بحران کاهش جمعیت؛ از به حاشیه راندن نقش مادری تا بسته شدن پنجره جمعیتی


ساعت: 12:07
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882850

در چهار دهه گذشته نرخ رشد جمعیت رو به کاهش بوده است، بنابراین این کاهش رشد در تاریخ ایران بی سابقه بوده و در منطقه خطر قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک خبرنگار جاجرما، جمعیت در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند تاثیر زیادی در برقراری ثبات و استقلال یک کشور داشته باشد.

بر اساس این پژوهش، مشکلات اقتصادی یکی از عوامل کاهش تعداد فرزندان در جامعه است، اما نگاه عمیق تر نشان می دهد که این کاهش جمعیت کشور در شرایط تغییرات فرهنگی اجتماعی در چهار دهه اخیر ایجاد شده است. باعث تغییر در نگاه خانواده ها به پذیرش آن شد.

این در حالی است که در گذشته مادری را فرزندان تعریف می کردند و خانواده ها فرزندان را سرمایه اصلی زندگی خود می دانستند، اما در دهه های اخیر معیارهای هویت زنان تغییر زیادی کرده است و مادر بودن تنها معیار برای تعریف هویت زنان نیست. و با تهاجم فرهنگی بسیار شدید مادری محکوم می شود و گفته می شود که کودک مانعی برای موفقیت فردی یک زن است.

اکنون یک سری مسائل و ارزش های دیگر از جمله ویژگی های ظاهری و ظاهری، تحصیلات و اشتغال و بالا رفتن سن ازدواج باعث شده است که افراد رغبت کمتری به بچه دار شدن داشته باشند.


کاهش رشد جمعیت نگران کننده شده است

یک کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار عصرترک با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت نگران کننده است، گفت: کاهش تمایل خانواده ها به فرزندآوری علل و عوامل مختلفی دارد که متاسفانه در سال های اخیر اصلا به آن پرداخته نشده است. دهه ها

وی گفت: تصمیم اشتباه کنترل جمعیت در دهه های اخیر فرهنگ بچه دار شدن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است به طوری که مادربزرگ های ما هر کدام بیش از 10 فرزند داشتند و اکنون تعداد کل فرزندان مادربزرگ ها به کمتر از 10 نفر رسیده است.


2a11b04a 00e4 4924 9574 fadb6e03f857 خبر خاکستری

مقسودی اضافه کرد: روز گذشته زنان علاوه بر کارهای روزمره، تهیه غذا، کمک به پدر خانواده در انجام اموری مانند غذا دادن به حیوانات و شیردوشی، تهیه لبنیات و کمک به اقتصاد خانواده مشغول بودند، اما اکنون با وجود اینکه احساس راحتی می کنند. با پیشرفت جوامع بشری و سهولت کار در خانه، زنان حوصله داشتن بیش از یک فرزند را ندارند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی را نباید نادیده گرفت. افزایش سرسام آور قیمت مسکن به تهدیدی جدی برای تشکیل خانواده تبدیل شده است، به طوری که زوجین حاضر به داشتن فرزند و تحمل هزینه ها هستند.

این کارشناس بیان کرد: سیاست های اخیر دولت در راستای افزایش جمعیت قابل تقدیر است اما باید بیشتر در تشویق جوانان به ازدواج و سپس انشاءالله بچه دار شدن اقدام کند.


مهمترین چالش پیش روی کشور بحران جمعیتی است

صادقی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار عصرترک بزرگترین و مهمترین چالش پیش روی کشور را بحران جمعیتی دانست و گفت: بحرانی که هر کشوری بر بسیاری از کشورها تحمیل می شود. سال و اگر کشور در شاخص باشد. اگر جمعیت به همین منوال پیش برود، در سال های آینده با جمعیت سالخورده مواجه خواهد شد و کشور سالخورده از هر نظر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و … با مشکلات قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند روند کشورهای توسعه یافته در سال 2040 تغییر خواهد کرد، اظهار داشت: در حال حاضر آمریکا، چین و آلمان جزو سه کشور برتر توسعه یافته جهان هستند اما تا سال 2040 این روند بر اساس ضریب جمعیت و چین در رتبه اول آمریکا قرار خواهند گرفت و در نهایت کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و برزیل در رده بندی 10 برتر قرار خواهند گرفت.


4e09c007 9e1c 41ae 8f2c 07b6cc01678d خبر خاکستری

صادقی افزود: با وجود اینکه چندین سال با بسته شدن پنجره جمعیتی فاصله داریم، اما اگر این پنجره بسته شود، باز شدن آن به سختی انجام می شود، بنابراین موضوع جوان بودن جمعیت که مقام معظم رهبری تاکید دارند بسیار مهم و ضروری است و برنامه های این حوزه باید به صورت عملیاتی راه اندازی و اجرا شود و وظیفه مهم ارتقای فرزندخواندگی، آگاهی، آموزش و مشاوره در این زمینه بر عهده هر یک از ماست.


جمعیت یک سرمایه برای یک جامعه است

وی با بیان اینکه از این سوال که جمعیت سرمایه است یا نفرین گذشتیم، گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که جمعیت یک سرمایه است در حالی که در 30 سال آینده 32 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال خواهد بود. ساله.

مدیر شبکه بهداشت جاجرم افزود: باید بدانیم که نرخ باروری کشور از 6.8 در دهه 50 به 1.65 در سال 1400 رسیده است و برای جلوگیری از بحران جمعیتی در 6 تا 7 سال آینده باید نرخ باروری به نصف کاهش یابد.

وی ابراز داشت: امروز اردوی جوانان جمعیت شهری را با شعار جاجرما جوان بمان برای جوان نگه داشتن ایران عزیز با همت همه شهرهای کشور تشکیل داده ایم و بدین ترتیب نیازمند عنایت الهی و تلاش و مشارکت همه مردم شریف هستیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید