بدون مشکل داوری در 3 هفته اخیر لیگ برتر/ سوهندان از ما انتظار داشت رفتاری شبیه رابین هود داشته باشیم.

ساعت: 17:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799817

هداد افشاریان، رئیس کمیسیون داوران فدراسیون فوتبال می گوید در سه هفته اخیر لیگ برتر هیچ مشکلی برای داوری وجود نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هداد افشاریان پس از پایان جلسه کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: جلسه داوری با حضور تمامی اعضا برگزار شد و در ابتدای جلسه آقای کامرانی فر نیز حضور داشتند و تصمیمات مهمی اتخاذ شد که از فردا به اجرا گذاشته می شود. به قوه قضائیه کمک کند. تصمیمات متعددی گرفته شده و انشالله جامعه داوری روی روندی که کمیسیون پویا داوری در پیش گرفته تمرکز خواهد کرد و به قضاوت فوتبال ایران کمک خواهد کرد. اولین مشکل این بود که گروه تحلیل داوران را تشکیل دادیم و به همراه آقای خسروی و اساتید به عضویت این کمیسیون درآمدیم. در بازی هایی که نیاز به تجربه بیشتر دارند سعی می کنیم کار را جلو ببریم تا حقی ضایع نشود.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای فصل برای داورانی که در دو یا سه لیگ از آزمون حذف شده بودند یا افرادی که به دلیل تاج در تست های لیگ برتر و لیگ یک غایب بودند باید مرحله جدیدی تعیین شود. آزمایش کردن. ما سعی کردیم همه ناظران برای نتیجه به شکل خاصی عمل کنند و در همین راستا گام بردارند. عده ای در امتحانات مقدماتی نمره پایینی داشتند و ما یا استفاده نکردیم یا زیاد استفاده نکردیم. در نیم فصل دوم مجبور شدیم دوباره آزمایش جدیدی را برای ناظران امتحان کنیم. همچنین مقرر شد برای داوران لیگ برتر و دسته اول کلاس تشکیل شود و تست آمادگی جسمانی انجام شود.

رئیس هیئت داوران ادامه داد: پس از چند هفته بد، آرامش به داور بازگشت. همه اهالی فوتبال باید بدانند که اگر داور خوب کار کند در زمین و مسابقات بیشتر دیده می شود و اگر داور امتیاز پایینی از ناظر بگیرد کمتر در زمین حضور پیدا می کند. در این جلسه مقرر شد که آکادمی داوری جوان رده سنی 23 تا 28 سال در تمامی استان ها اطلاع رسانی شود تا در فصل زمستان جمع شده و کلاس برگزار کنند تا حمایت خوبی از قوه قضائیه داشته باشیم. مقرر شده افرادی که 15 داور در لیگ کشور دارند در کلاس کارت ملی حضور پیدا کنند. تصمیم گرفته شد که تا 15 مسابقه شکایت نکنیم، کارت آنها را ندهیم. با توجه به اینکه برخی از کلاس ها در کورونا برگزار نمی شد، شش ماه به آنها فرصت دادیم تا از آن استفاده کنند و کسی به دلیل کرونا از دست نرفته است.

افشاریان گفت: علاوه بر این در استان ها وقتی کلاس برگزار می کنیم باید سر وقت برگزار شود اما هیئت داوران تصمیم گرفتند که اگر فردی کمتر از سه ماه سن دارد در استان خودش کلاسش را بگذراند. تخفیف می دهیم اما کارت را به موقع صادر می کنیم. همچنین مشخص شد که از این پس هیچ داوری در هیچ سطحی حق تماس با هیئت داوران، اعضا و بخش را نخواهد داشت. ما به تازگی نامه ای نوشته ایم و از کسی خواسته ایم که به عنوان رابط ما با استان ها تماس بگیرد. سپس هیئت منصفه با یکی از هیئت منصفه تماس خواهد گرفت.

وی ادامه داد: قطعنامه بسیار خوبی هم دریافت کردیم. شاید برخی از داوران ملی ما بیشتر از برخی داوران بین المللی قضاوت کرده باشند، اما قبلا آنها را در لیگ برتر ندیده بودیم. دلیل آن مصوبه کمیسیون داوران از سال های گذشته بود اما امروز مصوب شد که اگر داور ملی 120 داور در لیگ برتر داشته باشد به هیئت ژوری ناظران لیگ برتر اضافه شود.

رئیس هیئت داوران گفت: در ادامه پایه های سوم و دوم را به استان واگذار می کنیم اما کلاس های ارتقای تمامی مربیان تربیت بدنی توسط هیئت داوران انتخاب می شود، پس خدای نکرده اتفاقی نمی افتد.

در پاسخ به سوال «مطالبات قضات چه زمانی پرداخت می شود؟» پرداخت می شود. به همین دلیل است که ما در حال بحث در مورد این طرح هستیم و امیدواریم در مورد حق الزحمه قضات تصمیمات مهمی بگیریم. اکنون با همان افزایش 400 درصدی محاسبه می شود.

وی درباره بحث داوری حقوق بانوان نیز توضیح داد: تصمیم هیات مدیره این است که برای همه رده های کشور اعم از آقایان و خانم ها این افزایش حقوق هم اکنون خالی باشد و سازمان لیگ در پرداخت مشکل داشته باشد. اما قطعا این اتفاق خواهد افتاد و تصمیم هیات مدیره اجرایی خواهد شد.

وی درباره آنچه در جلسه VAR مطرح شد، گفت: فدراسیون فوتبال و ارکان فدراسیون می خواهند این اتفاق بیفتد. بعد از اینکه با شرکت قبلی که VAR را به دلایلی آفلاین به ایران آورد به بن بست رسیدیم، همچنان در این مدت مکاتباتی را انجام می دهیم. فیفا پنج شرکتی را که می توانند در این زمینه فعالیت کنند، دوباره انتخاب کرده است. فدراسیون فوتبال کارش را خوب انجام می دهد و VAR یکی از دغدغه های فدراسیون است و می توان در جلسه فردای هیات مدیره تصمیم گیری کرد.

رئیس هیئت داوران با بیان عدم وجود سیستم رادیویی و استفاده از ایرپاد توسط داوران گفت: از قبل بی احتیاطی بوده و سیستم های موجود مستهلک شده و ارائه نشده است. نامه هایی ارسال شده و به نظر می رسد در نیمه دوم سال جاری سامانه های رادیویی برای قضات شارژ شود.

افشاریان درباره طرح پیشگیری از مفاسد یادآور شد: از زمانی که آمده ام هیچ چیز کم اهمیتی ندیده ام حتی اگر حرف و حدیث آشنا باشد. در واقع اگر مشکل بزرگ یا حتی کوچکی در این زمینه وجود داشته باشد، ما چیزی ندیدیم و من، آقای سوهندان، دبیرکل و فدراسیون، آن را جدی خواهیم گرفت و سعی می کنیم به صاحبان حق حق بدهیم. داوران ما در یک اتاق شیشه ای هستند و جایی برای خطا نیست. من بی تقصیر نیستم و ممکن است در ترکیبم اشتباه کنم، اما چیزی که می خواهیم این است که با صداقت و انصاف جلو برویم. من کسی را به اندازه آبروی خودم دوست ندارم.

وی در رابطه با حوزه داوری تصریح کرد: آقای سوهندان سابقه طولانی داوری دارند و من هم در انتخابات مجمع اینجا حضور دارم. گاهی اوقات هنگام بحث درباره دستور داوران ممکن است اختلاف نظر ایجاد شود که طبیعی است اما اگر بخواهیم به خودمان آسیب بزنیم و داور آسیب ببیند اصلا این کار را انجام نمی دهیم. شک نکنید که ما هماهنگ با یکدیگر پیش می رویم و هیچکس تفاوت های ما را فراتر از آن نخواهد دید، زیرا جامعه داوری از هیچ مشکلی آسیب نمی بیند.

رئیس هیئت منصفه با بیان اینکه سوهندان در جلسه قبل عصبانی بود، گفت: آقای سوهندان در یک دادگاه 10 روزه که من منطق آن را نمی دانم ناراحت بود. او از ما انتظار داشت که در شش ماه مانند رابین هود عمل کنیم و همه چیز را حل کنیم، اما وقتی به کار رسیدیم، دیدیم که باید آرام و آهسته کار کنیم. ناراحت بود اما بعد صحبت کردیم و از این به بعد مشکلی نداریم.

افشاریان درباره زمین های داوری گفت: این میز را با هیچ چیز دیگری جز داوران عوض نمی کنم اما اگر دو یا شش ماهه باشم صریح و شفاف صحبت می کنم. در قرارداد اسپانسر قاضی چیزی برای تهیه لباس داوران وجود نداشت اما آقای عزیزی هادم 20 روز پیش دستور دادند که تمام ضعف ها و کاستی های لباس را به ایشان اعلام کنم. من این گزارش را ارائه دادم و وارد مراحل خرید شد و به نظر می رسد در نیم فصل دوم تمام داوران ما با لباس کامل و گرم و کیف راهی مسابقات شوند.

رئیس کمیسیون داوران درباره اعتراض برخی مربیان به داوران در هفته چهاردهم لیگ برتر گفت: در هفته های چهاردهم، سیزدهم و دوازدهم هیچ مشکلی برای داوران وجود نداشت. در هیچ یک از دیدارها نتیجه با اشتباه داور به تعویق نیفتاد. بیایید کار را تمام کنیم. ما دو وظیفه داریم. من بیشتر به آنها (مربیان) وسواس دارم، اما چیزی که دارم تعدادی داور است که باید با آنها سر و کار داشته باشیم. ممکن است اشتباه کنیم، اما بیایید کار را تمام کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مربیان از جمله علیرضا منصوریان درباره نقش داور چهارم در مسابقات لیگ صحبت کردند، گفت: صحبت های منصوریان را شنیدم. باید از صحبت های مربی به نفع جامعه داوری استفاده کنیم. شاید این مربی حرف خودش را می زند و عمدا حرف نمی زند. باید این را ببینم و آنالیز کنم و در نیم فصل به این نتیجه برسم تا به تیم ها کمک کنم آرامش بیشتری داشته باشند. نمی گویم کاملا با صحبت های منصوریان موافقم اما می توان برای صحبت های برخی مربیان راه حل هایی اندیشید تا این مشکل هم حل شود.

افشاریان ادامه داد: بهتر است سه نفر صد در صد قضاوت کنند تا سه نفر. هر زمانی که اشاره داور چهارم می تواند بازی را نجات دهد، اما اجازه دادن به نیمکت برای حمله به داور یک موضوع جداگانه است. سعی می کنیم اتفاقات ضعیف بازی را در نیم فصل برطرف کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید