افزایش فقر مطلق در ایران

افزایش فقر مطلق در ایران

گسترش فقر و نابرابری در اقتصاد ایران به حدی است که شاهد افزایش گزارش های محرمانه با مهر محرمانه و غیرعلنی هستیم.به گزارش تجارت نیوز، در حالی که روزگاری افزایش فقر با واکنش های زیادی همراه بود، حالا کارشناسان اقتصادی می گویند. آن فقر شدید، آن هم چیزی بیش از گذشته شد. دلیل ش چیه؟ نرخ بهره وری در پایین ترین سطح 14 ساله و همچنین بیکاری بالا.

آمار فقر متفاوت است. یک روز یک کارشناس اقتصادی رقم می دهد، یک روز یک نماینده مجلس. در این سال ها متولی اصلی اعلام این شاخص یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سکوت اختیار کرد. اخیرا البته معاون وزیر این وزارتخانه در پاسخ به این سوال گفت: خط فقر توسط 12 نهاد رصد می شود و علت اعلام نشدن رسمی آن ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این پدیده است.

اما آخرین آمار فقر برای این شاخص چه رقمی را اعلام می کند؟ اخیرا یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس میزان فقر را 30 میلیون تومان برآورد کرده است. البته وحید محمودی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران سال گذشته در گفتگو با تجارت نیوز خط فقر یک خانواده دو نفره در تهران را دو میلیون تومان بالاتر از رقم فوق دانسته بود. در گزارش این مرکز آمده است که سطح خط فقر در یک دهه از 19 درصد به بیش از 30 درصد رسیده است، در واقع بیش از 30 درصد جمعیت زیر خط فقر هستند.

چرا فقر شدید گسترش یافت؟

در پی تورم بالای اقتصاد ایران، کارشناسان هشدار داده‌اند که فقر درآمدی به فقر زمانی تبدیل شده و در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. اما منظور از فقر زمانی چیست؟ یعنی افراد برای گذران زندگی ناگزیر به شغل دوم و سوم روی می آورند و این باعث می شود که فرصتی برای تفریح ​​و سرگرمی نداشته باشند. اکنون حجت میرزایی در جلسه اخیر خود به پدیده فقر شدید اشاره کرد که امروزه به شدت گسترش یافته است. وی با بیان اینکه در زمینه دسترسی به مسکن، تغذیه مناسب و آموزش شاهد فقر شدید هستیم، می‌گوید: نرخ بهره‌وری در کمترین میزان خود به سطح 14 سال گذشته رسیده است و در کنار سطح بالای بهره‌وری به فقر شدید دامن می‌زند. بیکاری.

درآمد سرانه در تهران نسبت به سایر استان ها

میرزایی به وضعیت درآمد سرانه نیز اشاره کرد. وی معتقد است: 85 درصد جمعیت کشور در استان‌هایی زندگی می‌کنند که درآمد سرانه آنها 50 درصد کمتر از تهران است و حدود 40 درصد جمعیت کشور در استان‌هایی زندگی می‌کنند که نرخ بیکاری طولانی‌مدت و ثابت دارند، حداقل بالای 15 درصد برای حداقل تهران. یک دهه. این وضعیت در استان هایی مانند کرمانشاه، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان به بیش از دو دهه می رسد و نرخ بیکاری در این استان ها به دو برابر میانگین کشوری می رسد.

در شرایطی که کارشناسان بارها نسبت به گسترش فقر در کشور هشدار می دادند، اما مسئولان و متولیان اقتصادی به ارائه و صحبت از برنامه هایی اکتفا کردند که در نهایت به نتایج ملموسی نرسیدند. پیامد این موضع گسترش بحران های اجتماعی در سطح جامعه است که امروزه از مرز بحران عبور کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید