بحران هواشناسی شهرها را چه کسی حل می کند؟ ذرات معلق در هوا

ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783125

پیش از این نیز زمزمه هایی مبنی بر مصرف نفت کوره در همدان شنیده می شد اما این بار معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خبری رسمی سوختن مازوت در همدان را تایید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، با نزدیک شدن آذر و دی ماه به عنوان آلوده ترین ماه های کلانشهرهای ایران، موضوع آلودگی هوا دوباره داغ شده است.

در این زمینه زمزمه هایی مبنی بر مصرف نفت کوره در برخی شهرها و در نتیجه خطر افزایش آلودگی هوا شنیده می شود.

اتفاقی که در یکی دو سال اخیر حاشیه ساز شده و جایزه آن به نتیجه مطلوب و قطعی نرسیده است. اکنون معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست سوخت سوخت در شهرهایی مانند تبریز، مشهد و همدان را تایید کرده است.

ایوب کاووسی، کارشناس فنی و دکتری انرژی در گفت و گو با عصر امروز (چهارشنبه) گفت: ما چندین نوع نیروگاه، نیروگاه اتمی، نیروگاه بخار، نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه گازی، نیروگاه برق آبی و نیروگاه داریم. همدان. منابع انرژی تجدیدپذیر.

وی ادامه داد: نیروگاه هایی مانند شهید مفتح همدان از نوع حرارتی یا بخاری هستند که در این نیروگاه ها از سوخت برای تولید گرما استفاده می شود و دیگ بخاری را گرم می کنند که بخار پرفشار تولید می کند و آن بخار می چرخد. در نهایت از توربین های بخار و ژنراتورها برای تولید برق استفاده می شود. نیروگاه های دیگر عبارتند از نیروگاه های گازسوز که از کمپرسورها، محفظه های احتراق و توربین های گازی استفاده می کنند و هوای داغ با فشار بالا باعث گردش توربین می شود که منجر به ژنراتورها و تولید برق می شود. در نیروگاه های سیکل ترکیبی، قسمت اول همان نیروگاه گازی است و در قسمت دوم، هوای گرم توربین گاز توسط دیگ بخار هدر رفته برای تولید بخار استفاده می شود و بخار تولید شده منجر به گردش جریان می شود. توربین بخار و ژنراتور برای تولید برق. بنابراین در این نیروگاه ها تولید برق در دو مرحله انجام می شود و راندمان مصرف سوخت را افزایش می دهد که نیروگاه پرند یکی از این نیروگاه ها است.

این کارشناس فنی ادامه داد: سوخت نیروگاه های بخار سیکل ترکیبی و گاز، گاز شهری و گازوئیل است اما در صورت نبود این دو سوخت نیروگاه های بخار به ناچار می توانند از سوخت گازوئیل استفاده کنند. اما استفاده از نفت کوره در نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی به دلیل آسیب هایی که به توربین گاز وارد می کند امکان پذیر نیست.

کاوسی گفت: نیروگاه های برق آبی از جمله نیروگاه هایی هستند که از آب پشت سدها برای گردش توربین آبی استفاده می کنند که این امر منجر به گردش ژنراتورها و تولید برق می شود. به دلیل محدودیت آب پشت سد، این نیروگاه ها فقط در ساعات اوج مصرف برای کنترل فرکانس وارد مدار می شوند. این نیروگاه ها آلودگی ندارند، اما پشت سد آب زیادی برای تولید انرژی مورد نیاز است.

وی در خصوص محدودیت های سوخت فسیلی در دنیا و آلودگی ناشی از آن گفت: در حال حاضر توجه بیشتری به نیروگاه های تجدیدپذیر می شود. در ابتدا این نیروگاه ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبودند، اما افزایش فناوری و حمایت های دولتی باعث شد این نیروگاه ها اقتصادی شوند.

کاووسی با بیان اینکه در بین نیروگاه های تجدیدپذیر، در حال حاضر نیروگاه های بادی و خورشیدی بهترین ها هستند، گفت: به دلیل اینکه این نیروگاه ها از انرژی باد و خورشید برای تولید برق استفاده می کنند، بنابراین محیط زیست را آلوده نمی کنند و در این راستا سوخت این نیروگاه ها را نیز آلوده نمی کنند. گیاهان تمیز در نظر گرفته می شوند. از نظر مصرف آب، این نیروگاه ها به آب بسیار کمی برای مصرف نیاز دارند. توربین‌های بادی از آب بسیار کمی در سیستم خنک‌کننده استفاده می‌کنند و پنل‌های خورشیدی از آب کمی برای شستشوی پانل‌ها در طول سال استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه های سوخت فسیلی را نمی توان به طور کامل جایگزین نیروگاه های سوخت فسیلی کرد، گفت: این نوع نیروگاه ها محدودیت هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله اینکه ایران در نقاط خاصی از کشور بادهای خوبی دارد و بیشتر باد در تابستان می‌وزد و در طول روز وزش باد یکسان نیست. بنابراین، این نیروگاه ها همیشه با ظرفیت کامل نیستند. در مورد نیروگاه های خورشیدی در اکثر نقاط کشور قابل نصب است اما باید توجه داشت که این نیروگاه ها در شب انرژی تولید نمی کنند و ظرفیت تولید آنها از صبح شروع شده و در ظهر به حداکثر می رسد و سپس کاهش می دهد. بنابراین انرژی تولید شده توسط این نوع نیروگاه همیشه در دسترس نیست.

این دکترای برق افزود: از سوی دیگر بیشترین تولید انرژی از نیروگاه های بادی و خورشیدی در تابستان و در طول روز که شبکه برق در اوج مصرف است و از این نظر دارای یک مزیت دو چندان برای پشتیبانی از شبکه در اوج مصرف.”

کاووسی افزود: استان همدان با داشتن 50.41 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر که بیشتر آن را نیروگاه های خورشیدی تشکیل می دهد، یکی از پیشتازان نصب این نیروگاه ها در ایران است که امیدوار است با حمایت دولت این نیروگاه ها افزایش یابد.

f185e873 8a99 43a9 a4d7 d6a59fee96a0 خبر خاکستری

وی نیروگاه مفتح را یکی از قدیمی ترین نیروگاه های همدان می داند که از سیستم خنک کننده بهره می برد و اخیراً ساخت برج های هلر برای تغییر سیستم خنک کننده نیروگاه از مرطوب به خشک آغاز شده است. استفاده از نوع جدید سیستم خنک کننده نیروگاه آب زیادی را از دست نمی دهد و مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

09cb1899 7b26 4fa2 b7a8 67261e9299c1 خبر خاکستری

به گزارش عصر همدان؛ پیش از این فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفته بود: نیروگاه شهید مفتک از نفت کوره استفاده می کند که برای سلامت مردم منطقه بسیار مضر است و باید از بین برود.

سعید نظری یکی از اعضای شورای شهر و پزشک همدانی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان گفت: نفت کوره سوخت سنگینی است که در ایران تولید و مصرف می شود و طبق استانداردها طبقه بندی می شود.

وی افزود: 280 تا 380 گلوله در ایران استفاده می شود که به ناچار در کوره ها و مناطقی که سایر سوخت ها کمیاب است استفاده می شود.

نظری با بیان اینکه ترکیبات گوگردی، سولفات ها و نیترات ها نفت کوره را تشکیل می دهند، گفت: اگر این دود وارد جامعه شود و بیش از حد مجاز باشد، باعث بروز مشکلات قلبی عروقی، آسم و حساسیت های شدید می شود.

وی افزود: میزان ترکیبات موجود در نفت کوره به میزان ppm 10 مجاز است و جای نگرانی نیست اما در صورت افزایش سمی و خطرناک می شود که در همدان اینگونه نیست.

نظری ادامه داد: سوخت سبک و سنگین مشکلاتی ایجاد می کند که مشکلات تنفسی ایجاد می کند و در حالت شدید نفت کوره با ذرات معلق ترکیب شده و باران اسیدی ایجاد می کند.

به گزارش عصر همدان، به نظر می رسد نفت کوره در کلان شهرها وجود داشته باشد، اما هر کدام از مسئولان سعی در بیان آن دارند، اما نکته مهم آلودگی هوای شهرهایی است که از نفت کوره استفاده می شود. شهروندان باید در نظر گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید