بدهی بزرگ سینما و تلویزیون به قهرمانان/آیا وقت تسویه حساب نرسیده است؟!


ساعت: 11:40
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880461

خاک این سرزمین بارها قهرمانان را پرورش داده و در آغوش گرفته است و اکران جادویی سینما می تواند آنها را برای مخاطب جاودانه کند و سینما و تلویزیون سال هاست که مدیون این قهرمانان ملی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت مرحومه مریم کاظم زاده، عکاس و روزنامه نگار نظامی، مراسم یادبودی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و هنر و دستیاران مطبوعاتی وی در وزارت رهبری برگزار شد.

مریم کاظم زاده که به عنوان اولین عکاس زن جنگ ایران و عراق شناخته می شود، پس از پایان تحصیلات خود در انگلستان، پس از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت و به عنوان خبرنگار در روزنامه انقلاب اسلامی مشغول به کار شد. غائله کردستان که اتفاق می افتد برای مصاحبه با چمران به آنجا می رود. اما در سفر کاظم زاده به پاوه، داستان عاشقانه ای نیز آغاز می شود و زندگی مشترک او با شهید وصالی در بستر جنگ شکل می گیرد. اصغر وصالی از فرماندهان چریک های دستمال سرخ اهل پاوه بود که در عاشورای سال 59 در گیلان گرب به شهادت رسید..


به قول مریم


3feb5d89 2ee4 4561 bf25 4e105ba9b871 خبر خاکستری

کاظم زاده ماجرای ازدواج خود با شهید وصالی را اینگونه بیان می کند: زمانی که می خواستم با دکتر چمران درباره وقایع پاوه صحبت کنم، ایشان به من گفتند که ابتدا با اصغر وصالی فرمانده سپاه پاوه صحبت کنم و بعد به سراغ او برویم. من هم با دوربینم به سراغ اصغر وصالی رفتم که رفتار خوبی با من نداشت و گفت: اگر روزنامه نگار بودی در دل ماجرا حضور داشتی، حالا بهتر است بروی تهران و هرچه می خواهی بنویس. مثل بقیه پشت میزت.» به گفته کاظم زاده، پس از این ماجرا، شهید چمران او را به اصغر وصلی سپرد تا او و گروهش برای شناسایی به مناطق کردستان بروند. دوستی که در نهایت منجر به آغاز زندگی شد. از این دو نفر.

دو کتاب از مجموعه خاطرات و یک کتاب از مجموعه عکس های مرحوم کاظم زاده منتشر شده است که می تواند منبع الهام برای مستندسازی یا ساخت فیلم و سریال باشد. سریالی نمایشی که جای خالی آن به شدت در اکران رسانه ملی و سینما احساس می شود.


اسم من هست…


8b473e20 d2e1 4c13 a081 774ce8117ade خبر خاکستری

تجربه تولید چنین آثاری نشان داده است که مردم مشتاق دیدن آثار باکیفیت، جذاب و جدید قهرمانان ملی هستند. به خصوص زمانی که این شخصیت‌ها جنسیت زنانه و مادری را به خود اختصاص می‌دهند و به دلیل احترامی که در فرهنگ ما ایرانیان به زنان و مادران قائل شده‌اند، نمایش این شخصیت‌ها برای مخاطب رنگ دیگری دارد.

این روزها فیلم «حناس» ساخته حسین دارابی در سینماهای کشور اکران می شود و بیش از دو میلیارد تومان فروش داشته است. در این فیلم بخشی از زندگی شهید داریوش رضایی نژاد دانشمند هسته ای کشور از نگاه همسرش به تصویر کشیده شده است. مخاطب با تماشای این فیلم نفس به نفس با نگرانی ها، ترس ها، عشق و شهامت یک همسر و مادر از نزدیک آشنا می شود و آنها را در ذهن خود جاودانه می کند. مریلا زارعی تمام این حس ها را به زیبایی در قاب سینما به تصویر کشیده است.


مهاجری از کشور خورشید


7bf68c49 7f2d 4b1f 96ca c3b5f6c34fa6 خبر خاکستری

ظهر روز جمعه 19 تیرماه «کونیکو یامامورا» مادر شهید محمد بابایی از شهدای دفاع مقدس بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و امروز یکشنبه در بهش زهرا آرمیده است. او که پس از ازدواج و مسلمان شدن به صبا بابایی تغییر نام داد، لقب تنها مادر یک شهید ژاپنی را به خود اختصاص داد و کتاب مهاجر سرمین آفتاب را درباره زندگی خود و فرزند شهیدش نوشت که تا به حال تجدید چاپ شده است. بار..

در این سال ها کتاب های زیادی با موضوع شخصیت های زن ایرانی منتشر شده است که همگی می توانند منبع و بهانه مناسبی برای تولیدات رسانه ای اعم از مینی سریال و فیلم باشند. کتاب هایی که به دلیل زیبایی متن، جذابیت و اهمیت موضوع مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته اند.


یک حوض خون


b745ec94 eb6c 4213 840b 00496750be5f خبر خاکستری

کتاب «گودال خون» روایتی از مبارزه زنان اندیمشکی با لباس‌شوئی در دوران دفاع مقدس است که به قلم فاطمه سادات میرعلی توسط دفتر پژوهش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است..

در متن نقد رهبر انقلاب اسلامی از کتاب حوض خون آمده است: «اولین احساس پس از خواندن بخش‌هایی از این کتاب، احساس شرمندگی نسبت به مجاهدین این مجاهدان خاموش، ریاکار و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده، قسمتی ناشناخته و ناشناخته از تاریخ بزرگ حفاظت مقدس است. جا دارد از بانوی پرتلاش، صبور و خوش ذوقی که این وظیفه پرزحمت را برعهده گرفت و به خوبی انجام داد و همچنین از موسسه جبهه فرهنگی صمیمانه تشکر کرد..»


دختر شینا


65b65674 0502 4a5c a10f 7fe52388034f خبر خاکستری

کتاب «دختر شینا» با قلمی سیال داستان زندگی کدم خیرمحمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی را روایت می کند..
بهناز ضرابی زاده نویسنده این کتاب در این باره می گوید: فعالیت های فرهنگی مختلفی برای زندگی این شهید انجام شد. با توجه به کارهای انجام شده متوجه شدم که کادام خیر در سن 22 سالگی همسرش شهید شده و با وجود داشتن 5 فرزند ازدواج نکرده و به تنهایی فرزندان خود را بزرگ کرده است.. این موضوع خیلی مرا به فکر فرو برد، زنی که در کشور زندگی می کرد به شهر آمد و در اوج جوانی فرزندانش را به تنهایی بزرگ کرد. بنابراین تصمیم گرفتم با او در مورد فراز و نشیب های زندگی این زن مصاحبه کنم.

در متن تفسیر رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: «رحمت خداوند بر این بانوی صبور و مؤمن باشد. و به آن جوان شجاع، مخلص و فداکار که نتوانست او را از ادامه جهاد سخت باز دارد..
جای قدردانی از فرزندان این دو بزرگوار است».


فرانسیس


ad32ee32 4a4d 4ece b07c a69433746b59 خبر خاکستری

خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس نوشته مهناز فتاحی است که روایتگر خاطرات زنی دلاور است که توانسته سرباز دشمن را به اسارت درآورد و نیروهای دشمن را منهدم کند. رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه از این بانوی بزرگ یاد کردند و بر ثبت خاطرات ایشان تاکید کردند.

در سال 1359 پس از حمله عراق به روستای آوازین، مردم به دره های اطراف گریختند. فرنگیس که در آن زمان 18 سال داشت، شبانه با برادر و پدرش برای تهیه غذا به روستا بازگشت. اما در راه، پدر و برادر فرنگیس در درگیری با ماموران عراقی کشته می شوند و فرنگیس پس از برخورد با دو سرباز عراقی بدون سلاح گرم با تبر پدرش با سربازان روبرو می شود و یکی را می کشد و دیگری را با تجهیزات کامل نظامی اسیر می کند. تحویل ستاد ارتش ایران می شود.

در متن تفسیر رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: «بخش ناگفته و مهمی از وقایع دوران دفاع مقدس به مناسبت زندگینامه این بانوی شجاع و ایثارگر در این کتاب قابل مشاهده است. خانم فرانسیس دلاور با همان روحیه قوی و قدرتمند و با زبان صادقانه و صمیمانه دهقانی و با احساسات لطیف و لطیف یک زن با ما صحبت کرد و منطقه ناشناخته و مهم جغرافیای تحمیلی را به ما نشان داد. جنگ در جزئیات آن ما هرگز از روستاهای مرزی در طول جنگ و رنج ها، آوارگی ها، قحطی ها، خسارات مادی، ویرانی ها و دردهای عزیزانشان، آنقدر واضح و با جزئیات که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم. و همچنین از ایثار جوانان خود که از اولین کسانی بودند که به دیدار دشمن متجاوز شتافتند. ماجرای کشته شدن و اسیر شدن دشمن به دست این بانوی شجاع، داستانی مستقل و خارق العاده است که مشابه آن تنها در همان زمان در سوسنگرد رخ داده است. باید به خانم فرنگیس احترام گذاشت و از نویسنده کتاب – خانم فتاحی – به خاطر نوشتن روان و شیوا و هنر مصاحبه و خاطره نویسی تشکر کرد.. »


آره


fb9ffee7 8f28 4852 97b1 437a8ef05704 خبر خاکستری

این کتاب خاطرات راوی از روزهای آغازین جنگ و روزهای حمله ارتش بعث عراق به خرمشهر و مقاومت مردمی در آن شهر را بازگو می کند. سیده زهرا حسینی در این کتاب خاطرات خود از روزهای مقاومت و روزهای پس از آن را با جزیی ترین جزئیات روایت می کند تا جایی که این نوع جزییات و بیان لحظه ای وقایع باعث شده بسیاری آن را رمان بخوانند در حالی که این کتاب پر از خاطرات واقعی است و سیدزهرای واقعی از آن روزهاست.

در متن نقد رهبر انقلاب اسلامی از این کتاب آمده است: «کتاب آری که در واقع کتاب بسیار خوبی است و در سطح جهانی قابل ارائه است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است. و این نشان می دهد که هشت سال دفاع مقدس ظرفیت تولید هزاران جلد کتاب در جهت انتقال فرهنگ و ارزش های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان را دارد… این کتاب هنوز در همه جای کشور شناخته شده نیست. در حالی که قبلاً چند صد هزار خرج کرده اید. اگر بله شناخته شود، میلیون ها نسخه از این کتاب فروخته می شود و میلیون ها نفر از مطالب این کتاب بهره مند می شوند… شما می توانید هزاران کتاب بله ایجاد کنید. “بله” رگ با ارزشی است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»


من زنده ام


ec12be13 305b 40ea a5b9 544067864e6f خبر خاکستری

این کتاب در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته 4 زن اسیر ایرانی برای پاسخ به بسیاری از سوالات بی پاسخ در زمینه اسارت زنان ایرانی در زندان های رژیم بعث در دوران هشت سال دفاع مقدس نوشته شده است.. عنوان کتاب چاپ شده روی جلد به خط معصومه آباد می باشد. روزی که برای فرار از خبر مفقودی به خانواده‌اش یا هرکسی که می‌توانست فارسی بخواند، نوشت: «من زنده‌ام. معصومه آباد”

در متن تفسیر رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم کتاب را با غم و غم مضاعف و گاهی پشت پرده خواندم. از اشک و صبر و پایداری و پاکی و عفت و برای این هنرمند در به تصویر کشیدن زیبایی و زشتی و رنج و شادی گفتم آفرین. گنجینه خاطرات و خاطرات مجاهدان و آزادی خواهان ذخیره ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار می کند و درس ها و عبرت ها فراوان است. کندن آنها از ذهن و خاطره و سپردن آنها به قلم و هنر و نمایش خدمت بزرگی است. این نیز یکی از کتابهای مقدس است که باید ترجمه شود. به چهار قهرمان این کتاب به ویژه نویسنده و راوی کتاب درود می فرستم. 7.5.92 »


گلستان یازدهم


d8bab7ca e1e6 435e 9a4d 823039b55fd3 خبر خاکستری

این کتاب خاطرات زهرا پاناخیرووا همسر سردار شهید علی چیتزازیان نوشته بهناز ضرابی زاده است. این کتاب با زبان صادقانه زندگی یک سال و هشت ماهه شهید چیت سازیان و همسرش را شرح می دهد. فرماندهی که در جبهه به دلیل رزمندگی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه چنان با مادر و همسرش رفتار می کرد که گویی قلب رئوف هرگز در جنگ نبوده است. «گلستان 11» توانست بخش مهمی از نیمه پنهان زندگی شهید چیت سازیان را به زیباترین شکل به مخاطبان ارائه دهد..

در متن تفسیر رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب آمده است: «این روایت مهیج از زندگی جهادی و اخلاص مردی است که در جوانی به مقام بزرگ مردان الهی دست یافت و در زمین و زمین مورد احترام بود. در جهان.» هانی له

راوی – همراه مختصر او در زندگی – نیز در روایت معصومانه خود صداقت، صفا و صمیمیت را به وضوح نشان داده است.

در این میان قلم و نوشته هنرمند سرشار از ذوق و لطف نویسنده است که به همه اینها جان بخشیده است. آفرین به هر دو خانم. راوی و نویسنده کتاب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید