بخش آوینی ضمیمه سینما واقعیت نیست ما فیلم چالشی نداریم

ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789999

نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم واقعیت با حضور محمد حمیدی دبیر این رویداد برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری پانزدهمین جشنواره فیلم واقعیت به دبیری محمد حمیدی مقدم صبح امروز دوشنبه 15 آذرماه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حمیدی مقدم به بررسی تجربیات مختلف جشنواره چهاردهم پرداخت و با اشاره به پانزدهمین دوره جشنواره آنلاین و فیزیکی، توضیح داد: باید در تولید آثاری که انجام دادیم، روند نزولی داشته باشیم، تعداد آثار اندکی. کاهش یافت، امسال برای اولین بار ترتیب اولین نمایش فیلم را دادیم، صرف نظر از اینکه برخی از مستندها دیگر نمی توانند شرکت کنند. به همین دلیل تعداد آثار واجد شرایط شرکت در جشنواره کاهش یافته است.

برنامه ریزی توسعه مخاطبان مستند

حمیدی مقدم درباره توزیع و اکران فیلم های مستند در این دوره از جشنواره گفت: در دو سالی که در کانون حضور داشتم، درباره زیرساخت های توسعه مخاطبان فیلم مستند بحث کردیم. این تغییر در حوزه کسب و کار ما نیز اتفاق افتاده است، احساس من این بود که به دلیل تاج و تعطیلی سینما با غلظت مستند مواجه هستیم، از نظر فیزیکی نمی‌توانیم چنین چیزی را داشته باشیم. به پلتفرم های آنلاین رفتیم. مشکل دیگر فرم تعمیر و نگهداری مرکز به همراه محصولات 100 درصدی ما بود. اگر این روند ادامه پیدا کند، می توانیم از فیلم های بیشتری حمایت کنیم. این طرح ها در سیاست های آتی ما هستند.

وی گفت: حرکتی که به رشد سینمای مستند کمک می کند هر لحظه قابل ردیابی است و «حقیقت نشان دادن» برای کارگردانان ما گزینه ای جدا و جذاب است.

شما باید قوانین جشنواره را بپذیرید

حمیدی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سهم مستندهای سیاسی از ویترین جشنواره پانزدهم و گلایه برخی مستندسازان از حذف آثارشان، گفت: شورای سیاسی جشنواره پانزدهم تصمیم گرفت به رایزنی برود. گروه . مسیر نیز در حال طراحی بود، اما با بررسی کارشناسی که داشتیم، به تضاد منافع پرداختیم، چون مرکز متولی اصلی این رویداد است، بنابراین گروه مشاوران نیز می توانند شبهه هایی را مطرح کنند. بنابراین جلسه خیلی سریع تعیین شد و از آنجایی که منشی که من صلاحیت دیدن را داشتم به نفع مستندسازان نبود، به سراغ گروه های انتخابی رفتیم.

وی ادامه داد: ما تنها جایی در دنیا هستیم که جشنواره هایی با گروه های منتخب ایجاد می شود، هیچ جشنواره ای در دنیا پاسخگوی انتخاب نیست. دوستان هم می دانند که وقتی به جشنواره های جهانی می روند دو جواب می گیرند; یا منتخب با شماره. کمیسیون های انتخابات همیشه بحث برانگیز بوده اند. بنابراین باید بگویم که قوانین یک جشنواره باید اتخاذ شود. گروه های منتخب همیشه سلیقه با خود می آورند با احترام به همه مستندها باید بگویم انتخاب به هر حال سلیقه است. هیچ فیلمی نیست که از هیئت انتخاب ما امتیاز گرفته باشد و نیامده باشد.

بخش «آوینی» بخش ثابت «سینما حقیقت» نیست.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از قطعه آوینی نیز گفت: قطعه شهید آوینی یک بخش جانبی یا لنگر نیست. برخی دوستان با گفتمان نادرست شبهه ایجاد می کنند. اگر دوستان ما در جشنواره های مختلف بوده اند، چنین چیزی را خواهند دید. تاثیرات این بخش ضعیف نیست. بخش ویژه ای برای تاکید بیشتر ایجاد شده است. بضاعت این بخش از دو سال پیش افزایش یافته و شاهد فیلم هایی هستیم که از نظر تکنیکی و محتوایی نوآورانه بودند و برخی از آنها توانستند به بخش ملی راه پیدا کنند.

دبیر این مراسم همچنین به بخش بین الملل گفت: جشنواره همیشه پورتالی برای فیلم های بین المللی است که شاید خیلی ها نتوانند آن را ببینند. هزینه اکران قانونی فیلم ها را پرداخت کردیم و امسال سعی کردیم گنجینه خوبی تهیه کنیم. مثلا فیلم «انتقام» محصول سوئیس است که ده جایزه بین المللی را از آن خود کرده است. امسال دوستان ما خیلی تلاش کردند تا امتیاز نمایش فیلم های بین المللی روی سکوها را به دست بیاورند چون این کار قوانین خاص خودش را دارد اما این بار رعایت شد.

وی افزود: در شورای این دوره تصمیم گرفتیم با توجه به مطالعه تاج بحث های جانبی را کاهش دهیم چرا که انتقاد شد که قسمت تاج قوی نیست. امسال سیاستی داشتیم که اگر این مفاهیم در فیلم های کاندیدا نهفته است، باید به آن توجه کنیم.

12 مستند کانون توسعه به جشنواره راه یافتند

حمیدی مقدم درباره تعداد آثار مورد حمایت مرکز گسترش در میان مستندهای این دوره از جشنواره بیان کرد: 22 اثر ما برای حضور در جشنواره درخواست داده اند و 12 اثر به جشنواره راه یافته اند. به نظرم ترکیب جشنواره امسال متنوع است. بخش خصوصی توانسته این مسیر را ادامه دهد و من خوشحالم که مردم شخصاً مستند تولید می کنند، اما می دانم که مشکلاتی دارند و باید آسیب شناسی کنند. در مجموع در این دوره مراکز فرهنگی مختلفی نیز وجود دارد.

وی در خصوص مهمترین چالش مدیر بعدی کانون گفت: درباره جشنواره باید بگویم باید بحث شود که مستقیماً درباره مستندسازان صحبت کنیم. تجربه من این است که فشار زیادی روی تیم برگزار کننده و دبیر وجود دارد که طاقت فرسا است، پیشنهاد من برگزاری جلسات کارشناسی است. بسیاری از دوستان و مستندسازان در خارج از جشنواره مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا فکر می کنند شایستگی دارند.

وی در خصوص حذف از جشنواره فیلم مستند خلیج فارس به کارگردانی رامین اردستانی گفت: در مورد نمونه فیلم صحبت نمی کنم، این قاعده جشنواره ای در دنیا نیست. هر لیستی که بیرون می آید همان لیستی است که با اندازه جشنواره مطابقت دارد. این لیست نظر نهایی هیأت های گزینش بود، من خودم به جزئیات دقت می کنم و شاید این موضوع کمی باعث رنجش همکارانم شده باشد. تمام صحبت ها تمام شد. ما اولین جایی بودیم که به ابتکار دستیار مستند نمره گذاری و ارزیابی را به صورت علمی انجام دادیم. هیچ جا اینطور نیست. همه اینها مستند است و امتیازاتی دارد. ما هیچ نقشی در این چیزها نداشتیم. خلیج فارس اصلا در قسمت ثبت نام حضور نداشت. سازندگان فیلم که به دلیل اینکه فکر می کردند باید در دهه فجر شرکت کنند این حرف را زدند پس از پایان مهلت مقرر برای ثبت نام اقدام کردند. اما این اثر برای نمایش در قسمت ویژه بازنویسی شد اما هنوز به صورت نمایشی و تریلر آماده نشده بود. اسناد این موضوع موجود است. اخبار پخش شده درباره او صحت ندارد. این فیلم حتی برای بخش خارج از مسابقه انتخاب نشد.

امید و نشاط مستند به وضعیت جامعه بستگی دارد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امید آفرینی در مستند در جشنواره امسال گفت: البته نگاه به امید و طراوت در مستند با دیگر ابعاد سینما متفاوت است. اما مهمتر از امید، تحقیق، تحقیق و جسارت کارگردان و این مورد توجه کانون است، اما اینکه چگونه امید و نشاط به فیلم ها تزریق شود بستگی به وضعیت جامعه دارد اما در این وضعیت بیماری و معیشت. ، باید به این سوال نیز توجه کنیم. امروز ما از ایران به دنیا منتقل می شویم، زندگی امروز ما با همه این سختی ها به آینده امیدوار است.

حمیدی مقدم گفت: در این سروصدایی که برای برخی فیلم ها ایجاد می شود، می بینیم که در عمق آنها چیزی برای کاوش وجود ندارد. اگر نگاه خجالت آور و خش آور به مسائل اجتماعی و … در فیلم ها وجود داشت حتما دنبالش می گشتیم. ما مشتاق ورود دیدگاه های جسورانه به عرصه های اجتماعی، سیاسی و غیره هستیم. بنابراین دبیر جشنواره برای نمایش این آثار با مسئولان صحبت کرد اما ما هیچ کدام از این فیلم ها را نداشتیم. فیلم ها برای خود لایه های محافظت شده ای تعریف کرده اند.

دبیر این مراسم همچنین درباره حضور فیلم هایی با موضوع تاج در جشنواره امسال گفت: امسال بخش خاصی برای تاج نخواهیم داشت اما برای تجلیل از کارگردانانی که دوباره ریسک کردند، 11 فیلم تاج را در جشنواره قرار دادیم. راه دوباره برای جشنواره.» سال هاست که مستند ساخته می شود، می دانم که مستندسازان بزرگی در این زمینه فعالیت می کنند و امیدوارم در سال های آینده فیلم های خوبی در این زمینه داشته باشم.

وی در بخشی دیگر از این نشست گفت: جشنواره ها از نظر کیفی در چند دسته تعریف می شوند. جشنواره های معتبر به خاطر کارگردانانشان شناخته می شوند. جشنواره ها تاثیر چندانی در رشد و تعالی سینمای مستند ندارند. ارتباط فیلم با یک گروه سیصد چهارصد نفری دردی از سینمای ما دوا نمی کند. اگر فیلمی را در تاجیکستان در دو شبکه یا در کشورهای دیگر می بینیم، جذاب تر از جشنواره رفتن است، اما جشنواره ها همچنان کار خود را می کنند.

امسال فیلم چالشی نداشتیم

حمیدی مقدم تاکید کرد: امسال فیلم چالشی زیادی نداشتیم. البته ممکن است بعد از نمایش چالش هایی از سوی تماشاگران به وجود بیاید. جشنواره ها مکانی برای کشف و حرکت احساسی هستند.

وی افزود: برای احترام به صاحبان آثار تمام تلاش خود را کردیم تا فیلم ها به صورت فیزیکی و محدود نمایش داده شوند. سال گذشته راه های مختلفی برای ورود به سایت برای تماشای فیلم داشتیم اما امسال دوستان فقط به کل محتوای جشنواره از سایت جشنواره دسترسی دارند که استاندارد است. با همکاری خوب مدیر موزه سینما سه فرصت برای نمایش فیلم های بلند منتخب در موزه سینما خواهیم داشت. کارگاه ها و کارگاه های آموزشی هم داریم که به نظرم قسمت خوبی است.

دبیر جشنواره درباره قیمت گذاری بلیت های این دوره نیز توضیح داد: قیمت بلیت فیلم کوتاه 6 هزار جلد، فیلم نیمه بلند 8 هزار جلد و بلند 12 هزار جلد است.

وی ادامه داد: سه جشن با حضور اساتید سینمای مستند داریم. دو تجلیل از ارد عطارپور ابراهیم مختاری برای مرمت زعفران استاد مختاری با همکاری سینمای ملی که اکران می شود. از آقای حبیب ولی نژاد نیز تجلیل خواهیم کرد.

حمیدی مقدم در پایان این نشست گفت: می‌خواهم مستند ما همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد، زیرا پیشرو است و رشد می‌کند و واکنش سریعی دارد. فشار و تقاضا برای «سینما واقعیت» زیاد است. کاش فضاهای دیگری هم وجود داشت تا این فشار جشنواره کم شود و روند رشد خودش را داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید