برای خوردن با معده خالی چه باید کرد و چه نباید کرد؟


ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821562

یک پزشک متخصص طب سنتی ایران و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره کارهایی که باید با معده خالی انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد، توضیح داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر علیرضا باقرزاده کریمی در گفت و گو با تبریز بیدار با بیان اینکه از گرسنگی و تشنگی نترسید، اظهار داشت: یکی از فواید مهم روزه پاکسازی بدن از مواد زائد عامل بیماری است که به همین دلیل است که امیر مومنان علی علیه السلام. می گویند «گرسنگی مفیدترین دارو است» یا «گرسنگی و بیماری با هم نمی آیند».


روزه باعث سلامتی بدن می شود به شرطی که در مصرف آب و غذا زیاده روی نشود

وی افزود: نکته مهم این است که روزه زمانی موجب سلامتی می شود که در مصرف آب و غذا زیاده روی نشود. اگر اصول تغذیه مناسب را رعایت کنید، طبیعی است که تا پایان ماه مبارک رمضان حداقل چند کیلو وزن کم کنید.

یکی از اعضای هیئت مدیره دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: از نظر طب سنتی مناسب ترین تعداد وعده های غذایی دو وعده صبحانه و شام است که در ماه مبارک رمضان و روزه به دست می آید.

متنوع است، اما در هر وعده غذایی معمولی بخورید

وی ادامه داد: در اینکه بدن به انواع غذاها نیاز دارد شکی نیست اما لازم نیست همه غذاها با هم مصرف شوند. برخی از غذاها آسان هضم می شوند (مانند سوپ یا زرده تخم مرغ)، و برخی به آرامی هضم می شوند (مانند هلیوم، کله پاچه، آبگوشت). خوردن غذاهای مختلف به طور همزمان می تواند باعث سوء هاضمه و آسیب معده شود. بنابراین انواع غذاها را در وعده های غذایی مختلف بگنجانید نه یک.

بین افطار و شام فاصله نگذارید

این پزشک متخصص طب سنتی ایران تاکید کرد: به دلیل فاصله کم افطار با شکر، ایجاد فاصله بین افطار و شام هم باعث پرخوری و هم سوء هاضمه می شود.

با شکم پر نخوابید

وی با بیان اینکه این رفتار عوارض زیادی دارد، گفت: یکی دیگر از خطرات ایجاد فاصله بین افطار و شام، خوابیدن روی شکم پر از غذا است. همین امر در مورد افرادی که بعد از صبحانه می خوابند نیز صدق می کند. پس تا طلوع آفتاب (بین طلوع آفتاب) نخوابید.

نکاتی برای نوشیدن مایعات

دکتر باقرزاده در ادامه توصیه های خود بیان کرد: در هنگام افطار فقط مقداری از تشنگی آب بنوشید و از نوشیدن مایعات زیاد که باعث نفخ و سوء هاضمه می شود خودداری کنید.

وی افزود: نوشیدن آب یخ در هنگام افطار بسیار مضر است. آب یخ برای کبد بسیار مضر است و تشنگی را افزایش می دهد. مقدار کمی آب را به تدریج بنوشید (جرعه جرعه).

این متخصص طب عامیانه گفت: یک ساعت بعد از افطار آب و سایر نوشیدنی های مورد نیاز بدن را بنوشید. در این فاصله آب مورد نیاز بدن از سوپ و آش و حتی از همان نان و برنجی که خورده می شود تامین می شود و جای نگرانی نیست.

وی گفت: هنگام صرف غذا، مایعات مورد نیاز بدن را نیم تا یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید و بعد از صبحانه آب و چای ننوشید.

دکتر باقرزاده در خصوص نوشیدن مایعات برای گروه‌های سنی مختلف گفت: افراد مسن ترجیحاً نوشیدنی‌هایشان گرم باشد (مانند آب جوش، آب عسل، چای کم‌رنگ ایرانی) اما جوانان گرم مزاج و تشنگی زیاد. مایعات خنک (نه یخ). ” آنها به خصوص نوشیدنی هایی را که تشنگی آنها را رفع می کند (مانند ترشک، آبلیمو، نعنا، عرق کاسنی و شوید) دوست دارند.


در وعده صبحانه چه باید کرد و چه نباید کرد

وی با اشاره به ضرورت خوردن صبحانه گفت: شام جایگزین صبحانه نمی شود. خوردن صبحانه را فراموش نکنید، حتی اگر چند لقمه باشد. عدم صبحانه باعث ضعف در طول روز می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: از مصرف غذاهای تند، شور و شیرین در صبح خودداری کنید. همچنین برای جلوگیری از تشنگی غذاهایی مانند ماهی یا کباب یا سیر و پیاز را زیاد مصرف نکنید.

وی تاکید کرد: در سحر باید نان بیشتری خورد نه برنج، زیرا انرژی بیشتری ایجاد می کند.

زمان مناسب برای خوردن میوه

وی با بیان اینکه زمان مناسب برای خوردن میوه بعد از هضم غذا است، گفت: از خوردن میوه بلافاصله بعد از افطار یا شکر خودداری کنید.

این پزشک متخصص طب سنتی ایران افزود: نوشیدن آب بعد از میوه مضر است و باعث سوء هاضمه و فساد می شود. از خوردن چندین میوه به طور همزمان پرهیز کنید که مضر هستند زیرا برخی از میوه ها طبیعت گرم دارند (خربزه، انبه، موز، انجیر و انگور) و برخی دیگر طبیعت سردی دارند (هندوانه، خیار، گیلاس، کیوی) و برخی از آنها آسان هضم هستند. (خربزه) و بقیه به آرامی هضم می شوند (موز و هلو).

وی افزود: با توجه به اینکه گفته می شود مایعات مورد نیاز بدن را یک ساعت بعد از افطار مصرف کنید و میوه را با مایعات نخورید، زمان مناسبی برای خوردن میوه قبل از خواب یا یک ساعت است. یک ساعت قبل از صبحانه.”

غذاهای ناسازگار را همزمان نخورید

دکتر باگرزاده ادامه داد: برخی غذاها در صورت مصرف همزمان با برخی غذاها مضر هستند مانند ماست با گوشت، پنیر، ترشیجات و حبوبات. شیر را با ماهی، مرغ، ترشی، خربزه بخورید. تخم مرغ را با ماهی بخورید. مثلاً اگر شام مرغ یا ماهی است، ناشتا را با شیر یا شیر برنج قطع نکنید.

چگونه از یبوست جلوگیری کنیم

وی با تاکید بر اینکه یبوست به دلیل کم آبی در روزه داری شایع است، افزود: افرادی که با خوردن چای پررنگ، غذاهای خشک و قابض مانند برنج، قهوه، رب انار، سماق، موز دچار یبوست می شوند، از مصرف نان بدون سبوس پرهیز کنند. در ابتدای افطار و 20 دقیقه قبل از سحر یک لیوان آب جوش با عسل بنوشید. دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید.

چند نکته دیگر

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به نکات دیگری اشاره کرد و گفت: مصرف زیاد چای و لبنیات باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. در مصرف زولبیا و بامیه زیاده روی نکنید.

وی افزود: تاکید می شود افراد سالم مجاز به روزه گرفتن هستند.

دکتر باکرزاده در پایان گفت: از خداوند متعال خواستاریم که به فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) که «صوموا تصحوا» «روزه سالم بمانید» را برای همه مؤمنان محقق کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید