وزیر نیرو: تابستان امسال 2 درجه گرمتر می شود/ قطع برق خانه خط قرمز وزارت نیرو است

وزیر نیرو: تابستان امسال 2 درجه گرمتر می شود/ قطع برق خانه خط قرمز وزارت نیرو است

وزیر نیرو گفت: بر اساس برنامه مشترک وزارت نیرو و حراست، تابستان امسال برق مورد نیاز 580 هزار واحد صنعتی و تولیدی که معادل 90 درصد صنایع کشور است تامین می شود. بدون محدودیت

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در ویدئو کنفرانس با شرکت های توزیع برق منطقه ای به عدم تعادل تولید و مصرف برق در ابتدای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این عدم تعادل حدود 15 هزار مگاوات بود و در سال پیش بینی شده بود. 1401 با احتساب رشد تولید به حدود 20 هزار مگاوات می رسد.

وی افزود: خوشبختانه تابستان سال گذشته را با توجه به پیشرفت بسته اقدامات، برنامه ریزی برای اجرای طرح های توسعه، بهینه سازی و مدیریت مصرف با حداقل مشکلات پشت سر گذاشتیم.

محرابیان به مدیریت مصرف برق در سال جاری اشاره کرد و تصریح کرد: با بهره گیری از تجربیات سال گذشته 140 اقدام در این زمینه برنامه ریزی شد. شرایط کنونی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری در مصرف نشان می دهد که بخشی از آن مربوط به گرمای زودرس به ویژه در استان های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران و گلستان و همچنین استان های جنوبی و مرکزی کشور است.

به گفته وی، بر اساس پیش بینی هواشناسی در تابستان امسال دمای هوا بین 1.5 تا 2 درجه نسبت به شرایط عادی افزایش می یابد که مصرف انرژی را افزایش می دهد.

وزیر نیرو همچنین بر مدیریت مصرف برق در بخش اداری کشور تاکید کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که 1000 مگاوات در ساعات اوج مصرف در بخش اداری صرفه جویی شود. در این راستا، اولین اقدام شامل تغییر ساعت کار ادارات از ساعت 6 صبح به 13 بود که به خوبی انجام شد. بر این اساس ادارات موظفند نسبت به سال 1400 نسبت به کاهش 30 درصدی مصرف برق در ساعات کاری و 60 درصدی پس از ساعت کاری اقدام کنند.

وی درباره کاهش مصرف برق در بخش کشاورزی نیز گفت: پیش بینی می شود میزان مصرف برق در ساعات پیک کشاورزی 2600 مگاوات کاهش یابد. البته در ساعات کم بار برق مورد نیاز این بخش به طور کامل محاسبه می شود.

محرابیان به مدیریت مصرف برق در خانوار اشاره کرد و افزود: در حوزه خانوار نیز دو سیاست مشوق و جریمه در دستور کار قرار گرفت که 70 درصد آن مربوط به ابزارهای تشویقی است و پیش بینی می شود با مدل سازی اقتصادی، می‌توانیم در مناطق گرمسیری به 10 درصد و در مناطق غیر گرمسیری 7 درصد کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی را شاهد باشیم.

وی در این خصوص ادامه داد: با وجود رشد تقاضای انرژی در 15 روز گذشته در کشور، با صرفه جویی 4 تا 5 درصدی در مصرف برق در بخش خانگی با شرایط گذشته مواجه هستیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در صورتی که مصرف برق مشترکان خانگی بیش از طرح تعیین شده باشد، تعرفه برق این دسته از مشترکان بدون یارانه به صورت پلکانی محاسبه می شود.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی ها در حوزه داخلی خط قرمز وزارت نیرو است، گفت: به طور کلی تعطیلی ها آنهایی هستند که بر اساس برنامه کاهش مصرف اجرا می شوند. اگرچه گاهی اوقات قطع برق به دلیل مسائل فنی شبکه و حوادثی مانند برخورد اجسام، خطای انسانی، عوامل طبیعی و محیطی رخ می دهد.

وزیر نیرو یادآور شد: هیچ شبکه ای در دنیا وجود ندارد که نقص فنی نداشته باشد اما کمیت مهم است. علاوه بر فعال سازی سامانه اطلاع رسانی برای اطلاع رسانی علل حوادث، باید با برنامه ریزی این موارد را به حداقل رساند.

وی به موضوع مدیریت مصرف برق در صنایع کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت حراست، مشترکان برق صنعتی به سه گروه تقسیم و مدیریت می شوند.

محرابیان تصریح کرد: در این اطلاعیه گروه اول را صنایع کوچک تشکیل می دهند که بیش از 580 هزار واحد صنعتی و تولیدی را شامل می شود. به عبارت دیگر، برای بیش از 90 درصد صنایع، محدودیت منبع تغذیه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در گروه دوم، برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با تقاضای بیش از 500 کیلووات از 30 خرداد لغایت 26 شهریور به مدت شش و نیم روز به طور کامل تامین می‌شود. هفته و فقط به مدت نیم روز در هفته و از ساعت 11 صبح تا 11 شب در برنامه های مدیریت مصرف شرکت خواهند کرد. بر اساس برنامه ریزی انجام شده، می توان محدودیت این نیم روز و حداکثر تولید را برای این واحدها در سایر روزهای هفته (شش و نیم روز) با جابجایی ساعات کاری حتی در شبانه روز جبران کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در گروه سوم، برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود 300 سایت صنعتی) بر اساس برنامه مدیریت تقاضا ابلاغ شده از سوی وزارت نیرو و وزارت حراست در مدت زمان مشخص شده تامین می شود. مشارکت این واحدها با انتقال بخشی از مصرف آنها از ساعات اوج مصرف به ساعات کم مصرف و همچنین مدیریت زمان استفاده از تجهیزات انرژی در برنامه های مدیریت تقاضا و در سایر مقاطع تابستان انرژی مورد نیاز این واحدها حداکثر ارائه شده است.

محرابیان رعایت دقیق این طرح را یکی از الزامات وزارت نیرو برشمرد و تصریح کرد: برای مدیریت دقیق انرژی لازم است تولید و مصرف برق مطابق برنامه باشد.

وی در ادامه بر افزایش ظرفیت نیروگاه های کوچک تاکید کرد و اظهار داشت: تا امروز ظرفیت نیروگاه های کوچک معادل 985 مگاوات اعلام شده است در حالی که این ظرفیت باید به 1300 مگاوات برسد.

وزیر نیرو در پایان با انتقاد از توقف تولید در برخی از نیروگاه های کشور خاطرنشان کرد: در برخی نیروگاه ها با پدیده تعطیلی تولید مواجه هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این قطعات به تولید برسد. تا جایی که ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید