با هزار وعده آمد و بدون عمل رفت

با هزار وعده آمد و بدون عمل رفت

باران طلایی قلم

رستم قاسمی سرانجام از قطار کابینه سیزدهم پیاده شد تا دومین استعفا را به دست آورد.

پیش از این خجت الله عبدالمالکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سمت خود استعفا کرده بود و اکنون پس از چند ماه استراحت، کرسی دبیری شورای عالی مناطق آزاد را برعهده گرفته است.

استعفای عبدالمالکی از نزدیکان ابراهیم رئیسی در حالی رخ داد که سایه استیضاح بر سر او کشیده شد و اکنون رستم قاسمی دومین فردی است که از کابینه استعفا می دهد، اما دلیل این استعفا چه بود؟

نفت یا مسکن؟ مسئله این است که

رستم قاسمی گرفتار سه گانه عجیبی شد. اصرار برای استعفا و استیضاح او عوارض زیادی داشت. درست در روزهایی که کابینه سیزدهم از مجلس رای اعتماد می گرفت، اظهارات نادرست او به وزیر سابق نفت پیشنهادی برای وزارت مسکن جلب شد.

او با در دست داشتن پوشه ای اعلام کرد که برنامه اش برای تصدی وزارت نفت آماده است و به همین دلیل مخالفانش تاکید کرده اند که در طول یک سال حضور اندی در سکان وزارت راه و شهرسازی، دلش با نفت است. توسعه. به خصوص که او در مورد تسویه نفت با توسعه دهندگان خارجی هم صحبت کرده و شوخی ها و شوخی های فضای مجازی را جدی تر از گذشته کرده است.

فشار سه گانه

از فساد گرفته تا عکس های شخصی

رستم اگرچه در حوزه ساخت و ساز مسکن عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداد و یکی از مهمترین شعارهای دولت رئیس جمهور را کنار گذاشت، اما ماجرای استعفای وی به جهات بسیاری غیر از عملکرد وی در حوزه مسکن مرتبط است.

پیش از این، زمانی که قاسم مکارم شیرازی، مشاور رستم قاسمی به اتهام فساد مالی بازداشت شد، بسیاری از وی انتقاد کردند و پرسیدند که چرا در مورد دستگیری مستشار سکوت می کنید؟

وی چند روز بعد در پیامی به این اتفاق واکنش نشان داد و اعلام کرد: به عنوان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اعتماد کامل به نهادهای نظارتی دولت، لازم است با دقت و بدون تفکر به اتهام هر شخص در هر سمتی را الزامی می دانم و آمادگی این وزارتخانه را برای کمک به تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق اعلام می کنم. اما لازم است رسانه ها قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و لطمه زدن به حیثیت افراد، از گمانه زنی های بی اساس دوری کنند.

در پایان این پیام آمده است: البته در یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن موانع فساد در وزارت راه و شهرسازی انجام شده است که در مقاطعی با تبلیغات مخرب سنگینی برای به تعویق انداختن این روند از جمله مواردی است. این اقدامات می تواند شفاف سازی همه جانبه سازمانی، حذف امضاهای طلایی، انصاف در فرصت های اقتصادی، احیای اموال و دارایی های ملی در دست سوء استفاده کنندگان باشد، خاطرنشان کرد: گزارش کامل به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.

رستم قاسمی بدون ارائه گزارش کامل از این حادثه به مردم، وزارت راه و شهرسازی را ترک کرد. در همان زمان برخی بستری شدن رستم قاسمی در بیمارستان را شوخی و اقدامی نمایشی برای فرار خواندند.

فشار برای استعفای رستم متوقف نشد. عکس های خصوصی او در هتلی در مالزی با زنی بی حجاب در میان اعتراضات جدی به سخت گیری حجاب، این بار جنجال جدی تری در افکار عمومی به پا کرد. واکنش مشاور و رئیس دفتر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به تصاویر جنجالی منتسب به رستم قاسمی در فضای مجازی. جعفری در صفحه توئیتر خود نوشت: صرف نظر از صحت عکس ها، گذاشتن عکس خصوصی زوج با کدام مکتب اخلاقی سازگار است؟ برای اهداف سیاسی شرافت و انسانیت را خدشه دار نکنید.»

خود رستم در پاسخ به این سوال که در رابطه با عکس های منتشر شده از وی در فضای مجازی چه زمینه جدیدی ایجاد می شود و آیا قصد دنبال کردن دارد یا خیر، گفت: خود خدا باید پاسخ دهد.

زمان پیاده شدن از قطار اداری است

اگرچه در روزهای اخیر خبر استعفای رستم قاسمی بارها منتشر و تکذیب شده است، اما حسینی معاون رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تغییر رستم قاسمی خبر داد و تاکید کرد که جانشین وی نیز تعیین شده است. نام مهرداد بذرپاس را آورد. نامی که البته با واکنش منفی برخی نمایندگان اصولگرا و پیگیر قدرت همراه شد.

معتبی توانگر نماینده مردم تهران همزمان با مطرح شدن مجدد نام بذرپاش به عنوان جایگزین احتمالی رستم قاسمی در توییتی نوشت: هر وزارتخانه ای که احتمال تغییر آن وجود دارد، این آقای همه جا از طریق یک معاونان رئیس جمهور، به رئیس جمهور که در آن صندلی آقای مهندس! چند تا توانایی دارید که بتوانید شهردار و وزیر راه و وزیر صلح و رفاه اجتماعی شوید؟ برادر من! چرا اینقدر هوس قدرت داری؟”

به هر حال رستم قاسمی یکی از مدیران دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد بود و در دوران ریاست جمهوری او به وزارت نفت رسید و مهرداد بذرپاش در دوران تصدی شهرداری احمدی نژاد جزو مشاوران جوان احمدی نژاد بود. وی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به سرعت پله های ترقی را طی کرد و در فروردین ماه سال 96 به عنوان مدیرعامل شرکت پارس خودرو انتخاب و با تصمیم احمد کالابانی مدیرعامل وقت سایپا به این سمت منصوب شد. بذرپاش در بهمن ماه همان سال به عنوان «مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا» محکوم شد. بذرپاش در 10 مرداد 1387 به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد.

اکنون دومین تغییر در کابینه سیزدهم در حالی رخ داده که دلیل استعفای رستم قاسمی نه عملکرد ضعیف وی و نه اتهامات فساد مالی مشاور وی است که گفته می شود ماجرای بیماری وی بوده است.

نکته اینجاست که موضوع بیماری او از همان روزهای آغازین معارفه اش به عنوان وزیر مطرح شد و خیلی ها احساس کردند که نباید زیر بار این وضعیت جسمانی می رفت.

رستم اگرچه در حوزه ساخت و ساز مسکن عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداد و یکی از مهمترین شعارهای دولت رئیس جمهور را کنار گذاشت، اما ماجرای استعفای وی به چند جنبه غیر از عملکرد وی در حوزه مسکن مربوط می شود.

رئیسی در واکنش به استعفای رستم قاسمی که برکناری مودبانه تلقی شد، متنی نوشت و در آن به بیماری وی اشاره کرد.

وی ضمن قدردانی از زحمات قاسمی در دوران تصدی وزارت راه و شهرسازی و آرزوی سلامتی برای وی، با استعفای وی به دلیل وخامت شرایط بیماری موافقت کرد و ابراز امیدواری کرد که پس از بهبودی کامل از توانایی های وی استفاده شود.

رئیس جمهور پس از پذیرش استعفای رستم از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده را به سمت معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی منصوب و با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه، منصوب شد. با این حال صدای پای مهرداد بذرپاش به گوش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید