65 میلیون ایرانی در فقر مطلق یا نسبی هستند

65 میلیون ایرانی در فقر مطلق یا نسبی هستند

روز جدید : در بحبوحه این درگیری های سیاسی و بحران اجتماعی، فقر و وضعیت معیشتی میلیون ها ایرانی هر روز بدتر می شود. فقر مشکل اصلی کشور است و منتقدان می گویند که وعده های مقامات برای یافتن راه حل کوتاهی کرده است. به دلیل تشدید شدید شرایط تورمی در کشور، همراه با وضعیت تحریم ها و سوء مدیریت گسترده، وضعیت دهکده ها اسفبار شده است. وقتی در یک کشور 84 میلیون نفری، 65 میلیون نفر به روش های مختلف با عوارض فقر دست و پنجه نرم می کنند، چگونه می توانید وانمود کنید که وضعیت عادی است؟

به نظر می رسد امید بازار به کاهش فشارهای تورمی به دلیل باز شدن برجام به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. چندین کارشناس مستقل و افشاگران گفتند که دولت مذاکرات برجام را برای زمستان به تعویق انداخت تا از گروه های منطقه ای حمایت کند به دلیل افزایش قیمت گاز و “زمستان سخت در اروپا”.

به گزارش آفتاب نیوز؛ در همین راستا تبلیغات گسترده ای در رسانه های اصولگرا و محافل روشنفکری نزدیک به دولت انجام شد تا سرمای سیاه اروپا را به عنوان یک واقعیت نشان دهند. با وجود تمام این تحلیل ها، با افزایش صادرات گاز آمریکا به اروپا و توافق گاز اسرائیل و لبنان، قیمت گاز بر اساس شاخص TTF هلند بیش از 60 درصد کاهش یافته است. آلمان همچنین اعلام کرد که موفق شده 95 درصد از مخازن گاز استراتژیک خود را پر کند. در شرایطی که دولت به وزش باد سرد در اروپا و استفاده سیاسی از ذخایر گازی کشور امیدوار بود، وزیر نفت بار دیگر در مجلس اعلام کرد که کشور برای جلوگیری از کاهش تولید یک فاز پارس جنوبی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. سال درخواستی از سوی نهیب قالیباف، رئیس مجلس. وی اعلام کرد که فکر می کنید 80 میلیارد دلار در کشور وجود دارد تا بی تعادلی گاز را حل کنیم؟! قالیباف از جواد اوجی خواست تا با اصلاح الگوی مصرف و بهره وری این مبلغ هنگفت را تامین کند، هدفی که در 43 سال گذشته حتی 10 درصد هم محقق نشده است.

در بحبوحه این درگیری های سیاسی و بحران اجتماعی، فقر و معیشت میلیون ها ایرانی روز به روز بدتر می شود. فقر مشکل اصلی کشور است و منتقدان می گویند که وعده های مقامات برای یافتن راه حل کوتاهی کرده است.

حمید حاجی اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفتگو با آفتاب نیوز در تشریح وضعیت معیشت مردم گفت: با توجه به وخامت عمیق شرایط تورمی در کشور همراه با شرایط کنونی تحریم و سوءمدیریت گسترده، وضعیت محرومان از یک دهم بدبخت شده است. متاسفانه به دلیل سیاسی شدن آمارهای مربوط به خط فقر کشور توسط دولت ها، خود سازمان های متولی آمار دقیقی در این زمینه ارائه نمی کنند.

وی افزود: با این حال بر اساس شاخص ها و آمارهای موجود شاهد هستیم که دولت اعلام کرده از هر 10 دهک درآمدی 9 دهک یارانه دریافت می کنند که نزدیک به 74 میلیون نفر جمعیت کشور را شامل می شود. در دوره افزایش قیمت بنزین، دولت اعلام کرد بر اساس آمار و شاخص های سازمانی، نظرسنجی ملی و شناسایی افراد واجد شرایط دریافت یارانه بنزین انجام خواهد شد و بر این اساس نهادهای دولتی اعلام کردند که 60 میلیون نفر از جمعیت کشور هستند. واجد شرایط دریافت یارانه بنزین است. در حال حاضر جمعیت متوسطی را که 3 دهه پیش در کشور داشتیم نداریم، جمعیت حقوق بگیر، کارمندان، کارگران و مستمری بگیران توانایی حفظ حداقل زندگی بدون حمایت دولت را از دست داده اند. خط فقر مطلق کشور شامل دهک هایی است که به عنوان مخاطبین نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی طبقه بندی می شوند. در حال حاضر خط فقر مطلق کمتر از 8 تا 9 میلیون تومان در ماه نیست.

حاجی اسماعیلی تصریح کرد: خط فقر نسبی شامل خانوارهایی نیز می شود که علاوه بر پیش نیازهای مربوط به معیشت و خوراک عمومی با چالش تامین هزینه های اولیه تحصیل، کمک های اجتماعی یا مسکن نیز مواجه هستند. بر اساس شاخص های منتشر شده، قیمت اجاره بها در تهران در هیچ نقطه ای کمتر از ۷ میلیون تومان نیست. اگرچه خط فقر نسبی در تهران و شهرهای بزرگ 20 میلیون تومان است، اما 65 درصد مستمری بگیران ما زیر 8 تا 9 میلیون تومان درآمد دارند و این یعنی در منطقه فقر مطلق قرار دارند. به غیر از قشر خاصی، اکثر کارمندان زیر 14 میلیون تومان حقوق می گیرند.

این کارشناس بازار کار و فعال صنفی در ادامه به تشریح روند فاجعه در ایران پرداخت و افزود: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان های حمایتی، 30 میلیون نفر در کشور نیازمند خدمات کمیته امداد و بهزیستی و موسسات خیریه هستند. در مجموع 65 میلیون نفر در کشور در فقر مطلق یا نسبی هستند.

وی در خصوص رشد اقتصادی کشور گفت: شاخص رشد نقدینگی رشد 160 درصدی را نشان می دهد. همه این عوامل در کنار تورم افسارگسیخته و بی کفایتی مسئولان باعث شد تا فقر در کشور به یک بحران فوق العاده تبدیل شود که همان بحران اجتماعی کنونی است. وقتی در یک کشور 84 میلیون نفری، 65 میلیون نفر به روش های مختلف با عوارض فقر دست و پنجه نرم می کنند، چگونه می توانید وانمود کنید که وضعیت عادی است؟

دیدگاهتان را بنویسید