هنوز برای احیای توافق هسته ای ایران دیر نیست/ گزارش تکذیب رابرت مالی

بلینکن گفت که نمی تواند جدول زمانی در این زمینه ارائه دهد، اما استدلال کرد که ایران مایل یا قادر به انجام آنچه برای دستیابی به توافق ضروری است، نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب در دیدار با خبرنگاران به وقت محلی گفت اگر ایران نتواند یا نخواهد به توافق برگردد، گزینه های دیگری روی میز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم، گفت: ایران باید از خواسته‌های خود برای برون مرزی صرفنظر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود که ما معتقدیم بازگشت متقابل به پایبندی به برجام با منافع امنیت ملی آمریکا سازگار است.

این مقام دولت بایدن با تکرار ادعاهای دیگر مقامات آمریکایی، استدلال کرد که پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نمی دهد که بتوانیم به توافق برسیم و یک گام به عقب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره دیدار رابرت مالی با اعضای کنگره افزود: در تمامی دیدارها با کنگره، نمایندگان را در جریان روند مذاکرات هسته ای قرار داده ایم.

تکذیب شایعات مربوط به تعلیق رابرت مالی

ند پرایس برخی اخبار و شایعات مبنی بر اخراج و به حاشیه راندن رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از سوی منابع اسرائیلی را تکذیب کرد و گفت که راب مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا برای ایران است و در روند مذاکرات حضور فعال دارد. روند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت راب مالی رهبری تیمی در وزارت خارجه آمریکا را بر عهده دارد و با کاخ سفید، وزارت خزانه داری، جامعه اطلاعاتی و سایر وزارتخانه ها در تلاش برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام تعامل دارد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن قصد ندارد تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق با ایران را متوقف کند، اما دستور کار فشرده دولت بایدن در سطح داخلی زمان کمتری برای دستیابی به توافق می دهد. در این بستگی به واشنگتن دارد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: اگرچه احیای برجام یکی از اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن است، اما مقامات آمریکایی و اروپایی چندان به احیای برجام قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره خوش بین نیستند.

به گزارش ایرنا، سایت تایمز اسرائیل نوشت: وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب (30 شهریور) با صدور بیانیه ای اظهارات یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در خصوص خروج واشنگتن از مذاکرات احیای برجام را رد کرد و تاکید کرد، آمریکا تلاش ها برای دستیابی به توافق با ایران ادامه دارد.

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه 19 سپتامبر بیانیه مشترکی صادر کردند و مدعی شدند ایران از فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکرده و در یک ادعای غیرمستند اعلام کردند که در عوض ایران برنامه هسته‌ای خود را فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی گسترش داده است. قابل قبول ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات بیشتری ایجاد کرد که ما را به مرز انعطاف رساند. متأسفانه ایران ترجیح داد از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، به گسترش برنامه هسته ای خود فراتر از توجیه غیر نظامی قابل قبول ادامه دهد.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته پیشنهادی جدیدی را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز برای رفع تحریم ها و اقدامات انجام شده است. در مورد برنامه هسته ای ایران

جمهوری اسلامی ایران در 25 اوت (16 اوت) نظرات و درخواست های خود را در مورد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده در 24 آگوست نظر خود را در این باره اعلام کرد. 24 آگوست) ارائه شده در اتحادیه اروپا.

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ 10 شهریور (اول شهریور) توضیحاتی را در خصوص ارائه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص پاسخ آمریکا به متن پیش نویس توافقنامه رفع تحریم ها ارائه کرد. و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ کننده تحویل داده شد. متن ارائه شده رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات دارد.

مذاکرات با رسیدن به خط پایان به مراحل حساس رسید و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994 است.

هیأت جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که رسیدن به توافق ضروری است، ثبات لغو تحریم ها به نوعی تضمین شده است و موضوعی نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند. و به دنبال توافقی است که در آن منافع اقتصادی مردم تضمین شود، تجارت خارجی ایران باید لغو شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر اگر طرف مقابل خواسته ها و الزامات منطقی ایران برای تشکیل یک توافق پایدار و قابل اعتماد را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید