مجله اطلاع رسانی: جامعه عصبانی است اما برای اصلاحات دیر نشده است/ به جای سرکوب، بازداشت و شیوه اعترافات اجباری، گفتگو را با معترضان باز کنید.

مجله اطلاع رسانی: جامعه عصبانی است اما برای اصلاحات دیر نشده است/ به جای سرکوب، بازداشت و شیوه اعترافات اجباری، گفتگو را با معترضان باز کنید.

جمیله کدیور در این روزنامه نوشت: به جای استفاده از روش های منسوخ مانند اعتراف، با آنها صحبت کنید و با حکم آشتی ملی و عفو عمومی (به استثنای مجرمان و عاملان قتل، تخریب و ناامنی) فرصت استفاده بیش از از دشمنان در فضایی که هیچ کس نتوانسته است آن را پیدا کند دوری کنید. هیچ وقت برای رفع آن دیر نیست.

با توجه به اتفاقات تلخ پی در پی هفته های گذشته، افکار عمومی همچنان خشمگین و صبورانه منتظر تغییر و اصلاح رویکرد دولت هستند. حتی اگر موج اعتراضات در این مرحله فروکش کند، عدم اصلاح روش ها و عدم تغییر رویکرد دولت و قانع نشدن مردم نسبت به مسائل، اعتراضات را از جهت و زاویه ای دیگر به دنبال خواهد داشت.

راهنمای تور یک نماد و نشانه است. نشان از ناکامی جدی نهادهای عریض و طویل فرهنگی کشور، نظام آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها، نهادهای شکست خورده و داخلی رسانه ای بی پاسخ به ذائقه و خواسته های عمومی و نهادهای مذهبی متعدد بدون توجه به مقتضیات زمان و جایگاه و مطالبات جامعه به ویژه نسل جوان در نهادینه سازی ارزش های قابل قبول حکومت داری در بین مردم است. از ابتدا این تور نه در راهنمایی و نه در ترغیب موفقیت آمیز نبود. نهادی که از بدو تأسیس تاکنون هزینه ها و خسارات مادی و معنوی فزاینده ای را به بار آورده و اعتبار و اعتبار ایران و نظام را در سطح جهانی خدشه دار کرده و در مقایسه با هزینه هایی که ایجاد کرده، دارای منفعت مثبت و مثبت بوده است. دستاوردی در کارنامه خود دارد. ثبت نشد

بی توجهی مراجع قضایی ذیربط به اعتراض قانونی وکلای متوفی به رای کمیسیون پزشکی قانونی بویژه در رابطه با عوامل منجر به فوت و تقاضای در اختیار قرار دادن اصل پرونده برای تحقیق و بررسی توسط مطلعین درخواست ارجاع آنها به کمیسیون دیگری برای بررسی علت مرگ به این فضای بی اعتمادی دامن زد. ادعای برخی خانواده ها مبنی بر ابهام و عدم اعتقاد افکار عمومی و جو. او افزود که بی اعتمادی توسط رسانه های خارجی دامن زده شده است.

در چنین فضایی در حالی که ابتدا فضای اعتراضات مسالمت آمیز بود، فاز اعتراضات و فضای حاکم بر معترضان در خیابان با نفوذ برخی عوامل شبکه های بیگانه در میان معترضان و متاثر از تبلیغات شبکه فارسی رسانه های مرتبط با کشورهای عربی و رسانه های غربی و برخی رسانه های مجازی و توهمات بخشی از اپوزیسیون خارجی که بوی انقلاب را استشمام کرده بودند، در برخی نقاط کشور با ترک زنجیره اولیه اعتراضات مسالمت آمیز، از مطالبات غیرنظامیان برگشتند. – خشونت تا اقدام خشونت آمیز و شعارها و مضامین جدید نامگذاری و پر رنگ شد. طبیعی است در چنین فضای متشنجی که برخی معترضان دست به اقدامات خشونت آمیز و مخرب می زنند و این اعمال خشونت آمیز مورد تشویق رسانه های فاحشه قرار می گیرد، صبر، بردباری و درایت نهادهای نظم و قانون برای ایجاد امنیت و نظم لازم است. بیشتر از همیشه

در حالی که رئیس قوه قضائیه در فراخوانی خطاب به تمامی جریانات، گروه ها، جناح ها و مردم سیاسی از گفتگو با معترضان و شنیدن انتقادات صحبت می کند و رئیس قوه مقننه دولت جدید را یکی از دولت های جدی و جدی می داند. مسائل اساسی کشور و رئیس قوه مجریه با بیان اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد، تا امروز به جز برخی اقدامات پراکنده که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد، مراکزی برای بحث، انتقاد و حتی اعتراض به برخی تصمیمات و روش ها وجود ندارد. هیچ اقدام سیستماتیک و مشخصی برای تحقق این وعده ها صورت نگرفته است. نه طرحی در مجلس مطرح و تصویب شد و نه لایحه ای از سوی دولت به مجلس تقدیم شد و نه گفت و گو با معترضان خیابانی به گفته رئیس قوه قضاییه محقق نشد. این در حالی است که هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و مشکل گران شدن دلار، کمبود دارو، گرانی مسکن و… اندیشیده نشده است که دلیل اعتراض است. حتی با قطع اینترنت و برخی شبکه های اجتماعی در این مدت بر شدت خشم عمومی افزودند و به مشکلات معیشتی بسیاری از اقشار جامعه که از این راه امرار معاش می کردند دامن زدند و بسیاری از مشاغل را از بین بردند و هزینه هایی را در پی داشتند. علاوه بر اتصال مردم به اینترنت و شبکه های اجتماعی که باید از طریق VPN و فیلترشکن به آنها متصل شود، امکان ارتباط عادی خانواده ها و عزیزانشان را در سراسر جهان نیز مختل کردند. علاوه بر این، شاهد ممنوع التصویر یا دستگیری افراد بدون داشتن هیچ نقشی در اعتراضات، بدون اطلاع یا توضیح دلایل هستیم.

در شرایط کنونی، اعتراضات اخیر می تواند به عنوان یک فرصت استفاده شود تا تهدید. به جای سرکوب و دستگیری و محکومیت طیف وسیعی از مناطق مختلف که هیچ نقشی در تخریب و شورش و کشتار هموطنان نداشتند، با معترضان حاضر در صحنه گفت و گو کنید و به جای انکار، تحقیر و شکستن شخصیت آنها در خیابان و در محل آموزش و پرورش، رسانه و زندان، برای شناخت این نسل معترض قدم بردارید. در کنار دعوت از نمایندگان احزاب و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی در رسانه ملی از جوانان معترض در صدا و سیما دعوت کنید و به جای استفاده از روش های منسوخ مانند اعتراف با آنها صحبت کنید و دستور آشتی بدهید عفو ملی و عمومی (به جز مجرمان کشتار، ویرانی و ناامنی) به دشمنان اجازه می دهد از فضایی که هر کدام به اشتباه ایجاد کرده اند استفاده کنند. هیچ وقت برای جبران دیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید