ضرورت تشکیل نهاد نظارتی در صنعت برق خارج از وزارت نیرو/ تلاش نمایندگان مردم برای ارائه طرح تنظیم مقررات برق

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: در سال های اخیر روند تولید برق در کشور از روند مصرف عقب مانده است که یکی از دلایل مشکلات وزارت نیرو است.

نایب رئیس کمیته ویژه رشد و توسعه تولید شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو نتوانست صنعت برق را به درستی تنظیم کند و از ظرفیت های خارجی برای افزایش تولید برق کشور استفاده کند.


وضعیت تولید برق در کشور خوب نیست

قدری خاطرنشان کرد: در واقع به دلیل محدودیت های دولت های مختلف اعم از دولت قبلی و فعلی، وضعیت فعلی تولید برق در کشور مناسب نیست.

وی بیان کرد: با وجود اینکه وزارت نیرو اعلام کرد در فصل تابستان برق بلوک های مسکونی قطع نشد، اما شاهد قطعی برق در بلوک های صنعتی بودیم، بر این اساس خسارات هنگفتی به بخش تولید وارد شد و این امر بر اشتغال تاثیر منفی گذاشت. درآمد سرانه و تولید ادامه پیدا کرد که این روند قابل قبول نیست.

قدری گفت: معتقدیم باید یک نهاد نظارتی خارج از وزارت نیرو تشکیل شود تا بتواند در کنار دولت و مردم به نفع سرمایه گذاران باشد و به رفع انحصار موجود در تولید برق و محدودیت های اعمال شده توسط وزارت نیرو کمک کند. انرژی، نیرو به تولیدکنندگان و شاهد افزایش ظرفیت تولید برق.


گرایش های یک طرفه وزارت نیرو دلیل کمبود برق است

نایب رئیس کمیته ویژه رشد و رونق تولید شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر تولیدکنندگان برق منابع خود را به صورت ارزی از محل صندوق توسعه ملی تامین کنند، وزارت نیرو برق را به قیمت ریال و از آنها خریداری می کند. انتقال تایم پول خود را نمی دهد در واقع بی توجهی به نظرات و دیدگاه ها و گرایش های یک جانبه وزارت نیرو و درماندگی تولیدکنندگان دلیل ورود تولیدکنندگان به عرصه تولید برق و ماست. با مشکل عدم تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه عدم تامین برق و خسارات جبران ناپذیر برای ورود به کشور مواجه شده است.

قادری تصریح کرد: برای رفع مشکلات صنعت برق معتقدیم ایجاد رگولاتور صنعت برق یکی از نیازهای کشور است و باید هر چه سریعتر قانون مربوطه تصویب شود تا شاهد باشیم. افزایش تولید برق در کشور

وی افزود: به دنبال مشکلات موجود، موضوع طرح تنظیم صنعت برق در کمیته جهش تولید در حال بررسی است که براساس تکلیف اجرای سیاست های کلی اصل 44، دولت دوازدهم لایحه ای را در کمیته جهش تولید ارائه کرد. مجلس و نمایندگان مردم با اصلاحاتی آن را تصویب کردند و گزارش آن را به مجلس ارائه کردند، اما پس از تشکیل دولت جدید، لایحه را پس گرفت و منتظر اصلاح و معرفی مجدد آن در مجلس ماندیم. توسط دولت انجام نشده است.


دولت جدید لایحه تنظیم برق را به مجلس ارائه نکرد

نایب رئیس کمیته ویژه جهش و رشد تولید شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از عدم ارائه لایحه مورد بحث، مجبور شدیم مصوبات کمیته جهش تولید را در قالب طرح مربوطه ارائه کنیم. وزارت نیرو و اقتصاد باید گزارش های خود را به نمایندگان مردم ارائه کند اما این نظرات و دیدگاه ها در مجلس منعکس نشد.

کادری تصریح کرد: با این حال برخی از نظرات دست اندرکاران وزارت نیرو و اقتصاد را در کمیسیون جهش تولید مجلس بررسی کرده ایم و در تلاش هستیم در جلسات آتی بررسی ها را تکمیل کنیم تا در کمیسیون مطرح شود. طرحی از کمیسیون مربوطه به مجلس ارائه شود. در این بین اگر دولت لایحه ای را به مجلس بفرستد، نکات جدیدی به این طرح اضافه می شود، در غیر این صورت همین طرح را به مجلس ارائه خواهیم کرد که امیدواریم به تصویب برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید