برای وحیدی 206 فرقی با لندکروز ندارد؟!

برای وحیدی 206 فرقی با لندکروز ندارد؟!

در همان روزی که وزیر کشور در کارخانه ایران خودرو صحبت می کرد که چرا مردم نباید به دنبال خودروهای داخلی بگردند، نامه ای را امضا می کرد که برای واردات 2000 خودرو مجوز صادر می کرد.

این تناقض با موافقت هیات وزیران با نامه مورخ 6 آذر وزیر کشور روشن شده است. هیات وزیران در جلسه آن روز با اشاره و پاسخ به نامه مورخ 5 شهریور 1402 وزارت کشور، مجوز سفارش، واردات و ترخیص 2000 دستگاه خودروی سواری با اولویت برقی را به وزارت کشور صادر کرد. و خودروهای هیبریدی هیبرید) با سود معاملاتی یک درصد. البته وزارت کشور این درخواست را به اداره پلیس ارائه کرده است و این اولین بار نیست که نهادهای دولتی برای خود مجوز واردات خودرو را درخواست می کنند.

1746412_382

وزیر کشور در تاریخ ارسال نامه یعنی پنجم شهریور ماه در مراسم تحویل 470 دستگاه اتوبوس بین شهری و 626 دستگاه مینی بوس به ایران خودرو دیزل، در خصوص اربعین به وزارت کشور گفت: چه دلیلی دارد. ما باید ادعا کنیم که فلان خودرو ساخت فلان شرکت در یک کشور صنعتی است، شاید مردم ما به دنبال آن خودرو هستند؟ چرا؟ چرا مردم ما به دنبال محصولات خودمان نیستند؟ آیا ما این ظرفیت را نداریم؟ قطعا داریم. ما نباید یک لحظه شک کنیم که این ظرفیت را داریم.» به نظر می رسد سخنان وحیدی شباهت زیادی به مواضع مصطفی میرسلیم نماینده مجلس و یکی دیگر از مخالفان سرسخت واردات خودروهای خارجی دارد. میرسلیم همچنین معتقد است که نیازی به خرید خودروی خارجی از سوی مردم نیست زیرا خودرو پژو 206 ایران خودرو هیچ تفاوتی با مدل تویوتا لندکروزر ندارد.

اما سوال اصلی پیرامون درخواست وزیر کشور برای واردات خودرو این است که اگر وحیدی تا این حد به ظرفیت و کیفیت خودروهای ساخت داخل اطمینان دارد، چرا درخواست واردات 2000 خودرو برای پلیس را کرده است؟ آیا فقط واردات برای مردم غیرقانونی است و فقط مردم حق ندارند به دنبال خودروی خارجی با کیفیت باشند؟ خودرویی که در صورت آزادسازی واردات می توانست از خودروهای بومی هم ارزانتر باشد که کیفیت آن انتقاد و اعتراض مردم و حتی مسئولان را به همراه داشته است.

فروردین امسال نامه و درخواست صدواسیما برای هزار خودروی خانگی خبرساز شد. مجتبی توانگر، نماینده مجلس در این باره نوشت: بهتر است رسانه ها و صداوسیما به جای سوال از نمایندگان، درخواست هزار خودرو و مابقی خودروهای تحویلی به آژانس ها را شفاف سازی کنند. نه؟» اما صداوسیما نسبت به این خبر واکنشی نشان نداد. همه اینها در حالی است که دولت علیرغم مصوبه مجلس برای واردات خودرو، قصدی برای این کار ندارد و رسانه ها نیز در کنار دولت از این سیاست حمایت می کنند. مجلس با تأخیر فراوان در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و حتی برخی از نمایندگان تصور می کردند این مصوبه تغییرات زیادی را در مجمع تشخیص می دهد.نامه-درخواست-ماشین-صوت-و-رادیو-1

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در برنامه دوازدهم بهارستان درباره موانع واردات خودرو گفت: صبح همان روز که مصوبه واردات خودرو در مجلس تصویب شد، آقای میرسلیم به من گفت: این مصوبه را در مجمع بررسی خواهد کرد.» اخیراً رئیس سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده است که برای واردات خودرو اعتبار ارزی در نظر گرفته نمی شود. این اظهار نظر با انتقاد جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس مواجه شد. وی در پاسخ به داوود منظور نوشت: «آقای منظور افاضات گفتند که اختصاص منابع ارزی برای واردات خودرویی که توان ساخت آن را در کشور داریم به صلاح کشور نیست.» پس از افتضاح. اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان برای واردات چای، صحبت از کمبود ارز و اولویت های کشور و … شوخی بیش نیست.

با همه این انتقادات به نظر می رسد واردات خودرو و اجرای مصوبه مجلس در دستور کار دولت نیست. از سوی دیگر نهادها و سازمان های دولتی برای رفع نیاز خود نیازمند مجوزهای انحصاری و ویژه هستند.