برای رفع حجاب مجازات اشد صادر شده است

برای رفع حجاب مجازات اشد صادر شده است

در هفته گذشته خبرهایی مبنی بر استخدام چند بازیگر زن منتشر شد. این بازیگران چهره هایی بودند که در چندین مراسم عمومی بدون حجاب حاضر شدند. پانته آ بهرام در اکران جدیدترین قسمت از سریال پوست شیر ​​در مرکز خرید لوتوس نازی آباد بدون حجاب حاضر شد و فاطمه معتمدآریا و افشانا بایگان نیز بدون حجاب در جشن تولد آتیلا پسیانی حضور یافتند.

سامان محدیراد: در هفته اخیر خبرهایی مبنی بر استخدام چند بازیگر زن رسیده است. این بازیگران چهره هایی بودند که در چندین مراسم عمومی بدون حجاب حاضر شدند. پانته آ بهرام در اکران جدیدترین قسمت از سریال پوست شیر ​​در مرکز خرید لوتوس نازی آباد بدون حجاب حاضر شد و فاطمه معتمدآریا و افشانا بایگان نیز بدون حجاب در جشن تولد آتیلا پسیانی حضور یافتند. باران کوثری بدون حجاب در مراسم تشییع حسام محمودی شرکت کرد و همچنین اخیرا تصاویری از کتایون ریاحی، گلاب آدینه و شقایق دهقان بدون حجاب در رسانه ها منتشر شده است. اغلب بلافاصله پس از انتشار این فیلم، اخباری از شکایت و احضاریه های این بازیگران در رسانه ها منتشر می شد. در پی این خبر هفته گذشته یکی از رسانه های سینمایی از جریمه یک میلیون و 500 هزار پانته آ بهرام و کتایون ریاحی به دلیل بی حجابی خبر داد. انتشار این خبر توسط خبرنگار «سینما اعتماد» واکنش های بسیاری را در پی داشت. خبرگزاری فارس در گزارشی این حکم را شوخی قوه قضائیه با سلبریتی ها دانست و نوشت: وقتی قوه قضائیه نسبت به اقدامات هنجارشکنانه و مجرمانه سلبریتی ها با تاخیر برخورد می کند و آنها را با مجازات هایی که بیشتر شبیه شوخی است مجازات می کند. نوعی تشویق به ارتکاب جرم است. این در مورد افراد مشهور دیگر است.”

روزنامه همشهری این حکم را ناشی از اشتباه محاسباتی عدالت و نظم می داند و پیشنهاد می کند پرونده این بازیگران در دادگاه های امنیتی رسیدگی شود. در شبکه های اجتماعی مشخص بود که تحرکات حجاب از این تصمیم دادگاه به شدت ناراحت شده و منتظر تصمیمات شدیدتری هستند. در این میان بحث با وکلا و همچنین وکلای پرونده نشان می دهد که رای دادگاه به شدیدترین شکل ممکن صادر شده و برای چنین جرمی اشد مجازات در نظر گرفته شده است.

واکنش رسانه های اصولگرا به جریمه 1.5 میلیون تومانی بازیگران بدحجاب، قوه قضائیه را به واکنش نسبت به این خبر واداشت و اعلام کرد که «جریمه 1.5 میلیون تومانی دو بازیگر پانته آ بهرام و کتایون ریاحی مربوط به دوره قبل است. پرونده این دو نفر در مورد کشف حجاب است که اخیراً منجر به صدور حکم شده است. این در حالی است که پرونده جدیدی برای افشای حجاب این دو بازیگر زن تحت عنوان حیا و عفت عمومی تشکیل و اخیراً منجر به محکومیت شده است.

از حالت حفاظت فایل خارج شوید

در حالی که هفته گذشته یکی از روزنامه های اصولگرا خواستار ارجاع پرونده زنان کشف حجاب به دادگاه های امنیتی شده بود، اما یکی از مسئولان حقوقی خانه سینما می گوید روند رسیدگی به پرونده بازیگران زن تغییر کرده و خارج از نظام امنیتی است. . . مهدی کوهیان، یکی از اعضای کمیسیون نظارت حقوقی بر وضعیت هنرمندان به شارک می گوید که باید در این زمینه تشکر کنیم. شاید جالب باشد بدانید که این ارزیابی برای احضاریه ها انجام می شود، اما باید سپاسگزار باشیم که نحوه تشکیل پرونده ها به روال درست و قانونی خود باز می گردد. یعنی دادستانی و فرهنگ و رسانه به جای اینکه رفتار امنیتی داشته باشد و دادسرای امنیت به این گونه پرونده ها رسیدگی کند، به پرونده هنرمندان رسیدگی کند. این موضوع گام مهمی در راستای رعایت حقوق متهمان است. اگر به خاطر داشته باشید، در شش، هفت ماه گذشته، بیشتر نهادهای امنیتی توسط نیروهای امنیتی و بیشتر دستگیری مجریان و افراد مشهور توسط نیروهای امنیتی انجام شده است. دادگاه رسیدگی کننده به پرونده آنها دادگاه اوین بود و پرونده امنیتی محسوب شد و در نهایت پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع شد. همانطور که می دانید در پرونده های امنیتی با توجه به تبصره ماده 48 همه وکلا نمی توانند وکالت خود را اعلام کنند و فقط وکلای منتخب این ماده به پرونده دسترسی دارند. در حال حاضر شاهد هستیم که روند تشکیل و بررسی پرونده ها از آن مسیر خارج شده است که نشان دهنده پایان یافتن جلسات و گفتگوهای ما با مسئولان است. اکنون شاهد هستیم که دادستان تهران رویه خود را تغییر داده و پرونده ها را به دادسرا و دادگاه عمومی ارجاع می دهد که این اتفاق مهمی در میانجی گری کمیته حقوقی و قضایی در حمایت از هنرمندان است. نکته دیگر اینکه اسامی اتهامات و دادگاه رسیدگی کننده طبق قانون محترم است. یعنی پرونده برای کشف به دادگاه کیفری دو منتقل شده است. دوستانی که برای شکایت به دادگاه عمومی مراجعه کرده اند می گویند که پرونده به درستی در حال رسیدگی است و آنها به وکلای خود دسترسی دارند. برخلاف آنچه در روند فایل های امنیتی اتفاق می افتاد که به این چیزها دسترسی نداشتند.

قراری برای بازیگران ثبت نشده است

انتشار خبر جریمه یک میلیون و 500 هزار تومانی دو بازیگر زن در هفته گذشته نیز زمزمه هایی مبنی بر پیشرفت پرونده آنها را برانگیخت. نازنین تکفی پور، وکیل چندین بازیگر زن که برای رفع حجاب فراخوانده شده اند، در گفت و گو با شارک به تشریح این روند پرداخت. وی در این زمینه می گوید: پرونده هایی که برای چند تن از بازیگران زن تشکیل شده است پس از گزارش جرم ارتکابی توسط پلیس و تحویل مراجع قضایی شده است. این پرونده ها تشکیل و به دو پرونده برای بازیگران زن ارجاع شد. یکی از جرایم موضوع تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی بی حجابی است. موضوع پرونده های حاضر در مجتمع قضایی ارشاد در حال رسیدگی است.

ثقفی پور درباره شکایت دیگری از بازیگران نیز به «شرق» گفت: شکایت دیگری از سوی نیروی انتظامی مطرح شد که مربوط به انتشار عکس های برهنه هنرمندان در مراسم های اخیر است. موضوع این شکایت از جنایات درجه هشت نیست. لذا تحقیقات مقدماتی وی از سوی دادسرا آغاز می شود.

در برخی از پرونده های اخیر پرونده به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است که تحقیقات مقدماتی را انجام می دهد.

به نظر می رسد در این موارد باید به دو سؤال مهم پرداخت. یکی موضوع حکم جریمه ای است که برای هنرمندان صادر شد و هفته گذشته خبر آن منتشر شد. بیشتر انتقادات و فضای رسانه ای در برخی رسانه ها به گونه ای است که هیچ مجازاتی برای بازیگران در نظر گرفته نمی شود. لازم به ذکر است حداکثر مجازات حبس مقرر در تبصره ماده ۶۳۸ دو ماه است که طبق ماده ۶۵ قانون مجازات اسلامی باید به مجازات جایگزین حبس تبدیل شود. یعنی حبس اجرا نمی شود و به جای حبس به جزای نقدی تبدیل می شود. بر اساس آخرین مصوبه هیات وزیران از سال 1398، جریمه پیش بینی شده برای این منظور تا سقف یک میلیون و 500 هزار تومان است. بنابراین ادعای عدم مجازات صحت ندارد.

نازنین تصحفی پور در بخشی دیگر از گفتگوی خود با شرق به شایعاتی همچون صدور قرار قانونی برای برخی از موکلین خود اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که در رسانه ها مطرح شد، صدور قرار صدور حکم برای انتشار عکس است. این گفته نیز صحت ندارد و پرونده تمامی بازیگران زن در حال حاضر در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز دستور نهایی در این زمینه صادر نشده است. تحقیقات بازپرس محترم ادامه دارد و دفاع اصلی در این خصوص این است که این تصاویر توسط بازیگران منتشر نشده، بلکه اغلب توسط رسانه هایی منتشر شده است که خود هنرمندان نیز از آن بی اطلاع بوده اند. بنابراین پرونده دادسرای فرهنگ و رسانه در مرحله مقدماتی است و ادعای محکومیت کذب است. ضمناً طبق مواد 91 و 96 قانون آیین دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی (به استثنای مواردی که در قانون ذکر شده است) باید به صورت محرمانه انجام شود و انتشار اطلاعات مربوط به محتوا یا اشخاص دخیل در پرونده خلاف قانون است. به همین دلیل فعلا از بیان جزئیات موارد مذکور معاف بوده و انتظار می رود مراجع مختلف نیز به این موضوع توجه کنند.

تولید ادامه دارد

از صحبت های وکیل بازیگران زن اینگونه استنباط می شود که دادگاه در رسیدگی به پرونده تا حد امکان سختگیرانه عمل کرده و اشد مجازات را برای رفع حجاب در نظر گرفته است. تلاش برای انتساب سایر جرایم به این شرکت کنندگان نیز در حال انجام است و دادسرا در حال رسیدگی به این اتهامات است و هنوز از مرحله تحقیقات مقدماتی خارج نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید