با گسترش فقر مطلق، بیش از نیمی از ایرانیان کمتر از حداقل کالری مورد نیاز مصرف می کنند

با گسترش فقر مطلق، بیش از نیمی از ایرانیان کمتر از حداقل کالری مورد نیاز مصرف می کنند

شیوع فقر مطلق در سال های اخیر باعث شده بیش از نیمی از ایرانیان کمتر از حداقل کالری مورد نیاز مصرف کنند. مردم به طور متوسط ​​روزانه 2100 کیلوکالری انرژی نیاز دارند و مصرف متوسط ​​سرانه کمتر از این مقدار در یک خانوار ممکن است به این معنا باشد که آن خانوار قادر به پرداخت حداقل هزینه غذا نیست.

91 خبر خاکستری

اگرچه طبق نمودار بالا، به طور متوسط ​​ایرانی ها بیش از این مقدار کالری مصرف می کنند، اما افراد متوسط، یعنی فردی که بیشتر از 50 درصد جمعیت و کمتر از 50 درصد دیگر کالری مصرف می کنند، کمتر از این مقدار کالری دریافت می کنند. روزانه 2100 کیلو کالری

بنابراین حداقل پنجاه درصد ایرانی ها کمتر از 2100 کیلو کالری مصرف می کنند. روند نزولی در نمودار بالا نشان می دهد که کاهش وضعیت اقتصادی کشور به صورت شیوع فقر مطلق در جامعه بیان می شود، فردی که در فقر مطلق قرار دارد، صرف نظر از وضعیت بقیه افراد جامعه، نمی تواند آن را تامین کند. حداقل نیازهای اساسی در زندگی در روشی که مرکز تحقیقات و بعداً وزارت رفاه اجتماعی برای محاسبه خطر فقر استفاده کرده است، سبد غذایی 2100 کیلو کالری در نظر گرفته شده است.

کسانی که نمی توانند چنین سبدی را تهیه کنند، بر اساس برخی تعاریف، فقیر غذایی در نظر گرفته می شوند. بر این اساس نمودار فوق نشان می دهد که طی چهار سال گذشته بیش از نیمی از جمعیت ایران کمتر از حداقل کالری مورد نیاز دریافت کرده اند. سپس با کمک اطلاعات دیگری مانند تفاوت قیمت در مناطق مختلف و قیمت مسکن، میانگین خط فقر برای کشور به دست می آید. طبیعتاً خط فقر بین شهرها و روستاها، بین شهرهای بزرگ و کوچک و بین استان ها متفاوت است و گاهی این خطوط فقر نیز اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید