آبرسانی به 107 روستای استان با قرارداد ستاد امام حسن (ع) سپاه / پیگیری پتروشیمی برای کاهش قیمت پیشنهادی وزارت نیرو برای خرید پساب


ساعت: 15:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889045

رضا نعیمی گفت: در سال جاری تفاهم نامه ای با قرارگاه امام حسن مطبی (ع) سپاه برای آبرسانی به 107 روستا در قالب چهار مجتمع آبرسانی منعقد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، رضا نعیمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه گفت: در استان خراسان شمالی هفت هزار و 100 کیلومتر شبکه توزیع وجود دارد. در روستاها و شهرهایی که 32 درصد شبکه از آن تشکیل شده است فرسوده است و نیاز به تعمیر و تعویض دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق برآورد انجام شده هزینه اصلاح و تغییر شبکه توزیع آب یک میلیارد تومان است، گفت: بنابراین حدود 2200 کیلومتر از شبکه باید تعویض شود که در مجموع 2200 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است. .

نعیمی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده در سال 1398، 238 روستای دارای تنش آبی در استان شناسایی شده است که از این تعداد 50 روستا در سال گذشته دچار مشکل تنش آبی بوده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال جاری تفاهم نامه ای با قرارگاه امام حسن مطبی (ع) سپاه برای آبرسانی به 107 روستا در قالب چهار مجتمع آبرسانی منعقد شد.

این مسئول تصریح کرد: مجتمع های آبرسانی در نظر گرفته شده شامل مجتمع شیرین دره از محل آب سد، مجتمع جلگاه قدیم در مانه و سملقان با آبرسانی به 13 روستا، مجتمع پرسه سو در جرگلان، مجتمع مرز شیروان که آبرسانی به آبرسانی می کند. 29 روستا

نعیمی افزود: فرمانده قرارگاه امام حسن (ع) استان خراسان شمالی، فرماندهی نیروی زمینی سپاه و قرارگاه بسیج سازندگی را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده، طرح 550 میلیارد تومانی آبرسانی روستاها از 25 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و در این مدت حدود هشت روستا به مرحله آزمایش و بهره برداری رسیده است.

نعیمی گفت: لازم به ذکر است در مسیر آبرسانی روستاها به روستاهای کوچک نیز آبرسانی می شود که در مجموع به 145 روستا می رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خشکسالی سال های اخیر را نشان داده که آب سدها منبع پایداری برای تامین آب شرب نیست و گفت: در حال حاضر در مجموع 78 درصد آب شرب مورد نیاز استان است. از چاه ها، قنات ها می آید و 22 درصد از سد می شود

نعیمی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بوی نامطبوع آب سد شیرین دره در پایان فصل تابستان اظهار داشت: با شروع خشکسالی این وضعیت تشدید می شود، لذا بررسی های لازم در این زمینه ضروری است. در قالب یک پایه ازن ایجاد شده است که اکنون در منطقه تحقیقاتی قرار دارد.

وی با اشاره به جایگزینی پساب به عنوان آب مصرفی در صنعت پتروشیمی خراسان، گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی این موضوع در دستور کار قرار گرفت و پتروشیمی اکنون رقم پیشنهادی جایگزینی پساب به جای پساب شرب را در دستور کار دارد. آب باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان شمالی بیان کرد: وزارت نیرو برای مشکل فاضلاب دعوتنامه ملی صادر می کند اما در بجنورد قیمت پیشنهادی با حضور وزیر نیرو اعلام می شود.

وی ادامه داد: پتروشیمی در حال حاضر در تلاش است تا با هزینه کمتری این کار را انجام دهد و تاکنون ابلاغیه جدیدی از وزارت نیرو دریافت نکرده ایم و مسئولان استان تاکید دارند که باید کار انجام شود و قیمت گذاری به تعویق نیفتد.

نعیمی گفت: 11 میلیون مترمکعب فاضلاب در خراسان شمالی در طول سال تولید می شود که 7 میلیون مترمکعب آن سهم بجنوردی است که پتروشیمی ها به 5.5 میلیون مترمکعب آن نیاز دارند که در حال حاضر بخش کمی از آن توسط شهرداری و بقیه مصرف می شود. پس از استانداردسازی آب، آب سطحی به رودخانه تخلیه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید