرکت های آب و آب منطقه ای تلاش زیادی برای جایگزینی پساب به جای آب خام در واحدهای بزرگ صنعتی استان داشته اند. با این حال، تاکنون این تلاش ها انجام شده است.» به نتیجه ای نرسیدند.

ساکی از رسانه ها، نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی خواست تا با مشکل تامین آب صنعتی از محل فاضلاب مقابله کنند.

وی گفت: زمانی که مدیریت صنایع متعلق به بخش خصوصی باشد قطعا چشم انداز این واحدهای صنعتی توسعه ای و بلندمدت خواهد بود و این واحدها بدانند روزی منابع آب زیرزمینی تمام می شود بنابراین به پساب می رسند. “

این مقام مسئول افزود: اما تا زمانی که این واحدها مدیریت واحدهای صنعتی دولتی را بر عهده دارند، رویکرد بلندمدت نخواهند داشت و ترجیح می دهند به جای پساب، از آب ارزان قیمت استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت ویک سورنا خراسان در بخشی دیگر از سخنان خود درباره دلایل تغییر طعم و بوی آب در بوینورد به وضعیت نامطلوب افزود: کمیسیونی با حضور کارشناسان شرکت های آب منطقه ای تشکیل شده است. وضعیت آب سد شیرین دولیناتا مورد بررسی قرار گرفت.

ساکی گفت: به گفته این کارشناسان دلیل اصلی تغییر طعم و بوی سد شیرین دره وجود جلبک در این سد است.

وی همچنین گفت: برای بهبود کیفیت آب در این سد از کربن فعال پودری استفاده می شود.

مدیر عامل شرکت ویک سور خراسان نیز گفت: آب بجنورد هیچ مشکلی از نظر بهداشتی ندارد هرچند طعم و بوی آن کاهش یافته است.

ساکی افزود: کارشناسان پزشکی به طور مستمر وضعیت آب بویینورد را رصد می کنند و مردم بوینورد نگران سلامت آب بجنورد نیستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید