برای اصولگرایان دیر شده بود!

برای اصولگرایان دیر شده بود!

روز جدید : ابراهیم رییسی می خواهد دولتش دولتی «صادق» باشد و این در حالی است که سخنگوی دولت سیزدهم نیز روز سه شنبه هفته جاری بر اساس آنچه رییسی در تبلیغات ریاست جمهوری خود در خرداد 1400 وعده داده بود، دولت را «دولت مردمی» خواند. همچنین. رئیسی گفت: مردم دیروز به درستی بزرگترین سرمایه دولت را اعتماد مردم خواند و البته نگران است که اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند و وعده ها روی زمین بماند، تناقضات حرف و عمل را از بین می برد. اعتبار» و بر این اساس خطاب به معاونان و وزرای کابینه خود، «به قولی که نمی توانیم عمل کنیم.» اما آنچه در اواسط پنجمین ماه دولت سیزدهم و در ششمین دوره اول این جا و آنجا شنیده می شود. هنوز چند ماه از دوره دولت به پایان نرسیده است، شکایت هایی مبنی بر عدم تحقق همان وعده های انتخاباتی ریاست جمهوری از سوی وزرا و اعضای دولت در جریان رای اعتماد وجود دارد که گفته اند مطرح خواهد شد. از جهات دیگر بحث برانگیز است خوب، یعنی پرورش یافته جریانات و گروهی از نیروهای سیاسی هستند و می توان آنها را منتسب به جریانات راست و اصولگرا دانست و به عنوان حامیان انتخاباتی ابراهیم رییسی شناخته می شوند. که اکنون از آن کرسی های مجلس را در اختیار دارند، از تریبون مجلس انتقادات و گلایه های خود را از عدم تحقق وعده های ریاست جمهوری و دولت سیزدهم بیان می کنند.

بدین ترتیب اصلاح طلبان نخستین روزهای ریاست جمهوری ابراهیم رییسی و تشکیل دولت سیزدهم در حالی از منظر واقع بینانه گفتند که علیرغم اختلاف نظر با دولت و مجلس حاکم و علیرغم انتقادات اساسی به جنابعالی معتقدند که منجر به حضور کم سابقه در این دو انتخابات در مقایسه با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری که بخشی از آن به دلیل انتخابات و به ویژه عملکرد هیئت امنا است، اما واقعیت صحنه سیاسی رئیس جمهور و همتایان اصولگرا او را تشکیل می دهند. رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم و مجلس یازده گانه اصولگرایان به ریاست محمد باکر کلیباف نیز بر اساس قانون حاکم بر کشور در آن سمت حضور دارند. این نمایندگان اصلی لزوماً همه این نظر را ندارند. مجلسی که نه الان و در چند روز اخیر، بلکه خیلی وقت پیش و از آنجایی که ریاست جمهوری و دولت سیزدهم حتی صد روز اول کار خود را تمام نکرده بود، تمام شده و از هر فرصتی برای گلایه استفاده می کند. وی اگرچه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و در دولت قبل همواره به دنبال مقصر اصلی بوده و به هر بهانه ای به کارکنان سابق دولت حمله می کند، اما در عین حال از عملکرد ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم انتقاد کرده و به اعضای رئیس جمهور تقدیم می کند. از دولت فعلی انتقاد کرد.

بر این اساس، تعدادی از نمایندگان مجلس روز گذشته و همزمان با آخرین روز کاری مجلس در هفته جاری بار دیگر به انتقاد از عملکرد دولت پرداختند.لازم به ذکر است که سخنان سید سلمان ذاکر نماینده نزدیک مجلس در زمان استیضاح حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار به‌عنوان دلیل و انگیزه اصلی استیضاح، به وضوح به وعده‌های ابراهیم رئیسی در جریان تبلیغات انتخاباتی و متعاقب آن عبدالملکی در جلسه رای اعتماد در موضوع اشتغال‌زایی اشاره دارد. جالب اینجاست که دیروز هنگام طرح سوال از وزیر کار، همه چیز با ناپدری کلیباف و درخواست نماینده استیضاح کننده برای مهلت چند ماهه دیگر به وزیر کار برای تحقق وعده هایش ختم شد. در انتقاد از وی، که گفته می شود وزیر کار را زیر سوال برده است، می گوید که با توجه به عمق مشکلات و انتظارات مردم، نمی توان از طرح چنین موضوعاتی در مورد کار دولت خودداری کرد.

با این وجود کافی است نگاهی به سخنان نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته داشته باشیم. اظهاراتی که غالباً با لحن انتقادی و اغلب در ارتباط با عملکرد رئیس جمهور و اعضای دولت مبالغه آمیز است و نه تنها از نظر شدت انتقاد، بلکه از نظر تنوع منتقدان نیز قابل توجه است. بر همین اساس در روزی که در میان 5 نماینده که در میانه سخنان خود در جلسه علنی روز گذشته حضور داشتند، محور همه سخنان انتقاد از دولت بود و علیرضا سلیمی یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس به محوریت سخنان خود پرداخت. وزیر صمت با انتقاد از اینکه چرا اجرای مصوبه خصوصی سازی زمینه رقابت در صنعت خودرو را فراهم نمی کند، فرهاد طهماسبی نیز به همین موضوع اشاره کرد و بر لزوم خصوصی سازی و تفویض اختیارات به هیات مدیره شرکت های خودروسازی تاکید کرد. سید احمد رسولی نژاد نایب رئیس کمیسیون صنعت گفت: شاهد افزایش ناگهانی، شدید و غیرقانونی قیمت دو شرکت خودروسازی داخلی هستیم. در شرایطی که جبار کوچکی نژاد، نماینده اصلی رشت و از چهره های نزدیک به طیف پایداری در مجلس در تذکر شفاهی گفت: این روزها قیمت ها در بازار رو به افزایش است. قیمت کالاها افزایش یافته و حتی اخیراً قیمت نان نیز افزایش یافته است». وی گفت: مردم از نابسامانی بازار و افزایش قیمت ها شکایت زیادی دارند.

در عین حال، در حالی که موضوع بازگرداندن محصولات کشاورزی ایران از روسیه نگرانی گسترده افکار عمومی را مبنی بر عدم عرضه این محصولات مرجع به بازار ایجاد کرده است، تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله محسن علیزاده این موضوع را بهانه ای برای انتقاد از دولت قرار داده اند. وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه شکست می خورد. مافیای بزرگی در کشور وجود دارد که فقط به فکر واردات سموم کشاورزی است و به سلامت جامعه توجهی نمی کند.» با این حال در حالی که این نماینده مجلس درباره برخی افراد در سازمان حفظ نباتات که به نظر او به «رانت خواری و تغذیه خاص» می پردازند، صحبت هایی هم کرد، علیرضا پاک فطرت از وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی انتقاد کرد چرا که بر اساس قانون نماینده مجلس: «بازار را رها کنید و به نگرانی مردم در مورد نوسانات قیمت توجه نکنید، وزیر بهداشت مسمومیت محصولات کشاورزی را مقصر دانست و گفت: چرا به همسایگان خود اطلاع دهیم که محصولات ما استاندارد نیست؟» از بیماری ها و سرطان در شما کشور. چرا به آنها اجازه می دهید از سموم غیراستاندارد بیش از حد در مواد غذایی استفاده کنند؟» منتقدان اصولگرایان حاضر در مجلس علیه دولت ریاست جمهوری، به ویژه از طیف نزدیک به ثبات، به شدت تحت تعقیب هستند، در حالی که نمایندگان نزدیک به طیف معتدل جریان اصولگرا در حالی که روز گذشته محمدرضا صباغیان یکی از اصولگرایان حاضر در فراکسیون مستقلین مجلس از بی ثباتی قیمت ها انتقاد کرده بود، گفت: آقای راسی همیشه دیر می آید و نگاه مردم کمی تغییر می کند، تفاوت قیمت کالاها هیچ مشکلی ندارد. با تحریم ها کار کنید مشکلات اینطوری حل نمی شود.» مردم منتظرند.

دیدگاهتان را بنویسید